تابناک قزوین گزارش می دهد:
زائرانی که از دورترین نقاط و با مشکلات زیاد خود را به نجف می‌رسانند تا حرکت خود را به سمت شهر کربلا آغاز کنند، با میزبانی بی‌نظیر مردمی رو‌به‌رو می شوند که تمام توان خود را برای پذیرایی زائران به کار گرفته‌اند.
کد خبر: ۶۷۰۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴ 21 October 2018

پیاده روی اربعین بزرگترین گردهمایی عالم

به گزارش تابناک قزوین،پیاده‌روی اربعین، نشان دهنده قدرت جاذبه امام حسین (ع) است. در این همایش عظیم، صحنه‌هایی به چشم می‌آید که در هیچ اجتماعی دیده نمی‌شود. زائرانی که از دورترین نقاط و با مشکلات زیاد خود را به نجف می‌رسانند تا حرکت خود را به سمت شهر کربلا آغاز کنند، با میزبانی بی‌نظیر مردمی رو‌به‌رو می‌ شوند که تمام توان خود را برای پذیرایی زائران به کار گرفته‌اند و حتی با وجود مشکلات مالی، تمام سال به نیت خدمت به زائران امام حسین(عاموال خود را پس انداز می‌ کنند.

این گوشه‌ای از این حماسه شگرف است که هر انسان آزاده و عاقلی را به تفکر وا می‌دارد. این اتفاق باعث شده که افرادی حتی از روی کنجکاوی بار سفر ببندند و از دورترین کشورها خود را به عراق برسانند. افرادی که با حضور در این مراسم، غرق در این سیل خروشان می‌گردند و تا مدت‌ها بعد از این سفر، تحت تأثیر قرار می‌گیرند و حتی در میان آن‌ها کسانی هم هستند که با دیدن این اجتماع بزرگ، به دین اسلام رو می‌آورند.

سفر «پیاده‌روی اربعین» در کنار تمام زیبایی‌هایش، شبیه هیچ سفر دیگری نیست و شرایط خاص خودش را دارد که در این گزارش سعی کرده ایم که با توجه به تجربیات سال‌های قبل زائران، پرونده کوچکی برای آمادگی سفر اربعین آماده کنیم.

شهر کربلا میزبان زائرین اربعین

 محمد پاک نیت، مرد میانسالی است که دو سال متوالی به پیاده روی اربعین رفته است وی به تابناک قزوین اظهار می کند: زائرین ایرانی به طور معمول از نجف تا کربلا را پیاده طی می کنند اما برخی از هیئات مسیر بغداد تا کربلا را  پیاده روی می کنند، این موضوع  درحالی است که تمامی ورودی های شهر کربلا میزبان زائرین اربعین حسینی (ع) است.

به گفته وی، پیاده روی اربعین نماد قدرت امام حسین(ع) در مقابل دشمنان اسلامی است که سبب شده هر ساله این مراسم باشکوهتر برگزار شود.

زائران خیالتان آسوده

علی هدایتی که سال پیش اربعین به زیارت سالار شهیدان رفته است می گوید: این مسافت را در 3 روز و 2 شب  می شود پیاده طی کرد به این معنا که صبح زود سه روز مانده به اربعین حرکت کنی و شب اربعین به کربلا برسی.

وی اضافه می کند: به طور باور نکردنی و غیر قابل توصیف به زائر رسیدگی می کنند مراقب خستگی،گرسنگی، تشنگی و حتی خواب مسافران هستند که همه اینها نذری مخلصانه و بی ریای محبان اهل بیت (ع) است.

این زائر حسینی می گوید: مسیر پیاده روی نجف تا کربلا جزء امن ترین مسیرهای منتهی به کربلاست و تقریباً می توان گفت نجف و همچنین مسیر تا کربلا و حتی شهر کربلا از امنیت مناسبی برخوردار است  در نتیجه باید تاکید کرد که زائران خیالشان آسوده باشد.

پذیرایی های رنگین

به گفته وی، بهتر است زائران از کفش راحت استفاده کنند تا اگر به هر دلیلی کفشاشان ذره ای پای  آنها را اذیت کرد این اذیت در آن حجم پیاده روی منجر به تاول نشود.

این زائر حسینی خاطر نشان می کند: انواع میوه ،شیرینی و حتی شام و ناهار را  به صورت رایگان وبه زور به دستتان می دهند اینها مسائل شیرینی است که در طول مسیر زائران با آن مواجه می شوند، انقدر به آنها رسیدگی می کنند که شاید تا مدتی احساس تشنگی و گرسنگی نکنند.

به گفته این زائر پیشین حسینی،رضایت،تسلیم،عشق و عزت در كربلا است که چنین اتفاقی در جهان استثنایی و بی نظیر است.

زائران مجبور نیستند که همه مسیر را پیاده طی کنند

محسن معصومی زائر پیشین کربلا با بیان اینکه برخی کاروان ها به صورت گروهی و برخی بر حسب قرار حرکت می کنند بیان می کند: کاروان ها بر حسب شماره تیرها می توانند قرار بگذارند تا همدیگر را گم نکنند از سوی دیگر، این تیر ها نماینگر این است که چقدر از مسیر را طی کرده ای و چقدر باید ادامه دهی.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) کشتی نجات مسلمانان و مردم جهان است توضیح می دهد: حال و هوای پیاده روی اربعین غیر قابل توصیف است، زائران مجبور نیستند که همه مسیر را پیاده طی کنند آنان می توانند هر کجا که خسته شدند استراحت کنند.

ایستگاه های خدمات درمانی

این زائر پیشین اربعین می گوید: در طول مسیر موکب هایی را خواهید دید که زائرین را مشت و مال می دهند و حتی پاهای خسته و خاکی زائرین را به زور می شویند به طوری که ناراحت می شوند اگر شما اجازه ندهید که پاهایتان را بشویند.

به گفته وی، ایستگاه های خدمات درمانی نیز در طول مسیر در نظر گرفته شده است تا اگر فردی به هر دلیلی در طول مسیر دچار مشکلی شد با استفاده از این ایستگاه ها خود را مداوا کرده و به مقصد برسد.

این زائر پیشین بیان می کند: در موکب ها پتو و بالش جهت رفع خستگی زائرین وجود دارد اما همه این امکانات رفاهی از برکت وجود سالار شهیدان است که همگان را شیفته خود کرده است.

به گزارش تابناک قزوین، بنا به گفته حجت الاسلام پناهیان،رشد زیارت اربعین نه نقشه سیاسی و نه تدبیر فرهنگی که فقط کار دلها و اندیشه مردم است و هیچ برنامه‌ریز و تدبیرکننده‌ای غیر از مردم نداشته و ندارد چرا که مردم با تمام خلوص نیت خویش از کودک و خردسال تا کهنسال پا در مسیر کربلا می گذارند که این موضوع در تاریخ اسلام بی نظیر است.

گزارش از باران حقیقت دوست

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار