تابناک قزوین گزارش می دهد؛
یک سال بود که با "وحید" ازدواج کرده بودم تا اینکه  هوای مشهد  به دلش افتاد و تا به خود آمدیم دیدیم در جاده گرمسار هستیم. هوا که تاریک شد، کم کم به اندازه ای خسته شدم که دیگر حوصله آهنگ، شوخی و خنده نداشتم که به خواب رفتم وقتی چشمانم را باز کردم دیدم حدود سه ماه بوده که در کما بودم و از ناحیه نخاع دچار آسیب فراوان شدم به طوری باید بعد از این سالهای عمرم را روی ویلچر سپری می کردم.
کد خبر: ۶۸۶۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰ 03 December 2018

فکر کن صندلی هایمان جا به جا شود /

به گزارش تابناک قزوین، یک سال بود که با "وحید" ازدواج کرده بودم تا اینکه هوای مشهد به دلش افتاد و تا به خود آمدیم دیدیم در جاده گرمسار هستیم.

هوا که تاریک شد، کم کم به اندازه ای خسته شدم که دیگر حوصله آهنگ، شوخی و خنده نداشتم که به خواب رفتم وقتی چشمانم را باز کردم دیدم حدود سه ماه بوده که در "کما" بودم و از ناحیه نخاع دچار آسیب فراوان شدم به طوری باید بعد از این سالهای عمرم را روی ویلچر سپری می کردم.

دچار افسردگی شدید شدم، سر همه داد می زدم ولی شانس آوردم که وحید مرا حمایت کرد و با این نقص جسمی مرا رها نکرد بلکه وادارم کرد تا از اول به کلاس های نقاشی بروم تا روحیه ام عوض شود.

شاید اگرهمسرم تا این حد مهربان وفادارنبود الان خودکشی کرده بودم  وهیچوقت نمی توانستم نقاش فوق العاده شوم که هر سال یک نمایشگاه در یکی از استان های کشور برپا می کند، آری این داستان اشارتی است به هر یک از ما که ممکن است با عبور از یک خیابان، سر یک بحث و جدل خانوادگی و یا در حین رانندگی دچار یک نقص جسمی بزرگ شویم و  سالهای بعدی عمر خود را یا نابینا و یا بر روی ویلچر بگذرانیم.

در نتیجه شایسته است به افرادی که دچار آسیب جسمی شده اند نگاه ویژه ای داشته باشیم زیرا در یک لحظه ممکن است جای ما با آن افراد عوض شود.

نوع نگرش جامعه به این قشر تغییر کند

راحله جانتن معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین در گفتگو با تابناک قزوین اظهار می کند: با وجودی اینکه شهر دارای معلولان جسمی ، حرکتی ، ذهنی و روانی مزمن است باید امکانات طوری بستر سازی شوند که همه شهروندان بتوانند به اسانی در شهر تردد کرده و زندگی کنند.

وی می افزاید: برای اینکه افراد دارای معلولیت بتوانند از خدمات توانبخشی بهره مند شوند در اولین گام می بایست تشکیل پرونده دهند تا معلولیت آن ها درجه بندی شده و با دارا بودن کد نیاز سنجی شوند.

جاتن بیان می کند: صحیح تراست نوع نگرش جامعه به این قشر تغییر کند تا در کنار محدویت هایشان بتوانند در کنار مردمان عادی به زندگی خود ادامه دهند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه خدمات تخصصی ارائه شده در بهزیستی بیشتر از مستمری و کمک های موردی است اضافه می کند: با وجود سه دفتر توانبخشی، مراقبتی و مراکز روزانه و شبانه برای توانمندسازی اقدام می شود.

یک هزار معلول بهره مند از توانبخشی بهزیستی استان قزوین

وی 7 مرکز سالمندان با ظرفیت ۳۶۰ نفر، تعداد ۸ مرکز نگهداری معلولان ذهنی زیر ۱۴ سال با ظرفیت ۴۱۰ نفر، یک مرکز نگهداری افراد جسمی حرکتی با ظرفیت ۴۰ نفر، یک خانه کوچک معلولان ذهنی به ظرفیت ۲۰ نفر و ۴ مرکز نگهداری بیماران مزمن روانی با گنجایش ۲۵۰ نفر در مجموع ۲۱ مرکز شبانه روزی را  از جمله امکاناتی دانست  که در اختیار افراد تحت پوشش استان قرار دارد.

به گفته جاتن،بیش از یک هزار معلول به صورت مستمر از خدمات مراکز توانبخشی بهزیستی استان قزوین بهره مند می شوند.

وی با بیان اینکه طرح مراقبین از طرح های موفق بهزیستی است می گوید: امید است این طرح گسترش یابد تا شامل حال افراد بیشتری شود.

 ویژه سازی در هیچ کجای جهان مرسوم نیست

علیرضا وارثی نیز به تابناک قزوین می گوید:حقوق شهروندی حقوقی انسانی،اقتصادی و اجتماعی است که معلولین جامعه را نیز در بر می گیرد.

 وی ادامه می دهد:معلولین همانند دیگر افراد نیازمند یک زندگی مناسب در جامعه هستند و نباید حق آنان در جامعه تضیع شود.

این مسئول با بیان اینکه ۲۵ برنامه در راستای روز معلولین در نظر گرفته شده است افزود: راه اندازی سه هزار شهروند کارت ویژه معلولین با همکاری شورا و شهرداری صورت گرفته است تا آنان بتوانند از خدمات حمل و نقل عمومی به صورت رایگان بهره مند شوند.

وارثی تصریح کرد:در راستای حقوق معلولین در اردیبهشت ماه برنامه ای ابلاغ شد اما لاینحل باقی ماند به همین ترتیب کمیته ای با حضور تشکل های غیر دولتی تشکیل شد .

به گفته وی؛ویژه سازی در هیچ کجای جهان مرسوم نیست و باید یک فضای مشترک بین شهروندان و افرادی که دارای محدودیت هستند صورت گیرد چرا که هیچ معلولی محتاج دلسوزی و ترحم نبوده و نیست.

معلولین نگاه تازه تری می خواهند

سیده منیره قوامی نیز در این باره اظهار می کند: جمعیت معلولین استان جمعیت کمی نیست چرا که ده درصد جامعه را این قشر آسیب دیده تشکیل می دهند به همین دلیل می بایست به آن ها نگاه ویژه ای داشت که  در همین راستا شورا و شهرداری با لوایحی که در صحن علنی شورا تصویب کرده اند این موضوع را مورد توجه قرار داده اند.

این عضو شورای شهرمی افزاید:سازمان اتوبوسرانی با همکاری که با شهرداری داشته است کمککرده اس تا جانبازان 75 درصد و معلولین به طور رایگان از حمل و نقل عمومی بهره مند شوند،ضمن اینکه اگر این قشر بخواهند با ویلچر وارد اتوبوس شوند رمپی در نظر گرفته شده تا این مشکلات را مرتفع سازد.

قوامی تصریح می کند: در پیاده رو سازی ها هم این موضوع مورد توجه است همچنین شایسته است که ساختمان هایی که ساخته می شود امکانات ورود و خروج آسانتری را برای آنان فراهم کند.

به گفته وی، همیشه نواقصی درشهر وجود دارد که باید هر چه سریع تر برطرف شود زیرا تا خودمان را جای معلولین نگذاریم، هرگز نمی توانیم آنان را درک کنیم.

باید شهر برای همه شهروندان" زیست پذیر" شود

مهدیه قافله باشی سخنگوی شورای شهر قزوین نیز اظهار می کند: معلولین بزرگترین اقلیتی هستند که در کنار ما زندگی می کنند و ممکن است هر یک از ما در یک لحظه تصادف تا آخر عمر ویلچر نشین شویم.

وی می افزاید: باید شهر برای همه شهروندان" زیست پذیر" شود تا همه بتوانند به آسانی در استان زندگی کنند گرچه قزوین تا شهر ایده آل شدن باید راه زیادی را طی کند.

به گفته قافله باشی،دو ردیف بودجه مجزا در راستای آماده سازی ابنیه شهرداری ومعابر شهری شهروندان در نظر گرفته شده است که امید است به این موضوع کمک کند.

به گزارش تابناک قزوین، با همه صحبت هایی که از روز جهانی معلولین شد، انسداد خیابان مقابل کانون توانا بدون تعبیه هوایی موضوع داغی است که این روزها خبر داغ رسانه ها شده است باید دید این بار شهرداری برای دفاع از حقوق معلولین و انسداد این خیابانی که اکنون باری بر دوش آن گذاشته است  را چگونه بر خواهد داشت و ما که در حال حاضر سنگ آنان را بر سینه خواهیم زد در برابر فردی با محدودیت خاص، با چه فرهنگی با آنان روبرو شده و رفتار خواهیم کرد.

گزارش از ناهید هدایتی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار