پشت خط 123؛
کم کم صدای شکستن ظرف، پرتاب‌شدن اشیا و تکان‌خوردن میز و صندلی و کتک خوردن پی در پی من هم به " بد بینی های" امید اضافه شد و در آخر هم صدای کوبیده شدن دری که مرا در آن زندانی کرده بود و بی اعتنا به التماس های من راه خود را کج می کرد و از خانه بیرون می رفت.
کد خبر: ۶۸۴۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵ 26 November 2018

کسی دردهایش را فریاد می زندبه گزارش تابناک قزوین، به تازگی با "امید" ازدواج کرده بودم .اوایل زندگی همه چیز خوب بود ولی به مرور زمان امید به همه چیز من کار داشت برای نمونه کجا بودی؟ کجا رفتی؟ چرا جواب تلفن را دیر دادی؟ غیر ممکن بود که وقتی باهم بیرون هستیم باهم دعوا نکنیم.

کم کم صدای شکستن ظرف، پرتاب‌شدن اشیا و تکان‌خوردن میز و صندلی و کتک خوردن پی در پی من هم به " بد بینی های" امید اضافه شد و در آخر هم صدای کوبیده شدن دری که مرا در آن زندانی کرده بود و بی اعتنا به التماس های من راه خود را کج می کرد و از خانه بیرون می رفت.

در این زمان هر کسی به کمک فکر می‌کند، به این‌که باید راهی باشد تا زن را نجات دهد ، همسایه ها با شنیدن فریاد سعی می کنند تا حدودی فضا را آرام کنند ولی خیلی کم اتفاق می افتد تا کسی به جای شماره 110 نیرو انتظامی به اوژانس اجتماعی 123 زنگ بزند شاید به این دلیل است که شهروندان و حتی مردم جامعه با اوژانس اجتماعی و خدماتی که عرضه می کنند آشنایی چندانی ندارند.

سلامت روانی جامعه در گرو سلامت عاطفی زنان 

بهاره رحمانی معاون امور اجتماعی بهزیستی قزوین در گفتگو با خبرنگار تابناک قزوین اظهار می کند: در بیشتر کشورهای در حال توسعه یکی از دغدغه ها مسئله آسیب های اجتماعی است که در سالهای اخیر شاهد باز پیرایی آن هستیم که در هر جامعه با توجه به نیاز مردم و برای کاهش ان ها برنامه هایی تدوین و اجرا شده است که یکی از این برنامه ها "اوژانس اجتماعی" است.

وی می افزاید: این برنامه تلفیقی از مداخله در بحران، فردی، خانوادگی و اجتماعی (مرکز اورژانس اجتماعی)، خط تلفن اورژانس اجتماعی (١٢٣)، تیم سیار اورژانس اجتماعی (خدمات اجتماعی سیار) و پایگاه اورژانس اجتماعی (پایگاه خدمات اجتماعی است که در استان قزوین تا سال 96 سه اوژانس اجتماعی در قزوین،تاکستان و بویئن زهرا راه اندازی شد که به شکل گسترده تر شهرستان های البرز، محمدیه،آبیک و اقبالیه را نیز در بر می گیرد.

این مسئول تصریح می کند: در خط تلفن 123 کارشناس پشت خط به صورت رایگان به فرد آسیب دیده را حتی درروزهایی تعطیل،مشاوره و راهنمایی می دهد ولی در "تیم سیار اوژانس اجتماعی" که شامل روانشناس و مددکار و کارشناس است در محل بحران حاضر می شوند و خدمات لازم را ارائه می دهند همچنین در "پایگاه خدمات اجتماعی" فرد آسیب دیده خود در پایگاه حاضر شده و از سوی کارشناسان ارشاد و راهنمایی می شود.

به گفته رحمانی،کارگروه اجتماعی که در استانداری وجود دارد مناطق آسیب خیز را مشخص می کند و چون پیگیری مناطق آسیب خیز از وظایف اداره بهزیستی است،اوژانس اجتماعی سیار با بررسی این مناطق را مورد توجه بیشتری قرار می دهد.

این مسئول،کودکان آزار دیده،همسران آزار دیده،افرادی که در معرض خودکشی هستند،کودکان کار و زوجی متقاضی طلاق را از افرادی دانست که بیشترین تماس را با 123 دارند.

وی با بیان اینکه دختران و زنان به دلایل وابستگی اقتصادی،تبعیض و شکاف جنسیتی بیشترین آسیب را از جامعه می بینند می افزاید: مشارکت و حضور قاطع زنان در مباحث اجتماعی و اقتصادی می تواند به توسعه پایدارز یک جامعه کمک کند این موضوع در حالی است که اگر به زنان توجه کافی نشود و حتی در محیط خانه دچار خشونت خانگی شوند ممکن است این بحران های به ظاهر ساده، سلامت روانی جامعه را به خطر اندازد.

وی با بیان اینکه در سال 96،دو هزار تماس با 123 صورت گرفته است افزود: شهروندان نباید فراموش کنند که در مقابل سلامت اجتماعی جامعه مسئول هستند و نباید از مشکلات و مصائب دوست، آشنا و همکار خود بی تفاوت بگذرند و اگر با یک بحران عاطفی و اجتماعی مواجه شدند حتما با 123 تماس بگیرند و موضوع را اطلاع دهند.

پناه به "خانه امن"

معاون امور اجتماعی بهزیستی قزوین بیان کرد: در حال حاضر همسران و مادرانی در "خانه امن" بهزیستی قرار دارند به دلیل مشکلات بسیاری که با آن مواجه هستند نمی خواهند اطرفیان آن ها بدانند که حتی کجا هستند مبادا دوباره دچار مشکل شوند، به بیان دیگر زنان دچار خشونت خانگی به "خانه امن" پناه آورده اند.

این مسئول با اشاره به اینکه برخی مواقع ممکن است زن مورد خشونت قرارگرفته باشد، افزود: اگر فرد دارای فرزند باشد، در صورت نیاز فرزندان هم به همراه مادر در خانه امن نگهداری می‌شوند؛ دختران بدون محدودیت سنی و پسران تا 12 سالگی در " خانه امن" نگهداری می شوند.

به گزارش تابناک قزوین،در اینجا این سوال پیش می آید که کودک 12 ساله چگونه می تواند پس از 12 سالگی در جامعه زندگی کند در حالی که ممکن است مادرش در " خانه امن" باشد و یا دیگر به زندگی زناشوئی خویش برنگردد و جایی برای زندگی نداشته باشد. پس تکلیف کودکی که تا 12 سالگی در خانه امن نگهداری می شود چیست؟ 

وی تصریح کرد: مردی بود که با وجود اینکه اعتیاد سختی داشت پسر 14 و 5 ساله خود را به شدت مورد ضرب و شتم، حتی در کوچه و خیابان قرار می داد برخی مردم بی توجه از آین صحنه عبور می کنند،عده ای دیگر با گرفتن شماره 110 سبب می شوند که فرد از محل فرار کند تنها در این حالت کسی که با اوژانس اجتماعی آشناست، شماره 123 را خواهد گرفت.

اختلافات خانوادگی بیشترین موضوع تماس با اوژانس اجتماعی قزوین

علیرضا وارثی در این باره به تابناک قزوین می گوید: پس از اختلافات خانوادگی و کودک آزاری، اولویت آسیب های استان بر اساس تماس با خط 123 اورژانس اجتماعی به ترتیب مربوط به همسر آزاری با 143 تماس، اقدام به خودکشی با 113 تماس و کودکان کار و خیابان با 94 تماس بوده است.

وی می افزاید: هم اکنون هفت مرکز اورژانس اجتماعی در قزوین، آبیک، الوند، محمدیه، اقبالیه، بویین زهرا و تاکستان فعال هستند.
وارثی بیان می کند: در هفت ماهه سال جاری اورژانس اجتماعی قزوین 16 هزار و 825 خدمت را در چهار بخش شامل پایگاه های خدمات اجتماعی، مداخله، تیم سیار و خط 123 ارایه داده است.

مدیرکل بهزیستس قزوین با اشاره به مداخلات صورت گرفته در راستای کاهش آسیب های اجتماعی در این مدت، گفت: طی هفت ماهه امسال 48 هزار و 275 خدمت شامل مدد کاری، روانشناسی، درمانی، حقوقی، تیمی، آموزشی، تلفنی، نگهداری و خوابگاهی و سایر خدمات از سوی اورژانس اجتماعی به جامعه هدف ارائه شده است.

وی، اجرای کلاس های آگاه سازی در مراکز اورژانس اجتماعی و پایگاه های خدمات اجتماعی برای عموم مردم از جمله مربیان، معلمان و کارکنان مراکز، پزشکان، پرستاران، ماموران نیروی انتظامی، روان شناسان و مددکاران و همچنین نشست با سازمان های مردم نهاد در حوزه کودک آزاری را نیز از دیگر اقدامات انجام شده بهزیستی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی عنوان می کند.

بر اساس این گزارش،سوال این است که اگر دختری بنا به دلایلی از خانه فرار کند چرا باید اول به کلانتری، زندان و برود و بعد تازه به سیستم اجتماعی برگردد؟ این فرایند در عین ناکارآمدی باعث می‌شد تعداد پرونده‌های قضایی ما نیز بیشتر شود.

ما با این پرسش رو به رو بودیم که چرا نباید حدفاصل خانه و کلانتری را با مداخلات اجتماعی پر کنیم؟ اوژانس اجتماعی در هر صورت می تواند در هر بحران عاطفی و اجتماعی به زنانی که به هر علتی دچار خشونت خانگی شدند راهنمایی و کمک کند، به همین ترتیب شایسته است کمی به اطرافمان بیشتر توجه کنیم شاید کسی به منتظر کمک ماست.

گزارش از ناهید هدایتی

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار