مدیر کل میراث فرهنگی قزوین:
مدیر کل میراث فرهنگی قزوین گفت:برخی فکر می‌کنند اداره شهر به معنای فروختن شهر و تراکم‌فروشی است، شاید این نظریه 20 سال پیش پاسخگوی نیاز شهر بود اما امروز ظرفیت شهر به جایی رسیده که به ازای هر 12 نفر یک واحد تجاری در قزوین وجود دارد با این روند شهر در حال از دست رفتن است.
کد خبر: ۶۷۵۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۲ 03 November 2018

برخی فکر می‌کنند اداره شهر به معنای فروختن شهر است/کاروانسراهای تاریخی قزوین تبدیل به گاراژ شدند

به گزارش تابناک قزوین،محمدعلی حضرتی در نشست خبری «گفتگوی رسانه‌ها درباره طرح مصوب شورای‌عالی معماری و شهرسازی کشور برای ساماندهی بافت تاریخی محله بلاغی» ضمن مرور آنچه از سال 1348 بر بافت تاریخی قزوین گذشته است، اظهار کرد: دو گفتمان سبب شد بافت تاریخی در دو مقطع آسیب جدی ببیند.


وی افزود: اولین گفتمان نظریه به‌سوی تمدن بزرگ بود که در سال 1349 مطرح شد؛ که طبق آن شهرهای سنتی باید به سمت مدرن شدن پیش می‌رفتند و برای این کار بافت تاریخی باید از بین می‌رفت؛ در این طرح مصوب شد که در وسط شهر قزوین خیابان بلوار مانندی را احداث کنند که فاز نخست اجرای آن از عالی‌قاپو تا خیابان مولوی (کشیده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین اضافه کرد: این خیابان همان کوروش فعلی است که با احداث آن چند محله از عرصه زیست شهر گم شد مانند محله «سرکوچه ریحان» که نامش در کتیبه کوفی خمارتاشی مسجد جامع است و تعدادی از خانه‌های تاریخی که در این مسیر از بین رفته است.

وی بیان کرد: یکی دیگر از اتفاقاتی که در این میان افتاد قطع توالی شمال و جنوب شهر بود که کارکرد تجاری کاروانسراهای جنوبی شهر را از بین برد به‌گونه‌ای که این کاروانسراها تبدیل به گاراژ شده‌اند.

حضرتی تاکید کرد: در طرح تفضیلی خیابان شهید انصاری بنا شد از عالی‌قاپو تا سرپل دربرگرفته شود که همان موقع به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی برای شهرداری اجرای این طرح متوقف شد، این موضوع در حالی است که این طرح 20 سال مسکوت نگه‌داشته شد و قیمت پلاک‌ها کاهش پیدا کرد و افرادی که رانت اطلاعاتی داشتند پلاک‌های تجاری این مسیر را خریداری کردند.
 
اداره میراث فرهنگی موافق طرح احداث خیابان شهید انصاری نبوده و نیست

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین با اشاره به اینکه این اداره هیچ‌گاه موافق این طرح نبوده و نیست و در همان سال‌ها نیز مخالفت خود را اعلام کرد: فلسفه احداث خیابان شهید انصاری شرقی گشایش گره ترافیکی بود که به اذعان کارشناسان این خیابان هیچ کمکی به گشایش ترافیکی نخواهد کرد بلکه شریان‌های جنوبی شمال به جنوب شهر را هم مسدود می‌کند.

وی با اشاره به تخریب پلاک‌های محله بلاغی اضافه کرد: برخی این موضوع را مطرح می‌کنند که حقوق مکتسبه اهالی این محله با اجرا نشدن طرح شهید انصاری شرقی از بین رفته است در حالی که باید پرسید پس حقوق تضییع‌شده اهالی چه می‌شود، میراث فرهنگی با صراحت از حقوق اهالی این محله دفاع می‌کند.
حضرتی اعلام کرد: در سال 93 دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی طی نامه‌ای دستور تخریب و جلوگیری از ادامه پروژه را داده بود اما در همان سال‌ها مجوز و پروانه 3 و 4 طبقه در آن محله داده می‌شد.

وی با بیان اینکه قزوین شهر 3 هزارساله و تنها شهر ساسانی است افزود: اداره کل میراث فرهنگی قزوین نسبت به شهریت این دیار تعصب دارد چراکه دارای بزرگنی همچون حمدالله مستوفی و میرعماد است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین بیان کرد: متأسفانه سال‌ها در شهر طرح‌هایی اجرا شد که تبعات اجتماعی و فرهنگی بسیاری را در بر داشت درحالی‌که رهبر معظم انقلاب نیز تأکید کرده‌اند برای پروژه‌های عمرانی می‌بایستی پیوست فرهنگی و اجتماعی را در نظر گرفت.

به گفته وی،توسعه به معنی رشد متوازن یک منطقه که منجر به رفاه و توانمندی مردم و حفظ هویت آن‌ها شود اگر این توازن شکل نگیرد توسعه پایدار هم اتفاق نخواهد افتاد.

حضرتی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند اداره شهر به معنای فروختن شهر و تراکم‌فروشی است افزود: شاید این نظریه 20 سال پیش پاسخگوی نیاز شهر بود اما در حال حاضر ظرفیت شهر به جایی رسیده که به ازای هر 12 نفر یک واحد تجاری در قزوین وجود دارد با این روند شهر در حال از دست رفتن است.

وی تصریح کرد: اگر طرح مصوب شورای‌عالی معماری و شهرسازی اجرا شود منافع مردم تأمین خواهد شد چراکه حضور گردشگر و حفظ اصالت بافت تاریخی موجب رونق محلات قدیمی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین تأکید کرد: تا زمانی که مدار تصمیم‌گیری شهری در دست خردمندان، شهرسازان و شهرشناسان نباشد نتیجه همین آشفته‌بازاری خواهد شد که امروز با آن روبه‌رو هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار