بازهم آموزش وپرورش اما اینبار در مهران :
هرچند در سخنان آقای فرماندار وخطاب قرار دادن برخی از اصلاح طلب شهرستان ومطرح نمودن پیوند آنان با اصولگرایان ،این موضوع قابل استنباط بود که در کوتاهترین زمان ممکن انتقام از همین برخی ! آغاز شود . اما انتظار نمی رفت که جناب فرماندار بر پایه مشاوره های نپخته ونسنجیده اطرافیان خویش ،شمشیر انتقام را بر چشم فرهنگ شهرستان فرو نمایند !
کد خبر: ۶۸۴۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸ 27 November 2018

تابناک ایلام ::در طول سالهای اخیر در نقد های صورت گرفته از مدیریت برخی دستگاههای مدیریتی استان بر دو موضوع تاکید داشته ایم ،اول اینکه مدیران ارشد حق دارند درراستای همسان سازی مدیران پایین دستی با هرم مدیریت از مدیران همفکر استفاده کنند . دوم اینکه در کنار نگاه سیاسی و نزدیکی گرایش مدیران با دولت حاکم ،تخصص ،تعهد وکارآمدی باید حرف اول را بزند . اینگونه  نباشد که درمقوله  تغییر مدیران ،نگاههای سیاسی بر کارآمدی رجحان یابد ،دراین صورت باید خسران در برنامه ها را حتی در کوتاه مدت شاهد باشیم .

همواره بر این موضوع هم تاکید ورزیده ایم که در گزینش مدیر برای دستگاههای تخصصی وفنی باید اولویت با تخصص باشد نه گرایش های سیاسی ،از اینرو انتظاری که از مدیران دستگاههای اجرایی در لایه های مختلف مدیریتی می رود ؛توجه جدی به این مقوله است و در اتخاذ تصمیمات برای تغییر مدیران ،اولویت آنان کارآمدی و انتظار تغییر مثبت در فعالیت دستگاه باشد، نه اینکه با پیروی از مشی دولت معجزه هزاره سوم !،با تصمیمات خلق الساعه آن هم بخاطر برآورده نشدن  اهداف خاص و بر پایه  اغراض شخصی، مدیران کارآمد وهمراه قربانی شوند.

مع الاسف بر مبنای یک رویه غلط ،این سالها یکی از مهمترین ،تخصصی ترین و موثر ترین دستگاه اجرایی کشور ،یعنی آموزش وپرورش قربانی جهل وجهدهای سیاسیون شده است .درحالیکه انتظار می رود در نگاه به مدیریت این دستگاه عظیم، مولفه های کارآمدی ،تخصص وتعهد اولویت داشته باشند ،اما نگاه قالب به مدیر گزینی در آن بر پایه نگاههای سیاسی ،حزبی وحتی قبیله ایست . موضوعی که در میان مدت وبلند مدت می توان شاهد  آثار منفی آن بر تمام شئون جامعه باشیم.

در طول سالیان اخیر به کرات شاهد بوده ایم که مدیران ارشد و نمایندگان استان ، تمامی مساعی خود را بر استفاده ابزاری از آموزش وپرورش در راستای منافع سیاسی وقومی معطوف نموده اند .همیشه مدیران آموزش وپررش اولین قربانی بازیهای سیاسی وجناحی بوده اند . حتی اگر مجرب ترین ومتخصص ترین افراد درراس مدیریتهای مختلف این دستگاه منشاء خدمات و اثرگذاری بوده اند ،اما به خاطر قهر سیاسیون ویا تلاش برای اقناع هم فکران وفعالین ستادهای انتخاباتی ،آن مدیر قربانی مطامع سیاسی وشخصی صاحبان قدرت شده است .

رویه ناصوابی که اخیرا نیز به لایه های پایین مدیریتی ،یعنی به سطح شهرستانها وبخش ها نیز تسری یافته است . به گونه ای که برخی فرمانداران به خاطر تسویه حسابهای سیاسی و قبیله ای ،مدیریت آموزش وپروش را هدف قرار داده و به سمت تغییر آن شتافته اند.

موضوعی که این روزها در شهرستان مهران، آن هم به خاطر تفاوت نگاه به مسایل واختلاف نظرهای بسیار جزیی در جریان است .موضوع هم از این قرار است که سه روز پیش به تدبیر فرماندار این شهرستان نشست فعالین اصلاح طلب شهرستان در فرمانداری مهران برگزار شد.

صرفنظر از انتقادی که این رسانه وفعالین اجتماعی وسیاسی به عدم اولویت بندی امور توسط جناب فرماندار بخاطر همزمانی این نشست با بارشهای سیل آسا مطرح نمود ،اما بسیاری از فعالین سیاسی و استخوان دار اصلاح طلب این شهرستان به دلیل پاره ای انتقادات و اختلاف نظر ها نشست جاری را تحریم نمودند .زیرا این فعالان سیاسی براین باورند که برگزاری این دست نشستها بجز یک ژست سیاسی در راستای مشروعیت بخشی به فرماندار این شهرستان ،حاصل دیگری برای سیاسیون ومردم مهران در پی نخواهد داشت.

بدنبال تحریم این نشست بود که اطرافیان فرماندار بمنظور مشروعیت بخشی سیاسی  به وی وجلب نظر سیاسیون ومسئولین این حوزه ،عده ای را تحت عنوان فعال سیاسی گرد هم آورده و به نام جلسه با فعالین سیاسی مهران ،در فضای مجازی استان انتشار دادند.

هرچند در سخنان آقای فرماندار وخطاب قرار دادن برخی از اصلاح طلبان شهرستان ومطرح نمودن پیوند آنان با اصولگرایان ،این موضوع قابل استنباط بود که در کوتاهترین زمان ممکن انتقام از همین برخی ! آغاز شود . اما انتظار نمی رفت که جناب فرماندار بر پایه مشاوره های نپخته ونسنجیده اطرافیان خویش ،شمشیر انتقام را بر چشم فرهنگ شهرستان فرو نمایند !

هنوز سه روز از قضیه نشست فوق در مهران  نگذشته است که با وجود پیش بینی صورت گرفته اما کمی فراتر از زمان، اولین  پس لرزه های تحریم این نشست در مهران رقم خورد و دراین بین آموزش وپرورش شهرستان که اتفاقا یکی از نیروهای با تجربه وهمراه دولت سکان آن را در اختیار دارد ،قربانی انتقام منازعات سیاسی شد.از قرار معلوم با وجود فشارهای بی حد وحصر فرماندار ،به زودی سلیمانی صندلی مدیریت را رها وبه شخص دیگری واگذارد.

هرچند مدیران این دولت همواره بسیاری از ضعف ها وناکارآمدی های حوزه مدیریتی و خصوصا اقتصادی را متوجه دولت پیش از خود نموده و به شدت رفتارهای سیاسی وخلق الساعه آن  دوران را نفی ومذموم دانسته اند . اما تکرار رویه مذموم فوق از سوی برخی مدیران دولت تدبیر وامید، نظیر همین تغییرات فله ای و بدون پشتوانه فکری ،بیانگر وجود پارادوکس رفتاری ومدیریتی در سطوح میانی وپایینی مدیریتی دولت فعلیست که قطعا آثار آن برای مدیریت اجرایی وسیاسی کشور از سم مهلک تر خواهد بود.چرا که این برخورد چکشی و تفوق نگاه حزفی در مشی مدیریتی ،زیبنده دولت تدبیر وامید ورویه اعتدالی مورد نظر آنان نیست.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
وقتی شهرستانی به این مهمی فرناندارش بارابطه وواسطه نماینده مجلس سکانش رابدست میگردوقتی خودفرماندادبایدبازنشسته شودوباپارتی بازی قانون رادورمیزنند این شهرستان بجای پیشرفت پسرفترمی شود
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
اقای نماینده مجلس یادتان هست که اطرافیانت قران بدست درب منزل برای رای شما مردم راقسم میدادندحالااگربه قران اعتقادداری مهران یکی ازشهرستانهای مهم ایران می باشد بفکرزیرساختهایش باشیدنه بفکر قوم وقبیله ات
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار