هشدار مدیرعامل آب منطقه‌ای:
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد گفت : برداشت‌های بی‌رویه و غیراصولی از منابع آبی، خشکسالی‌ پیاپی و کاهش بارندگی ها ، باعث افت شدید سطح آب های زیرزمینی استان شده است.
کد خبر: ۶۸۵۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳ 29 November 2018

محمد مهدی جوادیان ‌زاده در حاشیه نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان ابرکوه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: باید با مدیریت درست برداشت آب، در حفظ منابع آب ‌های موجود زیرزمینی منطقه تلاش کنیم .
وی طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی فصل زمستان را به نفع بهره برداران دانست و ادامه داد: این طرح در دشت‌های استان در حال اجراست.
این مسئول ارشد منابع آب یزد تصریح کرد: سال 1396 در اجرای طرح خاموشی 45 روزه چاه های کشاورزی حدود 75 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شد.
وی خاطرنشان کرد: از 2 هزار و 284 حلقه چاه بخش کشاورزی استان ، هزار و 328 حلقه آن با هدف مدیریت در برداشت آب با همکاری بهره‌برداران به سامانه کنتور هوشمند تجهیز شده است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد بیلان منفی سالانه آب استان را 252میلیون مترمکعب ذکر کرد و یادآور شد: از سال 1393 طرح ملی احیاء و تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی در استان آغاز شد.
جوادیان زاده بیان کرد: با قطع برق چاه‌های کشاورزی ابرکوه، بخش قابل‌توجهی از کسری مخزن آب زیرزمینی جبران می‌شود.
وی با اشاره به تداوم خشکسالی و مشکل کم آبی در بخش کشاورزی افزود: برای مدیریت برداشت آب و با مصوبه شورای حفاظت منابع آب در مرحله نخست برق 626 حلقه چاه کشاورزی ابرکوه از 26 آبان ماه قطع شد.
وی با اشاره به نتایج مثبت اجرای طرح خاموشی چاه های بخش کشاورزی تاکید کرد: این امر موجب کنترل بخشی از افت سطح آب زیرزمینی منطقه شده است.
به گفته جوادیان زاده طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی ابرکوه با هدف کاهش افت سطح آب‌های زیرزمینی در 2 دوره زمانی از 26 آبان تا 26 آذرماه ماه و از یازدهم دی‌ماه تا یازدهم بهمن اجرا خواهد شد.
این مسئول اظهار امیدواری کرد که با همکاری کشاورزان و مسئولان شهرستان، در مرحله دوم شاهد آثار مثبت طرح خاموشی 60 روزه امسال بر روی چاه‌های منطقه باشیم.
این مسئول بابیان اینکه بهترین روش آبیاری بخش کشاورزی اجرای طرح‌های آبیاری نوین است، اضافه کرد: 82 درصد آب استحصالی استان در بخش کشاورزی، 11 درصد در بخش شرب و بهداشت بقیه در حوزه صنعت مصرف می‌شود.
در مجموع سه هزار و 873 حلقه چاه در استان یزد وجود دارد که آب بخش کشاورزی از 2 هزار و 284 حلقه چاه ، 2 هزار و 630 رشته قنات و 387 دهنه چشمه تامین می‌شود.
سالانه 140 میلیون مترمکعب آب در ابرکوه برداشت که 85 درصد آن صرف کشاورزی می‌شود و در خوش بینانه ترین حالت میزان بهره وری در آبیاری سنتی 35 تا 40 درصد است .
هم اکنون 648 حلقه چاه کشاورزی و 13 رشته قنات، منابع تامین آب بخش کشاورزی دشت‌ های ابرکوه و چاه‌گیر است و به دلیل خشکسالی بسیاری از قنات ها خشک شدند.
35 درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت های کشاورزی ، دامداری و دامپروری است و هفت هزار و 500 خانوار از این طریق امرار معاش می کنند.
سطح زیرکشت محصول زراعی و باغی شهرستان 15هزار هکتار است که سالانه 190 هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید و بخشی از هزینه های زندگی آنها را تامین می کنند.
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلو متری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
هم‌اکنون از 6 هزار و 733 منبع آبی استان یک میلیارد و 78 میلیون مترمکعب برداشت می‌شود که 833 میلیون مترمکعب آن از چاه‌ها ، 163 میلیون مترمکعب از قنات و بقیه از چشمه‌ها تأمین می‌شود.
آب تجدیدشونده منابع زیرزمینی یزد 827 میلیون مترمکعب است، به همین دلیل سالانه 50 سانتیمتر از سطح منابع آب‌های زیرزمینی یزد کاسته می‌شود.
آب استحصالی از منابع آب شیرین استان در سال 1387، سه هزار و 166 لیتر در ثانیه بود که این عدد در سال 1395 به 2 هزار و 631 لیتر در ثانیه کاهش یافت.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار