دانشگاه علوم پزشکی قزوین در اطلاعیه ای با اشاره به حادثه خونگیری از دانش آموزان تاکستانی، تمامی آنان را به لحاظ بیماری ‌های منفی قابل انتقال از خون، سالم تشخیص داده است.
کد خبر: ۶۷۰۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵ 20 October 2018

دانش آموزان تاکستانی از نظر بیماری های منفی منتقله سالم هستندبه گزارش تابناک قزوین،در اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین آمده است: در اولین اقدام بعد از اطلاع از واقعه، همکاران حوزه بهداشت استان و شبکه بهداشت و درمان شهرستان تاکستان از فرد خون گیرنده و دانش آموزان اقدام به نمونه گیری کردند تا چنانچه از قبل یکی از این افراد آلودگی به بیماری‌هایی مثل HIV (ایدز) یا هپاتیت‌های B و C داشته مشخص شود.


در ادامه این اطلاعیه می خوانیم: برای انتقال HIV همواره باید یک بیمار مبدا وجود داشته و نیز تماس اتفاق افتاده به گونه‌ای باشد که بالقوه قابلیت انتقال HIV وجود داشته باشد لذا انجام این آزمایش‌های اولیه برای شناسایی موارد احتمالی مبتلا به این آلودگی‌ها از قبل بوده که خوشبختانه همگی از نظر بیماری‌های منتقله از خون منفی، سالم بوده‌اند. 


این اطلاعیه اضافه می کند: در شرایط اشتراک در استفاده از وسایل نوک تیز در تماس با خون، به دلیل اینکه همه افراد منفی بوده‌اند، هرگز بیماری‌ هایی چون هپاتیت ‌های B و C و HIV منتقل نمی‌شود و به عبارت دیگر لانست (ابزار نوک تیز مورد استفاده که برای خونگیری قطره‌ای از نوک دست استفاده شده) بعد از استفاده در دست یک فرد سالم برای یک فرد سالم دیگر استفاده شده که بدیهی است باعث انتقال بیماری‌های اشاره شده در بالا نخواهد شد.


به منظور آگاهی بیشتر مردم عزیز استان و خانواده‌ های محترم دانش آموزان عزیز به چند نکته اشاره می‌شود:


1- تماس با وسیله‌ای چون لانست که سوزنی توپر بوده و حجم خون بسیار بسیار اندکی را ممکن است حمل کنند، بالقوه به عنوان آسیب‌ های با احتمال انتقال بالا محسوب نمی ‌شود.


2- آن چه در جریان اخیر پس از استفاده از لانست‌های مشترک برای چک قند خون رخ داده، به طور عملی در ارزیابی خطر و نیاز به اقدامات پیشگیرانه تشخیص درمانی، به عنوان کم خطر طبقه بندی شده و نیاز به داروهای پیشگیرانه نداشته، اقدامات دارویی یا درمان ‌های پیشگیرانه زمانی موضوعیت پیدا می‌کند که شواهدی از انتقال آلودگی از فرد آلوده یا بیمار به فرد سالم رخ داده باشد که خوشبختانه در این رویداد، اکیداً چنین اتفاقی نیفتاده و استفاده کنندگان از لانست مشترک همه سالم و عاری از بیماری بوده‌اند.


3- با عنایت به این که همه دانش آموزان در گروه سنی بوده‌اند که واکسیناسیون هپاتیت B را در نوزادی و شیرخوارگی دریافت کرده‌اند و از مصونیت علیه بیماری مذکور برخوردارند، نگرانی‌ها را از نظر این بیماری بسیار کاهش داده است. 


در خاتمه، ضمن اظهار خوشحالی و شکرگزاری به درگاه باریتعالی از اینکه در این رویداد هیچ عارضه یا مشکلی برای دانش آموزان عزیز ایجاد نشده و موضوع ختم به خیر شده است؛ به دانش آموزان عزیز که درگیر موضوع بوده‌اند و خانواده‌های محترم ایشان اطمینان داده می‌شود که هیچ خطری ایشان را تهدید نمی ‌نماید و با آرامش خاطر و به دور از نگرانی به درس و زندگی معمول خود بپردازند. همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی قزوین و شبکه بهداشت و درمان آمادگی کامل خود را برای پاسخ به هر سئوال، شبهه یا نگرانی که ممکن است در اذهان این عزیزان باقی مانده باشد اعلام می‌نمایند.


روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قزوین


18 مهرماه سال جاری یک فرد ناشناس به بهانه کنترل قند خون وارد یک مدرسه دخترانه در شهرستان تاکستان شده بود و با چند عدد سرنگ مشترک از 40 دانش آموز آن مدرسه اقدام به خون گیری کرده بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار