کد خبر: ۶۹۱۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۵ 15 December 2018

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

برخورد به جای تشویق با ارزان فروشی

اختلاف آژانس های مسافربری هوایی درباره نحوه قیمت گذاری و تعیین قیمت بلیت پروازهای هوایی در چند روز اخیر به اوج خود رسیده است. در ماه های اخیر، یک آژانس مسافرتی اقدام به ارائه تخفیف در قیمت فروش بلیت پروازهای هوایی داخلی کرده است، به طوری که این آژانس، بلیت را با تخفیف های 5 تا 9 درصد به مشتریان می فروشد. مسئولان این شرکت مسافرتی هدف از ارائه تخفیف در بلیت پروازهای هوایی را خدمت‌رسانی با کیفیت و در عین حال ارائه قیمت ارزان و مناسب به مردم اعلام کرده اند. آن‌ها می‌گویند که این سایت از سود خود در بلیت پروازهای هوایی به منظور حمایت اقتصادی از مشتریان می‌گذرند و بلیت هواپیما را با قیمت ارزان و مناسب به فروش می‌رساند. این سیاست و اقدامات موجب شد که تعدادی از دفاتر خدمات مسافرتی از این آژانس مسافرتی شکایت کنند و در نهایت نیز انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی ایران به این شرکت به دلیل ارزان‌فروشی بلیت هواپیما اخطار تهدیدآمیز ارائه کرد. /خانه ملت

رانت خواران مانع استیضاح وزیر می شوند

محمدصادق حسنی جوریابی در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص واردات برنج به کشور، اظهار داشت: برخی از افراد که از رانت استفاده می‌کنند در کنار وزیر جهاد کشاورزی حضور دارند که مانع از عملکرد مناسب وی می‌شوند، یک بار طرح استیضاح آقای حجتی را مطرح کردیم که موفق شد با اختلاف اندکی اعتماد نمایندگان را کسب کند مجددا طرح استیضاح وی را تقدیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی کرده‌ایم. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیاز کشور به واردات برنج سالانه کمتر از یک میلیون تن است، گفت: از ابتدای سال تا کنون یک میلیون و 200هزار تن برنج وارد کشور شده در حالی که تنها نیاز به 800 هزار تن برنج وارداتی وجود دارد.

انتقاد تند رحیم‌پور ازغدی از حوزه: نباید حرف‌های چهل سال پیش را تحویل مردم بدهیم

حسن رحیم پور ازغدی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، اظهار کرد: رصد مستمر تحولات در زمینه علمی، فرهنگی و فناوری و حمایت از نظریه پردازی و مناظره در حوزه و دانشگاه بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است، شما باید از مدیریت حوزه ها جواب بخواهید که با کرسی های مناظره و نظریه پردازی چه کردید؟ با مواردی که تصویب شد و اجرایی نشد چه کردید؟ اکنون ده ها هزار طلبه شفاف و خالص در اختیار مدیران حوزه علمیه است، نباید ما حرف های چهل سال پیش را تحویل مردم بدهیم.

ابطحی: تمایل به کسب قدرت اصلاح‌طلبان را به بنگاه کاریابی تبدیل کرده است

محمدعلی ابطحی گفت: جریانی که آینده ایران را می‌تواند مدیریت کند یک جریان سیاسی جدید نیست بلکه جریانی است که فهمی از واقعیت‌های اجتماعی داشته باشد. دنیای پسا ارتباطات یک دنیای کاملا متفاوتی است و این دنیا با چهره‌ها و اندیشه‌هایی که نتوانسته‌اند. موج جدی باعث شده که نیروهای اصیل تر و کارآمدتر منزوی شدند و دوم آنکه هزینه اصلاح‌طلبی بالا رفت، سوم اینکه اعضایی که در رده‌های مدیریتی قرار گرفتند ظرفیت‌های لازم را نداشتند، چهارم اینکه آفت‌های افرطی‌گری و دنیاطلبی در بخشی از اصلاح‌طلبان به وجود آمد. به طورکلی مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داد که اصلاح‌طلبان موفق نشدند اما اصلاح‌طلبی رشد بسیار داشت. این یکی از دلایل بسیار مهم است. تمایل به کسب قدرت باعث شد اصلاح‌طلبان به بنگاه کاریابی تبدیل شوند. /نامه نیوز

اعلان جنگ عربستان و امارات علیه ترکیه

روزنامه ترکیه‌ای نوشت: عربستان و امارات آشکارا علیه ترکیه اعلان جنگ کرده‌اندروزنامه «ینی شفق» روز پنجشنبه (22 آذر) در یادداشت سردبیری، به قلم «ابراهیم کاراگول» به بررسی نزاع بین آنکارا با ریاض و ابوظبی پرداخت و نوشت جنگی که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی و «محمد بن زائد» ولی‌عهد امارات عربی متحده علیه ترکیه به راه‌انداخته‌اند، محدود به قتل جمال خاشقچی نیست. در ابتدای این یادداشت با بیان اینکه جنگ امارات و سعودی علیه ترکیه از مدت‌ها قبل آغاز شده، آمده است: «این مسئله با جنگ سوریه آغاز شد. این (جنگ) با شرق فرات آغاز شد. این (جنگ) با محور عبری ـ عربی علیه ترکیه متشکل از امارات، سعودی-اسرائیل-مصر آغاز شد.»

احمدی‌نژاد فکر می‌کند هاله نور به کمکش می آید

محمود احمدی نژاد روز پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ در مراسم مسجد المهدی(عج) شهر صومعه‌سرا استان گیلان به مناسبت شهادت میرزا کوچک خان جنگلی حاضر شد و در جملاتی توهین آمیز حسن روحانی را دعوت به مناظره تلویزیونی کرد و گفت: «در مناظره حاضر شوید تا پوز شما را بزنیم» اما پرسش اینجاست که احمدی نژاد چه موقعیتی دارد که چنین اظهاراتی را بیان می کند. مصطفی هاشمی طبا در واکنش به اظهارات احمدی نژاد به نامه نیوز گفت: احمدی نژاد موقعیت خودش را در جامعه خیلی بالا تصور می کند و شاید خود را متصل به خیلی جاهای عالم غیب می داند. این فعال سیاسی با اشاره به وضعیت کنونی حلقه نخست یاران احمدی نژاد، اظهار کرد: به نظر می رسد این صحبت ها با هدف فرافکنی موقعیت کنونی که آقای احمدی نژاد در آن قرار دارد، بیان شد.

احزاب در ایران بیشتر به فکر قوم گرایی هستند

کرباسچی در پنل تخصصی کنگره حزب ندای ایرانیان گفت: از سال‌ها قبل که کسانی در مملکت برای مبارزه قد َعلم کردند، فکر می کردند برای منافع مردم کار می کنند. وی ادامه داد: برخی احزاب اسم حزب را دارند و مدرن هم هستند، ولی یک نوع قوم گرایی بر آنها حاکم است. کرباسچی همچنین افزود: آیا منافع ملی را یک مرجع تقلید یا علمای جمع شده در مجلس خبرگان یا مجمع تشخیص تعیین و یا سازمان ها تعیین می‌کنند؟ وی با اشاره به عدم حضور دبیردکل حزب موتلفه در این مراسم، با بیان اینکه اگر آقای حبیبی بودند مناقشه ای با ایشان داشتیم، تصریح کرد: مناقشه در این بود که زمانی در این کشور یک سازمان محرمانه قیام کرده و فکر می کردند که منافع ملی در این است که شروع به ترور افرادی کنند که به زعم آنها خلاف منافع ملی کشور بودند. /انصاف

واکنش واعظی به اظهارات رئیسی

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ تمام شد، الان همه در هرجایی که هستند باید با هم در مقابل دشمن مشترک یعنی آمریکا همفکری و همکاری کنند تا بتوانیم از وضعیت موجود عبور کنیم. محمود واعظی درباره کنایه‌ی سید ابراهیم رییسی به دولت مبنی بر اینکه «خدا رحم کرد رئیس‌جمهور نشدم» گفت: شنیدم که این سخنان در دانشگاه مطرح شد. بالاخره این مطالب را اگر بخواهیم پاسخ بدهیم، مقدمه و موخره ای دارد اما اعتقاد ما بر آن است که انتخابات در ۲۹ اریبهشت سال ۹۶ تمام شد و الان وقت این حرف‌ها نیست. وی با بیان اینکه نمی توانیم برای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری، از امروز خود را سرگرم این مسائل کنیم، افزود: الان همه در هر جایی که هستند باید با هم در مقابل دشمن مشترک یعنی آمریکا همفکری و همکاری کنند تا بتوانیم از وضعیت موجود عبور کنیم.

داماد روحاني معاون وزير صنعت شد!

کامبیز مهدی‌زاده كه سال گذشته داماد رئيس جمهور شد، چندي پيش به عنوان «دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه انرژی» معاونت علمي رئيس جمهور شد و حالا خبر رسيده كه او طي حكمي از سوي وزير صمت، بعنوان معاون وزير صمت و رئيس سازمان زمين شناسي منصوب شده است. بر اساس حکم وزیر صنعت، کامبیز مهدی‌زاده به عنوان معاون وزیر و رئيس سازمان زمین‌شناسی منصوب شده است. مهدی زاده تا پيش از اينكه داماد روحاني شود، فاقد سابقه جدي اجرايي بود و به گفته خودش "جایزه اختراعات در مسابقات بین المللی اختراعات" را به دست آورده بود. مهدی زاده متولد سال 1364 در اهر است و هم اکنون در حال تحصیل رشته مهندسی نفت در مقطع دکتری در دانشگاه آزاد است. وی مشاور فدراسیون تکواندو، فرماندار کرج و شورای مرکزی دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی بوده است. /انتخاب

کنایه کی‌روش: برخی «شجاعت» و «شخصیت والا» نداشتند

سٖرمربی تیم ملی فوتبال ایران به تحسین از مربیانی همچون امیر قلعه‌نویی، نکونام، مهدوی‌کیا و ... پرداخت. 
متن پیام کی‌روش به این شرح است: فوتبال بازی نقطه نظرهاست و ما «خانواده فوتبال» یاد می گیریم که در این بازی، با مخالفت‌ها در کمال احترام و هماهنگی موافق باشیم. بنده به شخصه همیشه شجاعت و شهامت دوستان همکار خود را تحسین می‌کنم، زمانی که آنها برای اصول و ارزش‌هایی که از منافع فوتبال حفاظت می کند، برمی‌خیزند و می‌جنگند. برای مثال: علی پروین، علی دایی، امیر قلعه نویی، وینفرد شفر، جواد نکونام، یحیی گل محمدی، حسین کلانی، مهدی مهدوی کیا و وحید هاشمیان. چنانچه اسمی می بایست در این لیست از «شجاعت و شخصیت والا» وجود داشت و نام نبردم، عذرخواهی بنده را پذیرا باشید.

کارلوس کی روش

امام جمعه تهران: در مورد FATF به مجمع تشخیص امید داریم

کاظم صدیقی، امام جمعه تهران در پایان با اشاره به تصریح یکی از معاونت های خزانه داری امریکا گفت: او تصریح کرده است که اگر بخواهیم مردم ایران را کنترل کنیم، به حضور کامل FATF نیاز است. تصریح کردند مانند برجام این باعث تنگنای بیشتر می شود. می گویید مردم زندگی ارزان می خواهند این شعارها را قبلا هم دادید اما روزگار مردم را سیاه و مردم را گرفتار کردید. خطیب موقت نماز جمعه تهران به جای امید بستن به بیگانه به مردم خود اعتماد کنید. ما شهید هسته ای، شهید راه استقلال و سیاست داریم. با تکیه بر ظرفیت های داخل و اقتصاد مقاومتی گام جدی تر بر دارید. ملت در کنار شما کمک می کند و ید الله فوق ایدیهم. ما به مجمع تشخیص مصلحت امید داریم و می دانیم مانند شورای نگهبان و همه مردم علاقه مند به عزت و استقلال فکرمی کنند و امیدواریم و انتظار داریم مردم را از نگرانی خارج کنند.

علم الهدی: رهبری فرمودند تلگرام فیلتر و تعطیل شود

علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد به شرایط فرهنگی کشور و همچنین فضای مجازی نیز اشاره و بیان کرد: در عرصه‌های فرهنگی و فضای مجازی دشمن ما را در چند عرصه محاصره کرده است. رهبری فرمودند تلگرام فیلتر و تعطیل شود. به صورت اسمی، تلگرام فیلتر شد ولی در کنارش، دو نرم‌افزار ایجاد کردند تا تلگرام بر فضای مجازی مسلط باشد. فضای مجاری امروز زندگی و فضای فرهنگی برای مردم ماست و باید بر آفت‌های فرهنگی بی‌‌تفاوت باشیم؟ امام جمعه مشهد با بیان اینکه قرار شد شبکه‌‌های اجتماعی داخلی تقویت شوند ولی این گونه نشده است، گفت: امروز متاسفانه امکانات شبکه‌‌‌های اجتماعی داخلی در مقابل شبکه اجتماعی خارجی صفر و حتی زیر صفر است؛ یعنی در مقابل سه‌ هزار سرور تلگرام، شبکه‌‌های اجتماعی داخلی ۳۵ سرور دارند. این قابل مقایسه است؟/ایرنا

واکنش آشنا به دعوت احمدی نژاد از روحانی برای مناظره

حسام الدین آشنا به سخنان امروز احمدی نژاد در مورد دعوت از رئیس جمهور برای مناظره واکنش نشان داد. مشاور رئیس جمهور با اشاره به احمدی نژاد نوشت: اگر خاطرنشان باشد یک بار به اسم مناظره در همین تلویزیون ۱۹ دقیقه و ۴۴ ثانیه وقت سفارسی اضافی تک نفره گرفتند و از آن نهایت استفاده را کردند. وی افزود: متأسفانه در همیشه بر یک پاشنه نمی‌چرخد. اشاره ی آشنا به فرصت 19 دقیقه ای است که پس از مناظره های جنجالی سال 88 بین کاندیداهای ریاست جمهوری، به احمدی نژاد داده شد. صداوسیما در آن زمان اعلام کرد که به دلیل اظهارات دیگر کاندیداها علیه احمدی نژاد در زمان عدم حضور او، این مدت زمان را برای او در نظر گرفته بود.

کنایه سنگین ظریف به عربستان

ظریف با اشاره به اظهارات اخیر یک سناتور آمریکایی در ارتباط با قدرت غالب ایران مقابل عربستان سعودی گفت: یک سناتور آمریکایی می‌گوید اگر ما پشت عربستان سعودی نبودیم ظرف یک هفته سعودی‌ها مجبور بودند فارسی صبحت کنند. ترامپ هم می‌گوید آن‌ها دوهفته بدون ما نمی‌توانستند زندگی کنند، من به عنوان یک مسلمان شرم می‌کنم؛ به عنوان یک فردی که در این منطقه زندگی می‌کنم احساس خجالت دارم که در مورد همسایگان ما چنین می‌گویند. البته از اینکه جمهوری اسلامی دارای چنین قدرتی است احساس غرور می‌کنم.

انتقاد رحیم‌پور ازغدی از وی‌آی‌پی نشینی‌ها در کشور

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امنیت نود درصد مسئولین در خطر نیست؛احتیاجی به محافظ و تشریفات ندارند؛ امنیت اسلام در خطر است. وی‌آی‌پی نشینی‌ها در سراسر کشور مضر به حال جمهوری اسلامی است. برای دفاع از حیثیت جمهوری اسلامی چند مسئول دزد و فاسد و حقوق نجومی‌بگیر را به صف اوّل بیاورید و مثل امیرالمؤمنین شلاق بزنید تا ببینید نمازجمعه چگونه هم جوان‌تر می‌شود و هم جمعیت آن هزار برابر.

کنایه عضو هیأت رئیسه مجلس به اکبر ترکان

احمد امیر آبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نسبه به توانایی های بومی کشورمان در صنایع دریایی واکنش نشان داد. وی در صفحه شخصی خود نوشت: از سازمان صنایع دریایی بازدید داشتم به داخل زیر دریایی فاتح که کاملا بومی و به دست جوانان ملت بزرگ ایران ساخته شده رفتم و باید به خودمون ببالیم که ایرانیم. برخی گفتند ما به جز آبگوشت بزباش و قورمه سبزی در هیچ تکنولوژی برتری نداریم! گفتنی است؛ اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور، پیشتر در جمع مدیران خودروساز و قطعه‌ساز گفته بود: اگر قرار باشد تعرفه واردات برداشته شود، در هیچ صنعتی به جز آبگوشت بزباش و قرمه‌سبزی، در هیچ تکنولوژی تولید رقابتی و برتری نخواهیم داشت.

اگر ظریف ایرانی نبود دبیرکل سازمان ملل می‌شد!

صادق خرازی در کنگره حزب ندا گفت: توصیه می کنیم موفقیت در حوزه سیاست خارجی را دولتمردان حفظ کنند. همه اعضای دولت این دستاورد را جدی بگیرند زیرا سیاست خارجی نیاز به همبستگی ملی دارد. به گزارش برنا، وی گفت: اگر ظریف متعلق به ایران نبود مستعد دبیر کل سازمان ملل متحد شدن را داشت. دل ظریف بیش از ما خون است. دغدغه هایش برای کشور بیش از کنشگران سیاسی است. او با همه بی مهری‌های داخلی در صحنه های خارجی مقاوم ایستاده است و برای ایران، آرمان های کشورمان و خون شهدا تلاش می کند. ظریف افتخار مردم ایران است. نام او در تاریخ مانند دکتر فاطمی خواهد ماند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار