رهاسازی زباله این بار در طبیعت بکر و سرسبز حاشیه جاده جنگلی محور فرعی عباس آباد - کلاردشت ، علاوه بر رنجش و نگرانی دوستداران طبیعت باعث الودگی و بد ریخت شدن این محور گردشگرپذیر کوهستانی در غرب مازندران شده است.
کد خبر: ۶۸۵۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷ 29 November 2018

ایرنا، این مسیر ارتباطی به طول حدود 35 کیلومتر پس از گذر از میان جنگل های سرسبز کلاردشت و عباس آباد ، بیشتر مسافران و گردشگران سواره رو را به شهرهای ساحلی و گردشگرپذیرغرب مازندران هدایت می کند و اغلب مسافران نیز برای رهایی جستن از معضل ترافیک و دیدن جاذبه های طبیعی این مسیرارتباطی را به عنوان مقصد سفرهایشان برمی گزینند.
اگرچه در سال های اخیر بخشداری ، راهداری و نیز دهیاری ها به عنوان متولیان و ناظران دفع زباله های بین جاده ای انتخاب و در ساماندهی این معضل نقش دارند اما طبق گفته کارشناسان وظیفه اصلی بردوش مردم است که به آسانی حاضر نشوند زباله ها را در حاشیه جاده ها بریزند.
یکی از مسافران این محور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : این محور برای تردد مسافران و گردشگران در همه فصول سال فوق العاده جذاب و زیبا است و دیدن سرسبزیها و جاده کوهستانی این محور خستگی را از بدن افراد خارج می کند.
رضا محمدزاده که به همراه خانواده برای رسیدن به کلاردشت این مسیر را انتخاب کرده بود، افزود: با همه زیبایی های این محور ولی متاسفانه زباله های موجود در کنار جاده و بیشتر از همه در داخل دره ها برای هر مسافری ناراحت کننده است.
وی گفت : اگر به هنگام تردد در این محور جایی را برای نشستن و یا استراحت کوتاه انتخاب کنید شاهد انواع زباله های که در اطراف این جاده ریخته شده ، می شوید.
این مسافر افزود : به نظر می رسد برای کاهش میزان زباله ها در این محور علاوه بر فرهنگ سازی باید جریمه های سنگینی وضع شود تا دکه داران، ساکنان و حتی مسافران زباله ها را در این محور رها نکنند.
رئیس اداره محیط زیست عباس آباد در این باره می گوید این جاده را باید در2 قاب زیبایی های خلقت الهی و نیز زشتی های ناشی از تخلیه پساب و پسمانده های زباله دید که متاسفانه عده ای با رفتارهای نامهربانانه این جاده جنگلی پرطرفدار را آلوده کرده اند.
شراره کرمی راد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : بازدیدهای میدانی و بررسی های به عمل آمده نشان می دهد عمده افرادی که پسماند زباله و پساب فاضلاب را درحریم این جاده جنگلی و دامان طبیعت می ریزند، دکه داران ، مسافران و نیز عده ای از ساکنان پیرامون این مسیر هستند .
وی اظهار داشت: برابر قانون محیط زیست در این حوزه نقش نظارتی دارد اما طبق ماده 7 قانون مدیریت پسماند در حوزه شهری ، شهرداری ها ، روستاها و خارج از محدوده روستایی نیز دهیاران و نیز راهداری باید در ساماندهی زباله همکاری لازم را داشته باشند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست عباس آباد گفت : اخطارهای متعددی به افراد متخلف که به نوعی محیط زیست این منطقه را آلوده کرده اند، داده شد و حتی در کارگروه سلامت وامنیت غذایی و نیزمدیریت پسماند شهرستان تصمیمات خوبی هم در قالب مصوبه گرفته شد.
کرمی راد اظهار داشت : در این نشست ها از بخشدار و نیز دهیاران روستاهای حاشیه این جاده خواسته شد تا ضمن نظارت و دقت نظر بیشتر در پیشگیری از ریختن زباله همچنین با افراد آلوده کننده محیط زیست نیز برخورد جدی داشته باشند.
وی تاکید کرد ضمن آنکه دکه داران نیز ملزم شده اند تا در فواصل حدود 15 متری حریم این جاده از ریختن زباله خودداری کنند و البته باید نسبت به حفر چاه جاذب نیز اقدام کنند هرچند چنین اقدامی منطبق با استانداردهای زیست محیط زیست نیست.
بخشدار مرکزی عباس آباد نیزدراین باره گفت : جاده عباس آباد - کلاردشت یکی از مسیرهای پرتردد غرب مازندران در فصول مختلف بویژه نیمه نخست سال است و بیشترین حجم انبوه و پراکندگی زباله رها شده در این فصول در حریم این جاده شاهد هستیم .
بهمن شرج پور افزود : بخش عمده ای از زباله های ریخته شده در حریم این جاده از سوی مسافران و نیز دکه داران بوده است منتهی بخشداری و دهیاری ها ملزم شده اند با کمک شهرداری هفتگی یا 2 هفته یکبار علاوه برنظارت همچنین نسبت به جمع آوری و پاکسازی حریم این جاده اقدام کنند.
وی نبود مکان دفن زباله را به عنوان یک معضل جدی در این بخش معرفی کرد و ادامه داد : هم اکنون در روزهای عادی مقدار 20 تن و در روزهای حضورگردشگران و مسافران بیش از سه برابر این میزان زباله در این منطقه تولید می شود که متاسفانه این مقدار زباله با هزینه های هنگفت به دیگر شهرستان های این استان انتقال داده می شود.
بخشدارمرکزی عباس آباد گفت : هم اکنون بخش مرکزی حدود 25 روستا با جمعیتی بیش از 10 هزار نفر در دل خود جای داده و به اغلب روستائیان این بخش برای کاهش هزینه ها و نیز نداشتن مکان مناسب برای دفن زباله توصیه شده تا زباله های تر را از خشک جدا کنند به نحوی که اغلب آنان زباله های تر را در باغ هایشان می ریزند.
شرج پور افزود: با وجود آنکه نامه نگاری و پی گیری های فراوانی برای رفع معضل زباله به طور اساسی و اصولی در این شهرستان از سوی فرماندار و دیگر مسئولان صورت گرفته ولی تاکنون این پی گیری ها نتیجه ای نداشته است.
25 کیلومتر از مجموع 35 کیلومتر طول محور کلاردشت به عباس آباد در حوزه استحفاظی شهرستان عباس آباد و بقیه در در حوزه کلاردشت واقع شده است.
سالانه بیش از 15 میلیون مسافر به شهرستان های غرب مازندران سفر می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار