با افزایش اپلیکیشن هایی که در حوزه حمل و نقل بار و مسافر فعالیت می کنند، به تازگی دبیر شورای عالی ترافیک نسبت به فعالیت بی ضابطه این شرکت ها واکنش نشان داده و اعلام کرده است که به زودی وزارت کشور برای ساماندهی این مسافربرهای اینترنتی ورود خواهد کرد. نکته قابل تامل نحوی پذیرش رانندگان است که با استفاده از عده ای در خیابان ها و معابر اصلی اقدام به پذیرش رانندگان بدون انجام استعلام های لازم می کنند.
کد خبر: ۶۷۳۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۵ 27 October 2018

به گزارش تابناک : با توجه به اینکه برخی از شرکت های مسافربر شخصی که اتفاقا تبلیغات زیادی را دربیلبوردهای شهرداری تهران نسبت به تاثیرگذاری فعالیت شان در کاهش آلودگی هوا و ترافیک به نمایش گذاشته اند؛ ازسال گذشته اعلام کردند که استخدام رانندگان برای فعالیت در این مجموعه منوط به دریافت سوء پیشینه ازمراجع قضایی و انتظامی است و دیگر خودروهای پلاک شهرستان امکان فعالیت در تهران را ندارند، اما تنها دریافت مدرک سوء پیشینه نمی تواند سلامت به مقصد رسیدن بار و مسافر را تضمین کند. ازسوی دیگر بسیاری از مسافربرهای شخصی نیز توانستند با ترفند ارائه مدرکی مبنی بر اینکه محل زندگی آنها در تهران است،پلاک خود را تغییر داده و همچنان به فعالیت خود ادامه دهند.


از سوی دیگر اعتراض رانندگان تاکسی در بسیاری از شهرها مبنی بر کاهش مسافران و درآمدهای آنها به دلیل فعالیت مسافربرهای اینترنتی نیز ازجمله مسائلی بود که در سال های گذشته از سوی سازمان های متولی نادیده گرفته شد.


همچنین مدیران این شرکت های اینترنتی بر این باور بودند که مجوز معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری مبنی بر مجاز بودن فعالیت آنها کافی است و دیگر نیاز به هماهنگی و اخذ مجوزهای لازم از سایر نهادهای مسئول نیست.


هر چند در دو سال اخیر شهرداری تهران به ویژه سازمان تاکسیرانی شهر تهران تلاش کرد تا این شرکت ها را مطابق با قوانین مجموعه خود نظامند کند، اما مشخص نبودن موضع شهرداری تهران نسبت به فعالیت این شرکت ها باعث شد تا اقدامات تاثیرگذاری در این حوزه انجام نشود.


با وجود تمام این مشکلات به تازگی دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور در گفت و گو با ایسنا اعلام کرده است که وزارت کشور مخالف فعالیت تاکسی‌های اینترنتی نیست و قصد دارد فعالیت این تاکسی ها را ضابطه مند کند.


پوریا محمدیان یزدی در عین حال به این مساله نیز اشاره کرده که وزارت کشور مخالف فعالیت تاکسی‌های اینترنتی نیست اما به دنبال ضابطه‌مند کردن فعالیت این شرکت های حمل بار و مسافراست.


وی بر این باور است که این شرکت‌های اینترنتی نباید در کنار خیابان عضوگیری‌ کنند و تأیید صلاحیت اعضا تنها با یک استعلام صورت گیرد. درحقیقت باید همانطوری که در تاکسیرانی سخت‌گیری‌هایی برای رانندگان اعمال می‌شود و تنها با ارائه یک شماره پلاک هویت فرد، تخلفات وی، تعداد کمیته‌های انضباطی و نوع مشکلاتش مشخص می‌شود، برای آنها نیز این اقدامات انجام شود.


دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور نیز بر این باور است که فعالیت مسافربرهای اینترنتی باعث کاهش درآمد رانندگان تاکسی در بسیاری ازکلانشهرها ازجمله تهران شده است.


محمدی تنها راهکار حل این مشکل را در تدوین طرح جامع حمل و نقل عمومی می داند. به گفته وی؛ اگر در طرح جامع حمل و نقل مشخص شود که در کل سفرهای شهر مثلا 20 درصد حمل و نقل باید با تاکسی صورت بگیرد، با حضور این تاکسی‌های اینترنتی که مجوزهای لازم را ندارد کنترل این 20 درصد از دست ما خارج می شود؛ البته باید به این موضوع توجه شود که این تاکسی‌ها سقف عضوگیری ندارند.


نظارت بر تخلفات مسافربرهای اینترنتی موضوع دیگری است که دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور به آن تاکید دارد. محمدی در این باره نیز توضیح داد: برای تاکسی‌هایی که از نهادهای مربوطه مجوزهای لازم را دارند هیات انضباطی، سامانه 137، سامانه 1888 وجود دارد که در صورت اعلام تخلف صورت گرفته پیگیری‌های لازم انجام می شود. حقیقت اگر تخلفی در این حوزه صورت بگیرد رصد می‌کنیم. اما از تاکسی‌های اینترنتی که مجوزهای لازم را ندارند هیچگونه اطلاعاتی در دست نداریم و با وجود اینکه زیرمجموعه اتحادیه کسب و کارهای مجازی‌اند؛ اما خود اتحادیه هم به درستی از زیر مجموعه‌اش خبر ندارد.


به اعتقاد این مقام مسئول؛ باید به این موضوع اعتقاد داشته باشیم که مدیریت شهری زیر نظر شهرداری باشد و شهردار یک شهر بایستی متولی کلیه امور در شهر باشد به عبارت دیگر موضوع ترافیک باید از شهرداری پرسیده شود و یک نفر پاسخگو باشد. به همین دلیل است که به دنبال ساماندهی این تاکسی‌ها هستیم تا مشخص شود از چه خودروهایی استفاده می‌کنند و عمر ناوگانشان چقدر است تا به این وسیله استانداردهای ناوگانشان را افزایش دهیم و بگوییم که خودروی بالای ده سال نباید عضو مجموعه شوند و همچنین نوع خودروها باید مشخص باشد. از طرفی اگر به پروژه نوسازی تاکسی‌ها در 10 سال اخیر نگاه کنیم می‌بینیم که به جز خودروی پژو و سمند خودروی دیگری وارد ناوگان نشده و پرایدهای قدیمی در حال خارج شدن از رده هستند.


دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور حتی اعتقاد دارد که با اشاره به اینکه کیفیت ارائه خدمات تاکسی‌های زیر نظر شهرداری نیز جای بحث دارد و باید روی آن کار شود. اما با این وجود اگر نکته مثبتی باشد قطعا از آن الگوبرداری خواهیم کرد. به طور مثال همان نظرسنجی از مشتری که توسط تاکسی‌های اینترنتی انجام می‌شود اقدام خوبی است و ما نیز از آن الگو برداری کردیم؛ اما باید گفت این تاکسی‌هایی که به صورت بی قاعده و قارچ گونه رشد می‌کنند، اگر روزی سرویس آنها دچار مشکل شود مسافر روی زمین خواهند ماند. بنابراین این موضوع دغدغه مدیریت شهری است و باید ضمن ساماندهی و مدیریت آن، تعرفه‌ها نیز مشخص شود.

 
 
 
 
منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار