چهارشنبه هفته گذشته خبر رسید 18 نماینده مجمع نمایندگان استان اصفهان در اعتراض به عدم تخصیص ردیف بودجه پروژه های آبرسانی در این استان در بودجه 98 به طور دسته جمعی استعفا داده اند.
کد خبر: ۶۹۱۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴ 17 December 2018

به گزارش «تابناک تهران»؛ اکبر ترکی در این باره اعلام کرد که 18 نماینده استان اصفهان استعفای خود را تقدیم هیئت رئیسه کرده اند و در انتظار سپری شدن مراحل قانونی استعفای خود هستند. موضوعی که روز گذشته منجر به تذکر عبدالکریم خدری، نماینده مردم بوشهر مستند به مواد 90 و 91 آیین‌نامه‌ داخلی مجلس در صحن علنی مجلس شد. 

او از رئیس مجلس خواست که استعفای دسته‌جمعی نمایندگان اصفهان را برای «جدیت در مجلس و اینکه استعفاهای صوری در مجلس باب نشود»، در دستور کار هفته‌ مجلس قرار دهد. علی لاریجانی، رئیس مجلس هم در پاسخ به این تذکر گفت‌ که موضوع استعفای نمایندگان اصفهان در جلسه عصر یکشنبه هیئت رئیسه مورد بررسی قرار می‌گیرد تا این روش «باب» نشود.

در نامه استعفای دسته جمعی نمایندگان استان اصفهان که تقدیم هیئت رئیسه شد، آمده است: «آقای رئیس جمهوری در تبلیغات انتخاباتی خود احیای رودخانه زاینده رود را اعلام کرده بود اما از احیای آن که سال‏ها می‏گذرد که هیچ، سازمان برنامه و بودجه حتی از تخصیص ردیف بودجه برای تامین آب شرب هم خودداری کرده است.»

نمایندگان استعفا دهنده به جای مجلس به دفتر ولی فقیه رفتند
در پی استعفای دسته جمعی هفته گذشته نمایندگان مجمع استان اصفهان روز گذشته این 18 نفر در جلسه علنی مجلس حضور پیدا نکردند تا نشان دهند در اعتراض و استعفای خود جدی هستند و برای رسیدگی به این وضعیت در دفتر آیت‌الله طباطبایی‌نژاد، نماینده ولی فقیه در اصفهان جمع شدند.

این رفتار در صحن مجلس و بین نمایندگان واکنش‏های متفاوتی داشت به نحوی که خدری، نماینده بوشهر طبق آیین نامه مجلس خواستار بررسی جدی استعفای آنها در هیئت رئیسه مجلس شد تا این استعفای به زعم او «صوری» در مجلس ادامه دار نشود. ولی نادر قاضی پور، نماینده اصولگرای مردم ارومیه در مجلس در حمایت از این اقدام، در تذکری از رئیس مجلس خواست: «برای حل مشکل مردم اصفهان از نمایندگانی که به مجلس نیامده‏اند دعوت کنند تا به مجلس بیایند تا مشکل‏شان را حل کنند.»

کارت دعوت برای نمایندگان استعفا دهنده!
بدعتی که اگر اتفاق بیفتد هرروز نمایندگان یکی از مجامع استانی با قهر از مجلس بساط استعفا راه می‏اندازند تا مجلس برای حل مشکل‏شان از آنها دعوت کند تا به مجلس بیایند!

قاضی پور گفت: «با توجه به اینکه نمایندگان اصفهان امروز در مجلس حضور پیدا نکردند، لازم است از آنها برای حل مشکلات‏شان دعوت کرد.» او با بیان اینکه «نمایندگان اصفهان افرادی پرتلاش و متدین هستند»، ادامه داد: «باید از این نمایندگان برای حضور در مجلس دعوت شود همچنین مشکلات آب استان اصفهان به‌خصوص زاینده‌رود را حل کنیم.»

البته پیش از این علی بختیار، تنها نماینده استان اصفهان که استعفای دسته جمعی را امضا نکرده، گفته است: «مسائل کشور و استان، با استفاده از اختیاراتی که مجلس و نمایندگان دارند قابل حل است اگر ما سالیان زیادی نماینده مردم باشیم ولی برای مسائل مردم تصمیمی اتخاذ نکنیم و سعی ما بر این باشد با امضای یک نامه مشکلات را حل کنیم اقدام مناسبی را انجام نداده‌ایم.»

نماینده مردم گلپایگان در مجلس همچنین معتقد است: «این اقدام یک استعفای رسمی نبوده است و من به تصمیم همکارانم احترام می‏گذارم، همکاران بنده برای مسئله آب اصفهان استعفایی دسته جمعی را در قالب یک نامه به هیئت رئیسه تقدیم کردند، اما من این روش‏ها را برای آب اصفهان موثر نمی‌دانم.» ولی مرتضی صفاری، نماینده مردم نطنز در این باره تاکید دارد که استعفای جمعی نمایندگان استان اصفهان، نوعی اعتراض به عدم توجه جدی برخی از مسئولان به خواسته‌ها و دغدغه‌های مردم استان بوده است.

در ادامه این واکنش‏ها حمیدرضا فولادگر، تنها نماینده استان اصفهان که پس از استعفا در جلسه علنی روز گذشته مجلس شرکت کرده بود، دلیل این استعفا را عدم تخصیص بودجه به آب شرب مردم اصفهان در بودجه 98 دانست و به «ابتکار» گفت: «آب آشامیدنی حیات مردم است و امسال تابستان اگر اردیبهشت ماه بارندگی نداشتیم، مردم حتی برای شرب هم آب نداشتند و شبه قحطی پیش می‏آمد. 

طبق گزارش‏های وزارت نیرو در مجلس بیشترین تنش آب در منطقه اصفهان بوده است. بنابراین بعد از اینکه روز چهارشنبه گذشته دیدیم در بودجه 98 ردیفی برای تامین آب استان اصفهان اختصاص داده نشده است تصمیم گرفتیم به طور دسته جمعی استعفا بدهیم.» این نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: «نکته دوم اعتراض ما مربوط به عدم اجرای مصوبات دولت درباره تامین آب استان است. از دولت می‏خواهیم تنها مصوبات خود را در این باره که همه کارهای اداری خود را طی کرده و در ماده 23 قانون برنامه مشخص شده است را اجرا کند و توقع بیشتری نداریم.»

استعفا راه حل نیست
البته نکته دیگری که نمایندگان نسبت به آن معترض هستند و معتقدند باید استعفای گروهی نمایندگان اصفهان به طور جدی در هیئت رئیسه بررسی شود و به صحن مجلس بیاید، این است که استعفا راه حل نیست و تنها استان اصفهان نیست که مشکل دارد. 

ابوالفضل سروش، نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر این موضوع به «ابتکار» گفت: «این استعفاها کار خوبی نیست. مگر فقط زاینده رود و مردم اصفهان مشکل دارند؟ ریزگردهای خوزستان مشکل نیستند؟ ایلام و کرمانشاه با آن میزان و درصد بالای بیکاری مشکل ندارند؟. یعنی تا مشکلی پیش آمد نمایندگان آن مجمع باید بروند و استعفا بدهند؟ این اقدام کار ناپسندی بوده و هیئت رئیسه باید به طور جدی و قاطع به بررسی این استعفای گروهی ورود کند و درباره آنها تصمیم بگیرند.»

این عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: «ما استعفای صوری نداریم. نمایندگان معترض باید یا استعفا بدهند و بروند یا بمانند و مشکلات را حل کنند. نفس استعفا دادن‏های مجمعی درست نیست و اگر با این واقعه به طور جدی برخورد نشود، چنین کارهایی در مجلس باب می‏شود و بقیه مجامع هم برای اعتراض به هر موضوعی استعفا می‏دهند تا حرف‏شان را اجرایی کنند.»

موافق استعفا نیستم ولی گاهی راهی دیگر نمی‏ماند
البته قاسم میرزایی نیکو، نماینده مردم دماوند در مجلس، در حمایت از این موضوع ضمن اینکه اعلام کرد موافق استعفای دسته جمعی نیست، به «ابتکار» گفت: «با استعفا و این مدل رفتار موافق نیستم و آن را نمی‏پسندم، ولی وقتی نمایندگان دست‏شان به جایی بند نیست و حرف‏شان شنیده نمی‏شود، مجبور می‏شوند دست به چنین اقداماتی بزنند.» 

او در ادامه افزود: «استعفا هم مثل سایر اختیاراتی که قانون به نمایندگان داده است، یکی از اختیارات آنها است که البته کاربرد منطقه‏ای دارد و مردم تصور می‏کنند نمایندگان آنها چقدر به فکرشان هستند.» 

فولادگر همچنین در پاسخ به نمایندگان انتقادکننده که می‏گویند «نمی‏شود نمایندگان هر منطقه برای مشکلات حوزه خود استعفا دهند»، به «ابتکار» گفت: «بحث آنها این است که اگر هر استانی برای مشکلات حوزه‏اش استعفا بدهد درست نیست ما هم نمی‏خواهیم که این موضوع همگانی شود، استان اصفهان به این معروف است که مشکلات‏شان را با صحبت و گفت وگو و مذاکره حل می‏کنند، ولی ببینید چه اتفاقی افتاده است نمایندگانی که اهل گفت‌وگو و مذاکره بوده اند، تا حالا نه آبستراکسیون و نه تحصنی کرده‏اند، به جایی رسیده‏اند که این بار استعفا داده‏اند.»

البته میرزایی نیکو در عین حال که می‏گوید استعفا حق نمایندگان است، اعتقاد دارد که باید رویه و روش ها عوض و قوانین به حدی محکم شود که مشخص شود اول هر وزیری که می آید برنامه‌هایش را برای هر استانی اعلام کند و اگر تخطی کرد با او برخورد شود.

هر چند که با برخوردهای انفعالی نمی‏شود نتیجه‏ای گرفت.» ولی سروش با انتقاد از عملکرد و استعفای گروهی مجمع نمایندگان استان اصفهان، این رفتار را شوی انتخاباتی دانست و گفت: «آنها با خود تصور می‏کنند استعفایی صوری می‏دهیم و شو و نمایشی انتخاباتی هم در منطقه راه می‏اندازیم و هیئت رئیسه هم آن را قبول نمی‏کند. پس تازه این اول ماجراها و داستان‏های دنباله دار در مجلس است که هیئت رئیسه باید نسبت به آن حواسش جمع باشد.»

منبع: روزنامه ابتکار

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار