کارشناسان و مسئولان مطرح کردند
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: عرضه مرغ منجمد به قیمت هر کیلو ۸ هزار و ۹۰۰ تومان را برای تنظیم آغاز کرده‌ایم.
کد خبر: ۶۹۱۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹ 17 December 2018

کارشناسان و مسئولان مطرح کردند عرضه مرغ منجمد ۸۹۰۰ تومانی

حمید ورناصری مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام در برنامه خبری گفتگوی ویژه شبکه دو سیما افزود: ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلو گوشت مرغ را 9 هزار و 800 تومان و سازمان حمایت از مصرف کنندگان با 5 درصد افزایش حدود 10 هزار و 400 تومان اعلام کرده است و بیش از این مبلغ به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. 

وی با بیان اینکه مقایسه قیمت مرغ در شرایط کنونی با پارسال در همین زمان، اشتباه است گفت: پارسال برای اینکه تولید کنندگان مرغ آسیب نبینند 48 هزار تن مرغ را خریداری کردیم.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور همچنین از افزایش 25 تا 30 درصدی حجم واردات نهاده ها به کشور خبر داد و افزود: حجم موجودی نهاده ها در بنادر و انبارها به میزان کافی است. 

دبیر انجمن ملی تولید گوشت مرغ هم گفت: در ماه های اخیر کاهشی در تولید مرغ در کشور وجود نداشته است. 

علی صابری افزود: ماهانه 110 میلیون جوجه ریزی صورت می گیرد و 180 تا 200 هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می شود. 

وی گفت: افزایش قیمت محصولات پروتئینی و دیگر محصولات جایگزین مرغ از جمله عوامل افزایش قیمت مرغ است. 

صابری افزود: اختلاف قیمت پیشنهادی تولید کنندگان مرغ با دولت در هر کیلوگرم 2 هزار تومان است. 

وی گفت: قیمت مورد انتظار تولید کنندگان مرغ 11 و نیم تا 12 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور گفت: تولید سالانه کشور 12 میلیون راس بره و میانگین جمعیت دام گوسفندی 55 میلیون راس است.

منصور پوریان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه تثبیت قیمت ها در بازار گوشت، مهم است، افزود: در بخش گوشت قرمز به ویژه گوشت گوسفندی،کشور خودکفا بود اما عواملی وجود داشت که موجب شد در برخی جاها با کمبود گوشت روبرو شویم ولی با تلاش واردکنندگان نیازهای کشور رفع شد.

وی با بیان اینکه قیمت های گوشت قرمز در سطح بازار، قابل قبول نیست، ادامه داد: همه اصناف با قیمت فعلی گوشت قرمز مخالف هستند.

پوریان افزود: بازار تقاضای کشور تغییر کرده و خواهان بره های 3 تا 4 ماهه است در حالی که دامداران، بره های خود را در سن 7 تا 8 ماهه عرضه می کنند.

پوریان گفت: تولیدات بخش پرواربندی کشور در وزن های 65 تا 70 کیلوگرم است. 

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور گفت: دامدار بره را با قیمت 25 هزار تومان در درب دامداری عرضه می کند.

پوریان افزود: لاشه های گوسفندی برای قصاب کیلویی حدود 55 هزار تومان تمام می شود و باید با قیمت 58 تا 59 هزار تومان به دست مصرف کننده برسد.

وی با بیان اینکه یک درصد از تولیدات کل کشور صادرات داشتیم، گفت: هزینه تولید دامدار افزایش یافته است.

پوریان با بیان اینکه قاچاق دام به ویژه دام های مولد به صورت گسترده در حال انجام است، گفت: همزمان با ممنوعیت صادرات، پدیده شوم قاچاق در دام ایجاد شد.

وی افزود: برای جلوگیری از قاچاق باید ممنوعیت صادرات برداشته شود.

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: دام زنده اکنون در میادین به قیمت کمتر از 30 هزار تومان عرضه نمی شود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام نیز با بیان اینکه دولت به تعهدات خود در تامین کالاهای اساسی پایبند است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون شرایط فوق العاده را در زمینه گوشت مرغ داشتیم، منحنی های مصرف با منحنی های تولیدمان کاملا متفاوت است و شوک قیمتی به بازار وارد شد.

حمید ورناصری با اشاره به اینکه برنامه دولت برای مقابله با شوک قیمتی، جدا از برنامه ریزی تولید است، افزود: هفته آینده حتما در قیمت مرغ کاهش خواهیم داشت و برنامه عرضه گوشت منجمد را به عنوان یکی از راهکارهایی دسترسی مردم به گوشت مرغ با قیمت پائین تر فراهم می کنیم.

وی ادامه داد: در زمینه گوشت قرمز هم از یکسال گذشته تاکنون به صورت روزانه و مستمر روزی 100 تا 150 تن گوشت گوسفندی تازه در میادین و فروشگاه های زنجیره ای با نرخ مصوب 37 هزار و 500 تومان به صورت لاشه ای عرضه می کنیم.

ورناصری گفت: صادرات برای تداوم جریان تولید در کشور باید انجام شود و اصولا ممنوعیتی در حوزه صادرات نباید وجود داشته باشد اما گاهی با توجه به نوسانات قیمتی، دولت برنامه ریزی هایی را برای تعرفه های صادراتی انجام می دهد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام ادامه داد: قیمت بازار داخلی در مقایسه با بازار جهانی پائین تر از نرخ جهانی است. وی با بیان اینکه دولت باید برای حفظ تعادل، در قیمت گذاری نقش داشته باشد، افزود: در مورد قیمت تخم مرغ از هفته گذشته روند کاهشی داشتیم و حدود 1000 تومان در هر کیلو کاهش قیمت داشت.

علی ابراهیمی رئیس کمیته دام و طیور مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه قاچاق دام نشات گرفته از تفاوت قیمت داخل و خارج است، گفت: متاسفانه در چند ماه گذشته ارزش پول ملی ما کاهش یافته و صادرات به صرفه شده است و با توجه به اینکه مجوز ندارند از طریق قاچاق، صادرات می کنند.

وی ادامه داد: نیروهای مرزبانی باید مراقب باشند تا قاچاق دام انجام نشود.

ابراهیمی با بیان اینکه دخالت دولت در قیمت گذاری مرغ تاکنون ناموفق بوده است، گفت: باید عرضه و تقاضا را به رسمیت بشناسیم و بازار باید تعیین کننده قیمت ها باشد.

وی با اشاره به اینکه در کشور روزانه بیش از 5500 تا 5600 تن مرغ مصرف می کنیم، افزود: باید اجازه دهیم رقابت سالم صورت گیرد.

صابری دبیر انجمن ملی تولیدکنندگان گوشت مرغ هم گفت: قیمت تمام شده تولیدکنندگان به علت بی ثباتی قیمت ها و ارزش خدمات و حتی افزایش تا 100 درصدی قیمت نهاده ها، بالا می رود بنابراین مجبورند سود منطقی را در نظر بگیرند. وی با بیان اینکه 70 درصد هزینه های تولید را خوراک تعیین می کند، افزود: بیش از 11 تا 12 میلیون تن در سال ذرت و کنجاله سویا وارد می کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار