معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به نهایی شدن برنامه کشت پاییزه در این استان گفت: در پی بارش های اخیر، کشت پاییزه امسال بر اساس برنامه پیش می رود.
کد خبر: ۶۸۲۷۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰ 21 November 2018

محمد قاسمی نژاد چهارشنبه بیان کرد: خوزستان از 19 سال پیش با خشکسالی روبه رو بوده که در این مدت تنها چهار سال بارندگی نزدیک به وضعیت نرمال بوده و در سال آبی جاری تاکنون نیز با بارش های اخیر، کشت پاییزه درحال اجراست.

وی گفت: کشت پاییزه سال زراعی 98-97 در سطح 850 هزار هکتار برنامه ریزی شده که شامل محصولات گندم آبی و دیم، کلزا آبی و دیم، جو آبی و دیم، سبزی و صیفی، حبوبات (باقلا، عدس و نخود)، علوفه و نباتات صنعتی (چغندر قند و نیشکر) است.

قاسمی نژاد درباره وضعیت تامین آب کشاورزان افزود: با سازمان آب و برق خوزستان نشست هایی برگزار و تامین آب کشت پاییزه نهایی و از سوی استانداری به دستگاه ها و شهرستان ها ابلاغ شده است، که بر این اساس مقرر شده مدیریت آب در این فصل اعمال شود تا مشکلی برای کشاورزان بوجود نیاید.

وی درباره حوضه های آبی بحرانی جراحی و زهره که در سال های گذشته امکان کشت نداشتند گفت: در صورت ادامه بارش ها مشکلی در این حوضه ها نخواهیم داشت.

قاسمی نژاد با بیان اینکه در سال زراعی جاری 365 هزار هکتار زیر کشت گندم آبی و 150 هزار هکتار زیر کشت گندم دیم می رود، افزود: تاکنون بیش از نیمی از زمین های گندم آبی و حدود 75 درصد از زمین های گندم دیم زیر کشت رفته است.

به گفته وی، در سال های گذشته به دلیل کمبود بارندگی زمین های زیرپوشش گندم دیم، کشت می شد اما محصولی از آن برداشت نمی شد.

وی با اشاره به آغاز کشت دانه روغنی کلزا از اواخر مهر بیان کرد: تاکنون 27 هزار هکتار زیر کشت کلزا رفته و پیش بینی می شود این سطح به 30 هزار هکتار برسد.

قاسمی نژاد اضافه کرد: برنامه سال زراعی جاری کشت 12 هزار هکتار چغندر قند بود که با توجه به اینکه بذر این گیاه وارداتی است و به دلیل تحریم ها، تاکنون بذر مورد نیاز حدود 11 هزار هکتار تامین شده و در تلاش هستیم که بقیه نیاز بذر را تامین کنیم.

وی همچنین برنامه ریزی کشت پاییزه را شامل کود، بذر، تامین آب، سوخت، تسهیلات و بیمه بیان کرد و گفت: امسال 64 هزار تن بذر گندم و 2 هزار تن بذر جو و215 تن بذر کلزا تامین شده که بین کشاورزان توزیع شده و یا در حال توزیع است.

قاسمی نژاد ادامه داد: ارقام توزیع شده گندم شامل ارقام برتر کشور از جمله چمران2، مهرگان، سیروان، برات، شبرنگ و کریم بوده است.

وی بیان کرد: 63 هزار تن کود فسفاته، 170 هزار تن کود ازته و 63 هزار تن کود پتاسه تامین شده که بخشی از آن به عنوان کود پایه در اختیار کشاورزان قرار داده شده و بقیه در حال حمل است.
قاسمی نژاد گفت:اعتصاب کامیون داران باعث اختلال در حمل و نقل کود به زمین های کشاورزی شده بود که سعی کردیم در روند کشت مشکلی بوجود نیاید.

معاون جهاد کشاورزی خوزستان به برنامه های دیگر کشت امسال اشاره کرد و افزود: 10 هزار و 371 میلیارد ریال تسهیلات به ترتیب برای گندم، جو، چغندر قند، کلزا، سیب زمینی، پیاز، حبوبات و علوفه پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی شده که 853 هزار هکتار از زمین های زیرپوشش بیمه کشاورزی قرار گیرند، گفت:با شرکت پخش فرآورده های نفتی هماهنگی شده که 285 میلیون لیتر سوخت برای کشاورزان تامین شود، و مقرر شده در صورت نیاز بیشتر، نشست هماهنگی بازهم برگزار شود.

سال آبی گذشته، کشاورزان خوزستانی یکی از سخت ترین سال های خود را گذراندند. بسیاری از کشاورزان به ویژه در پایین دست رودخانه ها از زراعت محروم بودند و خسارت سنگینی را متحمل شدند. به ویژه نخیلات که به غیر آب شور دریا دریافتی نداشتند.

رودخانه های خوزستان در سال آبی گذشته (97-96) با بیش از 60 درصد خشکسالی روبه رو، و به ویژه حوضه رودخانه های مارون- جراحی، زهره و کارون با ممنوعیت و محدودیت کشت روبه رو بودند.

در ماه های اخیر آمارهای مختلفی از سازمان ها در زمینه ادامه خشکسالی در پاییز امسال در خوزستان منتشر شد که نگرانی کشاورزان را در پی داشت. سازمان آب و برق خوزستان نسبت به خالی بودن سدها هشدار داده و هواشناسی نیز گفته بود خوزستان با خشکسالی هیدرولوژیکی روبه رو است و حتی در صورت وقوع بارش های نرمال، مخازن سدها پر نمی شود.

خوزستان قطب کشاورزی کشور، بیش از سه میلیون هکتار زمین حاصلخیز دارد که به دلیل کمبود آب کمتر از یک میلیون هکتار از آن زیر کشت می رود.


منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار