مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی گفت: در مجموع برای توسعه زیرساخت پنج پایانه مرزی آذربایجان‌غربی بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۶۹۱۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰ 16 December 2018

،به گزارش تابناک آذربایجان غربی ارسلان شکری پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات این اداره کل در ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر ساخت پایانه بازرگان در حال تکمیل است که ۱۴ میلیارد تومان اعتبار برای اقدامات زیرساختی این پایانه و ۱۰ میلیارد تومان برای ورودی آن هزینه شده و آماده افتتاح است و فاز دوم این پایانه نیز با هزینه لازم ۴۵ میلیارد تومان با ۲۲ میلیارد تومان در مناقصه به زودی آماده ساخت خواهد شد و در مجموع برای توسعه زیرساخت پایانه‌های مرزی استان بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های کوهستانی و طولی کشور بوده به گونه‌ای که فاصله شهرستان‌های آنها با یکدیگر بسیار زیاد است و در این استان هشت شهرستان مرزی وجود دارد و در آذربایجان‌غربی ۹۸۷ کیلومتر از راه‌ها، مرزی و ۱۶۰ کیلومتر از راه‌ها، آبی بوده و پنج پایانه فعال مرزی کشور در آذربایجان‌غربی است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه این استان با دارا بودن ۷۰ درصد از واردات کشور رتبه اول را در این زمینه دارد، تصریح کرد: ۱۰ درصد ترانزیت زمینی به استان از طریق مرز بازرگان صورت می‌گیرد و به طور کلی ۲۰ درصد واردات از طریق پنج پایانه مرزی استان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه با احتساب راه‌های روستایی ۱۸ هزار راه همسنگ در استان وجود دارد، تصریح کرد: همچنین در استان ۱۲ هزار کیلومتر از راه‌ها خام یا اصلی بوده و از ۸ هزار کیلومتر راه روستایی سطح استان ۴ هزار آن شوسه است و از سویی بیش از ۸۰ درصد خانوارهای روستایی آذربایجان‌غربی از وجود راه‌های مناسب برخوردار هستند.

شکری با بیان اینکه در آذربایجان‌غربی ۳۰ راهدارخانه ثابت وجود دارد، خاطرنشان کرد: در راهدارهای سطح استان در مجموع ۴۵ هزار تن ماسه ذخیره شده و ۵۲۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات با ۷۰۰ کارکن در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مشغول فعالیت هستند و همچنین ۲۲دستگاه نمک‌پاش مکانیزه خودنمک‌پاش در استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه امسال ۱۹۰ کیلومتر از راه‌های استان با اعتبار بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان روکش و آسفالت شده است، عنوان کرد: همچنین برای روکش و آسفالت ۲۰۰ کیلومتر از راه‌های استان عقد قرارداد انجام شده و میزان بدهی‌های اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه در آذربایجان‌غربی ۱۷ هزار دستگاه کامیون، ۶۵۰ دستگاه اتوبوس، هزار و ۱۰۰ دستگاه مینی‌بوس و هزار دستگاه سواری وجود دارد، عنوان کرد: همچنین در سطح استان ۳۲ هزار راننده مشغول فعالیت هستند که از این تعداد ۲۸ هزار نفر راننده باری و ۴ هزار نفر راننده سواری بوده و در مجموع ۴.۶ درصد کامیون‌های باری کشور در آذربایجان‌غربی در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه ۱۷ مجتمع خدمات رفاهی، پنج مرکز معاینه فنی، ۱۴۱ شرکت داخلی باری، ۳۲ شرکت مسافری و باری و بیش از ۱۰۰ شرکت مسافربری در آذربایجان‌غربی وجود دارد، ادامه داد: آذربایجان‌غربی در تعداد شرکت‌های بین المللی رتبه اول را دارد سن ناوگان اتوبوسی استان ۹.۲۳ سال، کامیون باری ۱۶ سال و عمر ناوگان راهداری استان بالای ۲۵ سال بوده و عمر ناوگان مینی‌بوسی آذربایجان‌غربی ۳ سال فرسوده‌تر از میانگین کشوری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار