مردم حرف چه کسی را باور کنند!؟
تابناک / در حالی دولت با افزایش قیمت نان مخالف است که نانوایان این روزها مشکلاتی دارند و خوستار حل مشکل‌شان از سوی دولت هستند.
کد خبر: ۶۹۰۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱ 12 December 2018

تابناک / در حالی دولت با افزایش قیمت نان مخالف است که نانوایان این روزها مشکلاتی دارند و خوستار حل مشکل‌شان از سوی دولت هستند.

بیژن نوروز مقدم عضو اتحادیه نانوایان سنتی گفت: با توجه به افزایش هزینه‌ها، طبیعی بود که قیمت نان هم افزایش داشته باشد اما این‌گونه نشد.

وی افزود: دولت به‌دلیل رفاه مردم با افزایش قیمت نان مخالف است.


بیژن نوروزمقدم گفت: با توجه به تورم 35درصدی، باید نان لواش 380 تومان می‌شد؛ اما بهای نان لواش اکنون کمتر از این میزان یعنی 210 تومان است.


وی با اشاره به مشکلات صنف نانوایی‌ها گفت: 90 هزار نانوایی در سطح کشور وجود دارد که اکثریت آنها شراکتی هستند.


بیژن نوروزمقدم گفت: باید نرخ نانوایی‌ها مثل سایر صنوف، سالانه اضافه شود تا مشکلات این صنف کم شود.


یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران هم گفت: افزایش قیمت نان در دستور کار دولت نیست.


وی با بیان اینکه تلاش شده تا هزینه‌های نان افزایش پیدا نکند، افزود: طرح بررسی کیفیت نان را هم در دستور کار داریم.


اصغر پابرجا رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی هم راجع به مشکلات نانواها گفت: با توجه به تورم سالانه، قدرت خرید نانواها به‌شدت پایین آمده است.


وی با تأکید بر اینکه نان ارزان در دست مردم، نباید از جیب نانوا باشد، گفت: با توجه به افزایش هزینه‌ها و تورم، نانوایی به‌صرفه نیست.

 

نانوایان نسبت به عدم تغییر قیمت نان طی چهار سال گذشته اعتراض دارند!

 

از سال ۱۳۹۳ تاکنون قیمت نان هیچ تغییری نداشته و حتی سال گذشته اوایل آذرماه که ستاد تنظیم بازار نرخ نان را نسبت به سال‌های قبلش افزایش داد، پس از چند روز با دستور رئیس جمهور این مصوبه لغو شد و به نانوایی‌ها اعلام شد که قیمت‌ها به قبل برگردد.

در این زمینه علی فاضلی - رئیس اتاق اصناف ایران به ایسنا اینگونه توضیح داد که یک بنگاه صنفی هزینه‌های اضافی بیشتری روی دوشش نسبت به سال گذشته تحمیل شده است، چراکه به عنوان مثال سال قبل برای طرح ترافیک ۲.۵ میلیون تومان باید پرداخت می شد، اکنون برای تعرفه‌های جدید بیش از ۹ میلیون تومان باید پرداخت شود؛ بنابراین نباید انگشت اتهام را به سمت این بنگاه‌ها برد.

وی افزود: باید همه موارد و عوامل موثر بر قیمت‌ها را در نظر گرفت. وقتی نرخ دستمزد و خدمات افزایش پیدا می‌کند چرا نباید اجازه داد که قیمت کالا و خدمات بیشتر شود. سوال اینجاست که چرا به عنوان مثال چهار سال است که قیمت نان تغییری نکرده و بر صاحبان این صنف فشار وارد می‌شود. همین عامل سبب می‌شود که کیفیت نان هم کاهش یابد.

رییس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: وقتی که به کارآفرین و سرمایه‌گذار بها داده نمی‌شود نباید از او انتظار معجزه داشت و قطعا سرمایه در چنین شرایطی از کشور خارج و به سمت تخلف کشیده می‌شود.

 

نانوایی‌ها تخلف کردند؟  

 

طی روزهای گذشته شاهد اخباری درباره تغییر قیمت نان بودیم و قیمت‌ها در برخی نانوایی‌ها تغییر کرد که نهایتا اعلام شد باید نرخ‌ها به حالت قبل برگردد تا در این زمینه تصمیم‌گیری شود. اما نکته قابل توجه این است که تکلیف مبالغی که در روزهای گذشته تحت عنوان افزایش قیمت نان از مردم گرفته شده، چه می‌شود؟


در روزهای گذشته ستاد تنظیم بازار بر اساس مصوبه‌ای اعلام کرد که از اول آذرماه قیمت انواع نان بدون تغییر قیمت آرد و همچنین با ثبات وزن چانه ۱۵ درصد افزایش می‌یابد؛ اما درباره چگونگی اجرای این مصوبه و جزئیات دقیق آن تا مدتی توضیحات دقیقی ارائه نشده و حتی از سوی رئیس اتاق اصناف این موضوع به روز شنبه یعنی چهارم آذرماه موکول شد.
البته در همان زمان بر اساس تاکیدهای ستاد تنظیم بازار، اتاق اصناف که در شهر تهران متولی قیمت‌گذاری نان محسوب می‌شود، روی سایت خود مصوبه‌ای را قرار داد و این گونه اعلام کرد که از روز اول آذرماه قیمت انواع نان دستخوش افزایش ۱۵ درصدی خواهد شد. حتی در پیگیری‌های ایسنا و اعلام این که اکنون برخی نانوایی‌ها تخلف کرده و نان را با افزایش حتی بیش از ۱۵ درصدی به دست مشتریان می‌رسانند، نکته‌ای اعلام نشد و پس از آن در رسانه‌ها این گونه مطرح شد که افزایش قیمت نان در شهر تهران تا روز شنبه چهار آذرماه به تعویق افتاده تا در این مدت مصوبه اتاق اصناف درباره قیمت انواع نان‌ها به نانوایی‌ها برسد.
البته در روزهای گذشته و از روز چهارشنبه اغلب نانوایی‌ها در مناطق مختلف تهران بر اساس قیمت‌های جدید نان فروختند و حتی گاه پا را از این قیمت‌ها فراتر گذاشتند. در نهایت هنوز ساعاتی از روز شنبه نگذشته بود که از سوی مسئولان اتاق اصناف اعلام شد بنا به اعلام رییس‌ جمهوری قرار شده که افزایش قیمت نان تا تشکیل جلسه ستاد آرد و نان به تعویق بیفتد.
البته درباره زمان برگزاری این جلسه هنوز توضیحی ارائه و تاریخی اعلام نشده است؛ اما علی فاضلی - رییس اتاق اصناف - در گفت‌وگو با ایسنا تعیین قیمت نان را به جلسه‌ هفته آینده موکول کرد.
حال سوال است که در شهری مانند تهران با جمعیت بالای خود اگر هر قرص نان حتی ۵۰ تومان هم گران‌تر فروخته شده باشد در نهایت مبلغ قابل توجهی از جیب مردم رفته است. البته در این باره مسئول نظارت بر بازرسی اتاق اصناف تاکید کرده که از روز چهارشنبه به بعد هیچ یک از مردم انتقادی نسبت به گران‌فروشی نان مطرح نکرده‌اند.
حسین درودیان به ایسنا گفت:‌ البته نانوایی‌های آزادپز از ابتدا هم نرخ نداشتند اما نانوایی‌های دولتی از روز شنبه مجاز به افزایش قیمت بوده‌اند.
وی در پاسخ به این سوال که در موارد متعدد مردم هزینه‌هایی فراتر از رقم‌های اعلام شده را پرداخت کرده‌اند پس تکلیف این پول‌ها چه می‌شود؟ گفت: اگر در این مدت فردی تماس می‌گرفت و گزارشی مبنی بر گرانفروشی نان به ما اعلام می‌کرد، ما مسئله را پیگیری می‌کردیم. ضمن اینکه ۱۲۴ نیز بحث‌هایی که از سوی مردم مطرح می‌شود را به ما ارجاع می‌دهد و اعلام می‌کند.
مسئول نظارت بر بازرسی اتاق اصناف در پاسخ به این سوال که آیا اتاق اصناف موظف نیست در مقطعی که قیمت نان دارای اما و اگر بسیار است بر چگونگی فعالیت نانوایی‌ها نظارت جدی‌تری داشته باشد؟ گفت: بازرسان در روزهای گذشته نیز مشغول بوده‌اند اما باید توجه داشت که بازرسان اتاق اصناف مسئول رسیدگی به بخش‌های مختلف هستند و در این روزها علاوه بر بحث نان موضوع مرغ، میوه، پوشاک و تمامی اقلام مصرفی دیگر نیز در دستور کار بوده است.
درودیان در پایان اظهار کرد: البته همکاران ما در این مدت مشغول بازرسی بوده‌اند و ممکن است در این بازرسی‌ها در حوزه نانوایی هم به تخلفاتی برخورد کرده باشند اما هنوز این گزارش‌ها به دست ما نرسیده و معمولا برای دریافت آنها ۴۸ ساعت زمان لازم است، چراکه واحدهای بازرسی ما به شش واحد تقسیم می‌شوند.

 

دولت: افزایش قیمت نان در دستور کار نیست! / مدیرکل صمت گیلان: افزایش ۲۰ درصدی قیمت در ارتقای کیفیت نان در گیلان موثر است! / نماینده رشت: افزایش قیمت نان در گیلان

 

افزایش ۲۰ درصدی قیمت در ارتقای کیفیت نان در گیلان موثر است!

 


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: امیدواریم با افزایش ۲۰ درصدی قیمت نان هم کیفیت محصول تولید شده به نحو مطلوبی ارتقا پیدا کند و هم مقداری از حجم مشکلات و دغدغه‌های فعالان این حوزه کاسته شود.

فرهاد دلق‌پوش امروز در گردهمایی رؤسای ادارات صنعت، معدن و تجارت و اتاق‌های اصناف گیلان در این شهرستان اظهار داشت: در حال حاضر 102 هزار واحد صنفی مجاز که نقش به‌سزایی در رونق اقتصادی گیلان دارند در این استان فعال هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های تولیدی باید توسط بازار به حوزه صادرات سوق داده شود افزود: برای حضور مؤثر در صحنه‌ها و بازارهای خارجی باید تقویت اصناف و بازاریان به عنوان ابزاری جهت حرکت در مسیر رشد اقتصادی مدنظر قرار گیرد.

دلق‌پوش نقش فعال اصناف در حوزه صادرات کالاها و ایجاد فضای مثبت دوطرفه برای حل مشکلات جامعه را متذکر شد و تصریح کرد: ساماندهی سود و یا پیگیری مباحثی در حوزه قیمت‌گذاری کالاها در بازار بدون مشارکت و همدلی واحدهای صنفی در کشور تحقق پیدا نمی‌کند.

وی از فعالیت حدود 25 میلیون نفر در حوزه اصناف کشور سخن گفت و ابراز داشت: خانواده بزرگ اصناف کشور با توانمندی و ظرفیت بسیار بالایی که دارد وظیفه اداره چرخه اقتصادی جامعه را برعهده گرفته‌اند و بدون پشتیبانی آن‌ها حرکت در مسیر تولید،‌ صنعت و تجارت امکان‌پذیر نیست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان به افزایش 20 درصدی نان در استان اشاره کرد و بیان داشت: کیفیت پخت نان همواره یکی از مشکلات موجود در گیلان بوده است به همین علت سعی کردیم با اتخاذ تدابیری علاوه بر افزایش کیفیت نان به رفاه و معیشت نانوایان نیز رسیدگی شود.

دلق‌پوش با اشاره به اینکه از سال 93 هیچ تغییر قیمتی در نان تولید شده گیلان رخ نداده بود تصریح کرد: امیدواریم با افزایش 20 درصدی قیمت نان، هم کیفیت محصول تولید شده به نحو مطلوبی ارتقاء پیدا کند و هم مقداری از حجم مشکلات و دغدغه‌های فعالان این حوزه کاسته شود.

وی بازاریان و اصناف را مورد اعتماد مردم دانست و ضمن تأکید بر لزوم همکاری واحدهای صنفی جهت مشکلات موجود در بازار اظهار داشت: در شرایطی که در کشور با مشکلات و فشارهای اقتصادی مواجه هستیم واحدهای صنفی باید در حفظ ثبات و تعادل لازم در بازار مشارکت داشته باشند.

 

 

 

افزایش قیمت نان در گیلان "تخلف" است‌!

 


نماینده مردم رشت در مجلس ‌با تأکید بر اینکه افزایش قیمت نان در گیلان تخلفی آشکار است گفت:‌ این موضوع در مجلس مورد پیگیری قرار می‌گیرد.


جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: تصمیماتی که اخیراً در مورد افزایش 20 درصدی قیمت نان در گیلان و شهر رشت توسط مسئولان ذیربط اتخاذ شده تخلفی آشکار است و حتماً توسط اینجانب در مجلس مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

نماینده مردم رشت در مجلس با تأکید بر اینکه کشور در یک جنگ بزرگ اقتصادی و فشار همه جانبه قرار دارد عنوان کرد: به دلیل این مشکلات یادشده سفره مردم بسیار کوچک شده است بنابراین طبقات پایین جامعه و قشرهای ضعیف دیگر طاقت تحمل شوک دیگری را ندارند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس لزوم اتخاذ یک تصمیم و رویکرد درست در مورد قیمت نان را متذکر شد و ابراز داشت: به علت نوسانات شدید قیمت‌ها مردم در وضعیتی قرار گرفته‌اند که به شدت از حال و آینده و وضعیت اقتصادی و معیشتی خود بیمناک هستند.

 

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه افزایش قیمت نان در شرایط فعلی بار مالی سنگینی را به اقشار ضعیف وارد می‌سازد تصریح کرد: از استاندار گیلان،‌ مسئولان ذیربط دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران استان انتظار داریم قبل از اتخاذ هر تصمیمی نخست وضعیت مردم استان را بسنجند.

وی با ابراز گله‌مندی شدید از شورای شهر رشت و ضعف تیم مدیریت شهری در انجام تکالیفش اظهار داشت:‌ کلانشهر رشت با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر نیازمند یک شورا و شهرداری کارآمد است اما آن‌چه که عملاً در این کلانشهر مشاهده می‌کنیم ضعف شدید مدیریتی است.

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه به علت وجود معضلات شهر رشت همواره تذکرات لازم به استاندار و وزیر کشور داده شده است افزود: بسیاری از مشکلات شهر رشت و عقب‌گردهایی که در این شهر وجود دارد به علت ضعف شورا و شهرداری است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به تصویب بودجه ساخت قطار شهری رشت و پیگیری‌هایی که توسط وی انجام شده اشاره کرد و گفت: با اینکه اعتبار این طرح آماده است اما شورای شهر رشت سه ماه است که برای دریافت این بودجه خزانه را معطل گذاشته است.

کوچکی‌نژاد با تأکید بر اینکه وزارت کشور و استانداری گیلان باید پاسخگوی این ضعف‌ها در مجموعه شورای شهر رشت باشند عنوان کرد: معضلات شدید ترافیکی و هزاران مشکل دیگری که هم‌اکنون در شهر رشت مشاهده می‌شود از ناکارآمدی شورا نشأت می‌گیرد.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار