واليبال استان قم بعد از سه سال موفق به كسب پيروزي و عنوان صدرنشيني در پيكارهاي ليگ دسته اول واليبال مردان باشگاه‌هاي ايران شد.
کد خبر: ۶۸۳۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲ 26 November 2018

به گزارش تابناک قم، در شرایطی که در دو فصل گذشته مسابقات لیگ دسته اول والیبال مردان ایران تیمی به نام کریمه نماینده قم بود امسال کریمه از حضور در این سطح رقابت‌های باشگاهی والیبال کشور انصراف داد و تیم افق به همیت والیبالی‌ها شکل گرفت تا قم در لیگ دسته اول خالی از نماینده نباشد.

این در شرایطی است که قبل از تیم کریمه که در سال‌های 1395 و 1396 نماینده قم در تمام رده‌های سنی لیگ‌های والیبال ایران بود، در سال 1394 قم نماینده‌ای در لیگ ایران نداشت و قبل از آن تیمی به نام سفیر در لیگ دسته اول به میدان می‌رفت و تیم موفقی نیز بود.

12 سال غیبت والیبال قم در لیگ برتر

یک موضوع حائز اهمیت راجع به والیبال قم این است که آخرین بار که یک تیم قمی در لیگ برتر والیبال ایران به میدان رفته به اوایل دهه 1380 یعنی زمان حضور اتکاء قم در لیگ برتر باز می‌گردد، اتکایی که علی اروجی مربی پیشکسوت والیبال ایران و یکی از مدرسان فعلی این رشته هدایت آن را بر عهده داشت اما از سال 1385 این تیم از قم رفت و دیگر قم رنگ حضور در لیگ برتر را به خود ندیده است.

نکته جالب توجه این است که تیم کریمه به دلیل سیاست مدیریت باشگاه خود متشکل از استعدادها و نخبه‌های تربیت شدن در آکادمی کریمه در لیگ دسته اول حاضر می‌شد و به همین دلیل یارای مقابله با تیم‌های رقیب خود را نداشت و در دو فصل حضور در لیگ موفق به کسب پیروزی در میدان مسابقه نشد.

در واقع آخرین پیروزی والیبال قم در لیگ دسته اول ایران به زمان حضور تیم سفیر قم در لیگ باز می‌گردد و تیم افق قم که از بازیکنان شاخص بومی و چند چهره غیر بومی تشکیل شده، بعد از تیم سفیر مقتدرترین تیم قمی در این سطح از رقابت‌های باشگاهی والیبال کشور به شمار می‌رود.

قدرت‌نمایی افق قم در نخستین بازی خانگی

والیبالیست‌های تیم افق قم در نخستین دیدار خود از مرحله گروهی فصل جدید پیکارهای لیگ دسته اول والیبال مردان باشگاه‌های ایران به مصاف تیم شهرداری کرج رفتند، دیداری که یک مسابقه خانگی برای قمی‌ها بود و در سالن شهید محمود رضائیان قم برابر دیدگان جمع زیادی از علاقمندان به این رشته جذاب به انجام رسید.

والیبالیست‌های افق قم رویای قمی‌ها یعنی پیروزی در لیگ دسته اول والیبال مردان ایران را بعد از دو سال محقق کردند، دیداری که آنها با تمام توان در مقابل شهرداری کرج بازی کردند و سرانجام با کسب برتری در سه ست متوالی به پیروزی سه بر صفر و سه امتیاز ارزشمند مسابقه دست یافتند.

در این دیدار والیبالیست‌های افق قم ست نخست را با حساب 25 بر 18 از حریف بردند، ضمن اینکه در ست دوم برتری تیم افق قم نتیجه‌ای شبیه ست نخست رقم زد و این بار نیز قمی‌ها 25 بر 18 پیروز شدند تا در ست سوم با حفظ اقتدار خود به برتری 25 بر 17 دست یافته و بازی را سه بر صفر به نفع خود تمام کنند.

در هفته نخست بازی‌ها سه بازی دیگر نیز از گروه دوم مرحله مقدماتی لیگ دسته اول والیبال مردان ایران به انجام رسید، در این گروه مقاومت تهران در خانه خود با حساب سه بر یک مقابل شهدای رامسر شکست خورد و بدین‌ترتیب نماینده قم از همان هفته نخست در صدر جدول قرار گرفت.

دومین برد متوالی قمی‌ها در ماراتن والیبال

سپس نوبت به دیدارهای هفته دوم از نیم‌فصل نخست مرحله مقدماتی لیگ دسته اول والیبال مردان ایران رسید و تیم افق قم برای انجام نخستین بازی خارج از خانه خود راهی تهران شد تا در مقابل یکی از بازنده‌های هفته نخست یعنی مقاومت تهران صف‌آرایی کند.

دیداری که در حضور طرفداران تیم مقاومت به انجام رسید و از بس که سنگین و نفس‌گیر بود پنج گیم به طول انجامید اما سرانجام این والیبالیست‌های تیم افق قم بودند که با حساب سه بر دو از سد میزبان خود گذشتند تا نخستین پیروزی دو امتیازی خود در این فصل را نیز جشن بگیرند.

نخستین برد خارج از خانه در جنگ با مقاومت

در ست نخست این دیدار والیبالیست‌های تیم افق قم بازی بسیار خوب هفته نخست خود را ادامه داده و به برتری 25 بر 20 دست یافتند اما در ست دوم این میزبان بود که در امتیازگیری موفق‌تر عمل کرد و نخستین باخت در ست‌شماری را با حساب 25 بر 19 به تیم افق قم تحمیل کرد.

نکته جالب توجه این است که مقاومتی‌ها در ست سوم بازی باخته را جبران کردند و با کسب برتری 25 بر 15 مقابل افق قم دو بر یک پیش افتادند ولی این پایان کار نبود و بلند قامتان والیبال قم برای تلافی نتیجه عقب افتاده در ست چهارم با حساب 25 بر 21 تیم مقاومت را مغلوب کردند.

سرانجام کار برای تعیین تیم برنده به ست پنجم کشیده شد و در این ماراتن والیبال، مردان والیبالیست افق قم نمایش برتری داشتند و 15 بر 9 از سد میزبان گذشتند تا در مجموع با حساب 3 بر 2 تیم مقاومت تهران را در خانه خود شکست داده و با پنج امتیاز در صدر جدول رده‌بندی گروه دوم جایگاه خود را حفظ کنند، ضمن اینکه در بازی همزمان این گروه تیم شهدای رامسر سه بر دو از سد ملوان نداجا عبور کرد و تیم شهرداری کرج استراحت داشت.

صدرنشینی افق قم در گروه دوم مقدماتی

با پایان دو هفته از نیم‌فصل نخست مرحله گروهی رقابت‌های لیگ دسته اول والیبال مردان باشگاه‌های کشور، در گروه دوم مقدماتی که نمایندگان قم، رامسر و کرج با دو تیم تهرانی هم‌گروه هستند، بلند قامتان والیبال قم در تیم افق با دو پیروزی و پنج امتیاز در صدر جدول ایستاده‌اند.

در این گروه تا پیش از دیدارهای هفته سوم، تیم شهدای رامسر با امتیازی مشابه در مکان دوم جای دارد، ملوان نداجای تهران و مقاومت تهران هر کدام با یک امتیاز سوم و چهارم هستند و تیم بدون امتیاز شهرداری کرج در انتهای جدول رده‌بندی گروه دوم جا خوش کرده است.

جدال 20 تیم در 4 گروه لیگ دسته اول والیبال

این در حالی است که فدراسیون والیبال امسال برای برگزاری بیست و هفتمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های دسته اول مردان ایران برنامه‌ریزی کرده، لیگی که تیم‌های شرکت کننده در آن 20 تیم هستند و در چهار گروه مرحله مقدماتی دسته‌بندی شده‌اند.

در گروه نخست تیم‌های میلاد نور رامسر، توپکا بابلسر، اتحاد نور، شهروند نکا و ژلانو آق‌قلا و در گروه دوم تیم‌های افق قم، شهرداری کرج، مقاومت تهران، شهدای رامسر و ملوان نداجا تهران قرار دارند و بازی‌های خود را به شکل دوره‌ای در قالب دیدارهای رفت و برگشت برگزار می‌کنند.

همچنین در گروه سوم مقدماتی تیم‌های فولاد سپاهان اصفهان، کاشی کاژه کرمانشاه، راه‌یاب ملل مریوان، کوردبال مهاباد و شهرداری قزوین و در گروه چهارم این فصل تیم‌های شهداب یزد، لاستیک بارز کرمان، خاتم جوان اردکان، صنایع اردکان و مرزداران غیور سیستان و بلوچستان به رقابت می‌پردازند تا بعد از بازی‌های مقدماتی و مرحله پلی‌آف چهره تیم‌های صعود کننده به فصل 1398 لیگ برتر والیبال مردان ایران مشخص شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار