حجت الاسلام عالی در اجتماع بزرگ بسیجیان شهرستان اراک:
تابناک مرکزی: حجت الاسلام عالی گفت: متاسفانه برخی ها از جنس مردم هستند ولی در بین مردم نیستند، و اگر هنر یا مقامی دارند از مردم فاصله می گیرند و برای مردم کلاس می گذارند.
کد خبر: ۶۸۴۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 27 November 2018

به گزارش تابناک مرکزی؛ حجت الاسلام عالی در اجتماع بزرگ بسیجیان شهرستان اراک که در مصلی بیت المقدس برگزار شد بزرگترین ویژگی پیامبر گرامی اسلام را کامل بودن ایشان در عالم هستی دانست و گفت: یکی از اصحاب امام صادق(ع) چند روزی خدمت امام(ع) نیامدند و پس از مدتی که ایشان خدمت امام (ع) رسیدند، امام از او دلیل غیبتش را پرسیدند؟ در پاسخ به امام گفت که خداوند فرزندی به من عطا کرده و مشغول بودم و کارها را انجام می دادم، امام صادق(ع) از ایشان پرسیدند نام او را چه گذاشتی؟ فرمودند «محمد». حضرت بعد از شنیدن نام فرزند دستشان را به منزله ی احترام روی سینه گذاشتند و چندین بار فرمودند محمد،محمد،محمد. حضرت در ادامه فرمودند به خاطر اینکه نام فرزند خود را هم اسم پیامبر اکرم(ص) گذاشتی احترام به ایشان را واجب می دانم.

وی با اشاره به اهمیت نامگذاری فرزندان با نام «محمد» افزود: در جای دیگر روایت داریم که فرموده اند؛ مومنی که نام فرزند خود را محمد بگذارد و خانه ای که در آن نام محمد باشد اهل آن خانه بامداد و شامگاهشان توأم با خیر و برکت، خواهد بود.

این کارشناس مذهبی با اشاره به برخی صفات ارزنده پیغمبر اسلام ادامه داد: وجود مقدس پیغمبر اکرم(ص) اوصاف عجیبی داشت،  روزی یک نفر نزد حضرت علی(ع) رفت و از ایشان خواست تا اوصاف پیامبر(ص) را بگویند؛ فرمودند نمی توانم اوصاف پیامبر را بگویم! آن فرد تعجب کرد؛ امیرالمومنین علی(ع) خطاب به شخص فرمودند تو میتوانی نعمت های دنیا را برایم بشماری؟ فرد گفت نه! خداوند در قرآن می فرمایند که نمی توانید نعمت های دنیا را بشمارید. امیرالمومنین (ع) فرمودند: نعمت های خداوند را در دنیا نمی توانید بشمارید در حالی که فرموده اند دنیا ناچیز است، حال من چطور می توانم اوصاف پیامبر را بشمارم که خداوند ایشان را با عظمت می دانند.

حجت الاسلام عالی تأکید کرد: اگر کسی یک خصوصیت یا یک رفتار از پیامبر را در زندگی خود جاری کند حتی اگر خیلی کوچک باشد، همین یک خصوصیت او را شبیه پیغمبر اسلام(ص) می کند و ایشان را به پیامبر وصل می کنند.

این کارشناس مذهبی بیان داشت: یکی دیگر از خصوصیات پیغمبر(ص) این بود که با بچه ها بچگی می کرد و شوخ‌ترین فرد با بچه ها پیغمبر بود، حتی تا جایی که پیغمبر اکرم(ص) روی دست و پای خود می نشستند و بچه ها را سواری میداد. برخی اوقات ما اینقدر مغرور می شویم که هنگام بازی با بچه ها می گوییم شأن ما بزرگ است در حالی که پیامبر اسلام را نمیبینیم.

وی با برشماری برخی از ویژگی های دیگر پیغمبر اسلام گفت: از دیگر خصوصیات پیغمبر نجیب و تمیز و مرتب بودن ایشان بود، پیغمبر آراسته ترین فرد در آن زمان بود، به گونه ای که وقتی ایشان از کوچه ای عبور میکردند همه می دانستند پیغمبر از آنجا عبور کرده است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: از دیگر خصوصیت های پیغمبر ساده بودن و ساده زیستن و در بین مردم بودن بود، همانطور که در قرآن می فرمایند " فِيهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ " که در حقیقت هم از جنس مردم بودند و هم با مردم.

وی افزود: متاسفانه برخی ها از جنس مردم هستند ولی در بین مردم نیستند، و اگر هنر یا مقامی دارند از مردم فاصله می گیرند و برای مردم کلاس می گذارند.

حجت الاسلام عالی تأکید کرد: مجلس پیغمبر بالا و پایین نداشت، در حالیکه بالای مجلس برای عده ای تبدیل به عادت شده است، در روایت داریم که اگر کسی چنین رفتاری دارد جای خود را در آتش جهنم آماده می کند.

وی اظهار داشت: با فقرا نشستن از رفتارهایی بود که پیغمبر می فرمود هیچ وقت آن را ترک نمی کنم، نشستن بر مرکب برهنه که طبقات اجتماعی پایین از آن استفاده می کردند، دوشیدن شیر بز را تنها خودشان انجام می دادند، سلام کردن به بچه ها را هیچ وقت ترک نمی کردند، لباس های ساده می پوشیدند.

این کارشناس مذهبی تأکید کرد: این پنج مورد را ما امروزه خیلی نیاز داریم که فاصله ها برداشته شوند، برخی ها خود را بی جهت از مردم برتر می دانند و تحمل دیدن مردم را هم ندارند. در حالی که مردم هم چشم دیدن آنها را هم ندارند، آن کسانی که بین خودشان و مردم فاصله بیخود ایجاد می کنند بدانند مردم هم تحمل دیدن آنها را ندارند، پیامبر اسلام هم مِنْهُمْ بودند و هم فِيهِمْ بودند که باید به این خصوصیت خیلی توجه کنیم.

حجت الاسلام عالی افزود: روایت داریم که یک عرب هنگام صحبت کردن با پیامبر تحت تأثیر ابهت پیغمبر قرار گرفته بودند و به لکنت زبان افتاده بودند و می لرزید،پیامبر به محض متوجه شدن فرد را بغل گرفتند و به او فرمودند راحت باش من که پادشاه نیستم، دقیقا همان رفتاری که برخی ها دوست دارند که دیگران از آنها بترسند، پیغمبر ذره ای از این دست رفتارها خوششان نمی آمد.

وی تأکید کرد: اگر یکی از این اخلاق و خصوصیات پیغمبر را در زندگی خود جاری کنیم شبیه پیغمبر خواهیم شد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: یکی از خصوصیات مهم پیغمبر که در این زمان خیلی به آن احتیاج داریم اخلاق خوش پیغمبر در خانه است، پیغمبر در خانه بسیار نرم و خوش اخلاق بودند.

وی خاطر نشان کرد: خانه نیاز به گذشت و اخلاق دارد، خانه و زندگی یک محیط حقوقی نیست که با قانون حقوق در آن رفتار کنیم، باید اخلاق در زندگی حاکم باشد.

حجت الاسلام عالی با اشاره به اهمیت خوش اخلاقی در خانه گفت: متاسفانه بعضا خانواده های مذهبی با بد اخلاقی یا تندخویی در خانه، زندگی را تلخ می کنیم باید خیلی مراقبت کرد، روایت داریم که می فرمایند بداخلاقی 20 سال از اعمال خوب انسان را از بین می برد. مذهبی ها در خانه باید الگو باشند.

این کارشناس مذهبی بیان داشت: در زمان ما سنگین ترین حملات شیطان حمله به خانواده هاست، برخی از شبکه ها فقط با هدف هجمه به خانواده ها تشکیل شده اند که سست کردن پیوندهای خانوادگی را در دستور کار خود قرار داده اند.

وی افزود: روایت داریم در آخرالزمان آن چیزی که در خانواده ها بیشتر است سست شدن پیوندها و رابطه ها است، در واقع کار شیطان فاصله انداختن است.

حجت الاسلام عالی ادامه داد: روایت داریم که در آخرالزمان طلاق زیاد می شود و پیوند بین زن و شوهر از بین می رود، همین قطع پیوند در مورد والدین و فرزندان نیز ایجاد می شود.

حجت الاسلام عالی تصریح کرد: خانواده ها نوک حملات شیطان هستند، با حمله به خانواده ها سرباز برای خداوند تربیت نمی شود، دقیقا همان رفتاری که بر سر غرب آمد و معنای خانواده را به شکل کامل از بین برد.

وی ادامه داد: اگر می خواهید خانواده از حملات شیطانی در امان باشد باید با هم رفیق باشید و یک رابطه صمیمی و رفاقتانه باهم داشته باشید، روایت داریم که می فرمایند بهترین شما کسی است که در خانه با یکدیگر مهربان باشند.

وی تصریح کرد: در این روزها باید دست از توسل اهل بیت(ع) و در رأس آنها پیغمبر اکرم(ص) برنداریم، شیاطین بسیار قوی تر از تصورات ما عمل می کنند و با توجیهاتی چون خودم عاقل هستم و نیاز به راهنما ندارم یا علوم روان شناسی می دانم، خود را گول نزنیم.

حجت الاسلام عالی در پایان خاطرنشان کرد: از مرحوم بهجت روایت شده است که وقتی خدمت امام رضا (ع) رسیده اند چند نکته را به ایشان فرمودند که یکی از آنها توسل به اهل بیت(ع) بوده و فرموده‌اند: مگر می شود کسی به ما اهل بیت(ع) پناه بیاورد و ما ایشان را پناه ندهیم؟

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار