یک کارشناس مذهبی گفت: در شرایطی که در فرهنگ قوم و قبیله‌های مختلف عرب، ابراز پشیمانی مجرم و قاتل، پذیرفته نمی شد، حضرت محمد(ص) پس از ابراز پشیمانی قاتل حضرت حمزه، عموی ایشان، این قاتل را بخشیده و گفتند " من از تو گذشتم".
کد خبر: ۶۸۳۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳ 25 November 2018

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام والمسلمین کریم مومنی عنوان کرد: گزارش ها و نقل های زیادی از اخلاق نیکوی پیامبر(ص) و نوع رفتار ایشان در موقعیت های مختلف، در کتب اهل سنت و تشیع بیان شده است؛ در برخی کتب، اخلاق پسندیده و حسن رفتار پیامبر(ص) حتی از زبان دشمنان آن حضرت نیز ذکر شده است.

وی تصریح کرد: یکی از مهم ترین جاذبه های پیامبر اکرم(ص) در راستای هدایت مردم به دین اسلام، همین حسن رفتار و اخلاق نیکوی ایشان بود به طوری که دشمنان آن حضرت نیز در این رابطه می گفتند " حسن رفتار و سخن گفتن پیامبر(ص) انسان را سحر کرده و به خود جذب می کند".

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه، در زمان پیامبر(ص)، اکثریت مردم در جهل و نادانی به سر می بردند، گفت: رفتار و نوع برخورد بسیاری از مردم در زمان حضرت محمد(ص)، به دلیل جهالت حاکم بر جامعه، بسیار ناپسند و نکوهیده بود، به طوری که در برخی روایات آمده است " پیامبر اکرم(ص) روزی همراه اصحاب خود در حال عبور بودند، مردی از افراد جاهل آن زمان که از پیامبر(ص) سوالی داشت، برای آنکه حضرت محمد(ص) را صدا بزند تا ایشان متوجه حضور او شود، از پشت سر، عبای پیامبر(ص) را کشید به طوری که عبای آن حضرت، گردن ایشان را زخمی کرد، در این لحظه اصحاب حضرت محمد(ص) خواستند آن مرد را مورد اعتراض قرار دهند که پیامبر(ص) مانع از این کار شد و فرمودند او را رها کنید و بگذارید با ما سخن بگوید".

وی با بیان اینکه رفتار و حسن خلق پیامبر اعظم(ص) در مواجهه و برخورد با اسیران در زمان غزوه های اسلام نیزمشهود است، خاطرنشان کرد: حضرت محمد(ص) همواره به اصحاب خود سفارش می کردند که "در برخورد با اسیران مدارا کنید، چراکه اگر این افراد مسلمان هم نباشند، خلقی از خداوند هستند که هم نوع شماهستند".

مومنی در خصوص صفت "بخشندگی" حضرت محمد(ص) تاکید کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) اسیران را اندکی پس از جنگ آزاد کرده و می بخشیدند و آن ها را فقط در زمان جنگ آن هم به دلیل عدم بازگشت قدرت به طرف مقابل در لحظه جنگ، در سپاه خود نگهداری می کردند، ازغذای خود به اسیران می دادند و سفارش می کردند این افراد را همچون شرایطی که خود و اصحابشان هستند، نگهداری و حفاظت کنند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در شرایطی که در فرهنگ قوم و قبیله های مختلف عرب، ابراز پشیمانی مجرم و قاتل، پذیرفته نمی شد، حضرت محمد(ص) پس از ابراز پشیمانی قاتل حضرت حمزه، عموی ایشان، این قاتل را بخشیده و گفتند " من از تو گذشتم".

وی بیان کرد: نقل شده است که در جنگ احد، پیامبر اکرم(ص) به شدت زخمی شده بودند و در حالی که عموی بزرگوار خود را در این جنگ از دست داده بودند، اصحاب ایشان، زیر بازوان پیامبر(ص) را گرفته و به سختی حضرت را در غاری آوردند، در این لحظه که اصحاب حضرت محمد(ص) شدت غم و سختی ایشان را مشاهده کردند و به حضرت گفتند "آیا هنوز هم وقت آن نرسیده است که این مردم را که چنین با شما رفتار می کنند نفرین کنید؟!"

پیامبر(ص) در این لحظه، دست هایشان را به سمت آسمان بلند کردند و همه اصحاب منتظر بودند تا نفرین حضرت محمد(ص) را درحق دشمنانشان بشنوند، در این هنگام پیامبر اکرم(ص) رو به آسمان فرمودند "خداوندا این قوم را هدایت فرما! این افراد آگاهی نداشته و جاهل اند".

این کارشناس مذهبی در خصوص احترام پیامبر اعظم(ص)، به دیگر پیامبران قبل از خود، تاکید کرد: حضرت محمد(ص) مکررا سفارش می کردند که دین اسلام تکمیل کننده تلاش ها و زحمات پیامبران گذشته است و می فرمودند " هر کس به یکی از پیامبران قبل از من توهین کند، کافر است".

مومنی تصریح کرد: طبق نص قرآن کریم، پیامبر اعظم(ص) " بر هدایت مردم حریص بودند"، به طوری که حضرت محمد(ص) آنقدر بر هدایت افراد جاهل و نادان تلاش کرده و از جهل مردم، ناراحت می شدند که بر ایشان وحی از سوی خداوند متعال با این مضمون نازل شد که " ای رسول ما! گویا تو با شدت دلسوزی خود بر هدایت مردم می خواهی جان خود را ازدست بدهی!؟ در حالی که تو فقط مامور ابلاغ هستی نه اینکه چنین خود را به زحمت بیندازی".

وی در پایان بیان کرد: متاسفانه امروزه عده ای از افرادی که معاندان اسلام و پیامبر(ص) هستند، چهره ی مهربان و دلسوز پیامبر اکرم(ص) که ایشان را به عنوان "رسول مهربانی ها" و "رحمة للعالمین" در عالم سرآمد کرده است، به غلط به مردم معرفی می کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار