فعالان و تولیدکنندگان صنعت نساجی و پوشاک استان قم از سخت‌گیری بانک‌ها در ارائه تسهیلات، کوتاه بودن دوره بازپرداخت، کمبود مواد اولیه و نوسان نرخ ارز به‌عنوان مهم‌ترین موانع رونق و پویایی صنعت نساجی یاد می‌کنند.
کد خبر: ۶۷۴۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳ 31 October 2018

 

به گزارش تابناک قم، یکی از عوامل خودنمایی و جلوه‌گری محصولات متنوع صنعت نساجی و پوشاک در ویترین فروشگاه‌ها و مراکز عرضه عدم‌ حمایت‌های کافی از تولیدکنندگان داخلی و ایجاد موانع و گره‌های ناگشودنی در قالب قوانین و دستورالعمل‌های متعدد است که هر از چند گاهی سر از بانک‌ها یا میزکار مدیران برمی‌آورد، قوانین و دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ای که سبب شده تا بخش قابل‌توجهی از واحدهای نساجی و پوشاک یا به ورطه رکود و تعطیلی کشیده شوند و یا با ظرفیتی کمتر از ظرفیت اسمی خود اداره شوند.

محصولات متنوع صنعت نساجی و پوشاک سهم عمده‌ای در سبد کالا و خرید خانوارها دارد، اهمیت حمایت از کالای ایرانی در دامنه سیاست کلی اقتصاد مقاومتی این بوده که ارزش و گردش اقتصادی این صنعت درصورتی‌که به بازارهای داخلی سوق داده شود می‌تواند بخش قابل‌توجهی از مشکلات عرصه بیکاری و اقتصادی جامعه را کاهش دهد.

صنعت نساجی و پوشاک با 3 هزار و 683 نفر اشتغال‌زایی در استان مشغول فعالیت است، میزان سرمایه‌گذاری واحدهای نساجی به بهره‌برداری رسیده قم بیش از 3 هزار و 396 میلیارد ریال است.

مشکلات اقتصادی و نوسانات اخیر نرخ ارز سبب شده تا واحدهای نساجی استان طبق آخرین برآوردهای میدانی با ظرفیت تولید بین 50 تا 70 درصدی فعالیت داشته باشند و برای جلوگیری از رکود و تعطیلی مبارزه تمام‌عیاری را با مشکلات و موانع پیش روی خود ببینند.

درمجموع 128 واحد صنعت نساجی و پوشاک در استان قم پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند که از این بین 95 واحد مشغول فعالیت بوده 33 واحد نیز راکد هستند، از مجموع 95 واحد فعال صنعت نساجی در استان 24 واحد به‌عنوان واحدهای بزرگ صنعت نساجی استان شناخته می‌شوند.

دوره کوتاه بازپرداخت تسهیلات تولیدکنندگان نساجی استان را مستأصل کرده است

ارشد حیدری یکی از تولیدکنندگان پوشاک و لباس گرم استان است که با ابراز ناراحتی و ناامیدی خود از رویه بانک‌های استان در ارائه تسهیلات تأکید می‌کند: نرخ بالای تسهیلات و دشواری‌های بسیار زیاد با توجه به بروکراسی‌های سخت اداری دریافت تسهیلات و وام‌ها را از بانک بسیار سخت و در برخی امور غیرممکن کرده است.

وی زمان اندک بازپرداخت تسهیلات را از مهم‌ترین عوامل رکود و تعطیلی واحدهای نساجی می‌داند و ادامه می‌دهد: ماکسیمم اقساطی که بانک‌ها در ازای سرمایه در گردش پرداخت می‌کنند یک سال است و دوره تنفس نیز بین سه تا شش ماه است که سبب شده تا تولیدکنندگان امکان بازپرداخت اقساط با این بازده زمانی کوتاه‌مدت را نداشته باشند.

این تولیدکننده صنعت نساجی استان خاطرنشان می‌کند: مواد اولیه این صنعت عمدتاً از بخش پتروشیمی یا از طریق واردات از کشورهای دیگر تأمین می‌شود، قیمت مواد اولیه صنایع نساجی نسبت به اسفندماه سال 96 بیش از 3 برابر افزایش پیداکرده که همین مسئله سبب شده تا سرمایه در گردش واحدهای تولیدی جوابگوی این افزایش بی‌رویه و غیرمنتظره را نداشته باشند.

اثرات رویه سخت‌گیرانه بانک‌ها در رکود واحدهای صنعت نساجی قم

از مهم‌ترین محصولاتی که در صنعت نساجی و پوشاک استان تولید می‌شود می‌توان به انواع الیاف، تشک، نخ، پنبه، گلیم، موکت، حصیر، چرم مصنوعی، ملحفه و پارچه فاستونی اشاره کرد، همچنین کالاهای صادرات محور استان نیز اغلب در صادرات انواع الیاف، پتو، تشک و چرم مصنوعی تعریف می‌شود.

از ده بخش مهم بخش‌های نساجی و پوشاک استان از نظر ظرفیت تولید سالانه می‌توان به تولید الیاف پلی‌استر به میزان 50 هزار تن، تشک 800 هزار عدد، پتو یک‌میلیون عدد، نخ 25 هزار تن، پنبه 5 هزار و 600 تن، گلیم 355 هزار مترمربع، موکت 3 میلیون 600 هزار مترمربع، پارچه فاستونی 850 هزار مترمربع، حصیر پلاستیکی 6 میلیون مترمربع و پارچه گرد باف به میزان 5 هزار تن اشاره کرد.

ناصر محمدرضایی تولیدکننده نخ استان قم نیز با انتقاد از برخی کارشکنی بانک‌های استان در عدم پایبندی به دستورالعمل‌های بانک مرکزی ابراز می‌کند: علیرغم دستورالعمل بانک مرکزی در بخشودگی بدهی در صورت پرداخت بخشی از معوقات تا پایان اسفندماه سال 96 اما برخی از بانک‌های عامل از این قانون و دستورالعمل امتناع می‌کنند و در زمینه بخشودگی دیرکردها راه دیگری را می‌روند.

وی تصریح می‌کند: وضعیت اقتصادی واحدهای تولیدی نسبت به سال گذشته کاملاً متفاوت‌تر شده و در این وضعیت کنونی توان پرداخت بدهی بانکی را ندارند که نیاز است تا شرایطی برای جلوگیری از رکود و بیکاری کارگران به دلیل چک‌های عقب‌افتاده و بدهی‌های معوق توسط مدیران استانی ارائه‌شده و فرصتی دیگر به تولیدکننده‌های کوچک داده شود.

افزایش غیرمحسوس قبوض برق مشکوک است

نسبت واحدهای نساجی استان به‌کل صنایع مستقرشده در استان قم برابر با 5.5 درصد است همچنین نسبت سرمایه‌گذاری بخش صنعت نساجی نسبت به کل صنعت استان 8.3 دهم درصد است. صنعت نساجی با وجود تمام مشکلاتی که بر آن مترتب است سهم قابل‌توجهی در اشتغال استان قم دارد، نسبت اشتغال صنعت نساجی به کل اشتغال صنعتی استان 7.2 دهم درصد است.

شهریار اعتمادی دیگر فعال صنعت نساجی عنوان می‌کند: واحدهای نساجی استان در تابستان سال جاری خسارت‌های بسیار زیادی در زمینه قطعی برق متحمل شدند، فعالیت‌های این واحد در زمینه ذوب ریسی بوده و امکان استپ و استارت لحظه‌ای برای دستگاه‌های این صنعت امکان‌پذیر نبوده و نوسانات برق خسارت‌های چند صدمیلیونی را به واحدهای تولیدی تحمیل کرده است و در استان نیز هیچ دستگاهی پاسخگوی مشکلات نیست و شرکت برق نیز به‌هیچ‌وجه مسئولیت خسارت‌های رخ‌داده را قبول نمی‌کند.

وی ادامه می‌دهد: تعرفه قبوض برق در ماه‌های گذشته به‌ صورت کاملاً ملایم و نامحسوس به‌شدت افزایش پیداکرده است بدون اینکه برای این کار بند یا ابلاغیه رسمی شده باشد، قبض برق این واحد در مردادماه 80 میلیون تومان بود که در شهریورماه با 25 درصد افزایش به 107 میلیون تومان افزایش پیداکرد در حالی در این مدت نه ظرفیت تولید بیشتر شده و نه بدهی پرداخت‌نشده‌ای وجود داشته است.

نوسانات نرخ ارز عامل رکود صنعت نساجی استان است

احمد احمدی نیز نوسانات نرخ ارز را عامل نخست رکود واحدهای نساجی می‌داند و می‌گوید: تعهد ارزی و سیاست‌های متغییر دولت در زمینه تثبیت نرخ ارز به‌زودی بسیاری از واحدهای نساجی استان را به مشکلات اساسی روبه‌رو می‌کند چراکه مواد اولیه این صنعت در حال حاضر با ارز نیمایی قابل‌خرید در بازار بورس نبوده و نوعاً مواد اولیه با نرخ آزاد و به‌سختی تأمین می‌شود.

وی عنوان می‌کند: صادرات محصولات نساجی استان به کشورهای دیگر کاملاً همراه با ریسک‌پذیری است و بازگشت ارز حاصل از صادرات قطعی نیست چراکه هیچ‌گونه سازوکاری در این زمینه در سازمان، صنعت، معدن و تجارت اندیشیده نشده است.

گفتنی است تعداد 69 طرح جدید نساجی نیز در قم مجوز تأسیس دریافت کرده‌اند که از این بین 6 طرح پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد و 63 طرح دیگر نیز پیشرفت فیزیکی کمتر از 60 درصد را دارند، 3 هزار و 500 میلیارد ریال برای این 69 طرح جدید سرمایه‌گذاری انجام‌شده و برای 1500 نفر اشتغال جدید پیش‌بینی‌شده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار