تابناک چهارمحال وبختیاری- نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به ضرورت فضاسازی‌های دینی و معنوی و اخلاقی در فضاها و محیط‌های علمی، گفت: دین و فضاسازی‌‎های معنوی باید در سرتاسر دانشگاه حاکم باشد.
کد خبر: ۶۹۲۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵ 18 December 2018
به گزارش تابناک شهرکرد– حجت‌‎الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام در نشست با طلاب و اساتید حوزه‌ها و دانشگاه‌های استان، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مفتح و دو یار همراهش گفت: این شهید بزرگوار آنقدر شخصیت مبارکی نزد پروردگار بود که خدای تبارک و تعالی این برکت را به او بخشید که اضافه بر حضورش در دوران عمر و حیات در دانشگاه‌‍ها و فعالیت‌های گسترده فکری و تبلیغی با شهادتش بتواند چراغی دیگر روشن کند و بعد از شهادتش هم بتواند راهی روشن جلوی پای دو نهاد عظیم حوزه و دانشگاه بگذارد و به هم پیوستگی بین این دو نهاد مهم علمی برقرار کند .
وی تحقق وحدت حوزه و دانشگاه را در گرو تربیت انسان‌های متعهد دانست و افزود: ما نشسته‌ایم از وحدت در این دو نهاد علمی می‌گوییم و می‌خواهیم هر دو به جامعه خدمت کنیم اما زمانی وحدت حوزه و دانشگاه محقق می‌شود که از حوزه و دانشگاه انسان متعهد از دانشگاه در هر رشته‌ای که دانشگاه در او فعال است و از حوزه انسان متعهد در رشته‌ای که حوزه در آن فعال است خروجی داشته باشد.
حجت‌الاسلام نکونام تصریح کرد: خروجی دانشگاه و حوزه ما باید یک انسان خیرخواه باشد که بتواند در جامعه موثر باشد باید یک انسان اهل یقین به حضور پروردگار متعال و زهد و پشت زدن و اسیر دنیا نشدن به این که تواضع به معنای واقعی و اخلاص داشته باشد که این‌ها همه مشکلات امروز جامعه ما است.
وی تاکید کرد: علمی که انسان را به معرفت توحیدی می‌رساند فقط علم حوزوی نیست بلکه  هر علمی در او توحید است پس علم انسان را به معرفت توحیدی می‌رساند و ادب و تربیت به خوش خدمتی در مسیر خدای تبارک و تعالی سوق می‌دهد.
نماینده ولی فقیه در استان در جمع بندی این بخش از سخنان گفت: به فضل پروردگار امروز دانشگاه‌های ما به این اهداف خیلی نزدیک شدند ضمن این که خیلی فاصله دارند اما خیلی هم نزدیک شدند، این که می‌گوییم هم نزدیک و فاصله چون  که بین این نزدیک شدن و فاصله بُعد بسیار است لذا باید واقعا به خودمان ببالیم که وضع دانشگاه‌هایمان خوب است اما مطلوب نیست،  وضع حوزه‌هایمان خوب است اما مطلوب نیست و باید آن نقطه اوج را در نظر بگیریم و به او بیندیشیم و به سمت او حرکت کنیم.
وی به بیان چند ضرورت مهم امروز جامعه دانشگاهی و حوزوی برای رسیدن به اهداف اصلی و نقطه اوج پرداخت و گفت: نکته اول این که هر استادی در حوزه و دانشگاه باید بداند که جهت دهنده است در همه جهات، چه  جهت دهنده علمی و چه دهنده اخلاقی، رفتاری و تربیتی و فکری و امثال این‌ها و باید روی خودمان حساب باز کنیم.
امام جمعه شهرکرد گفت: ضرورت دوم این که دانشگاه باید عرصه‌های علمی را بگشاید در زمینه‌های مختلف و فضای علمی به طور گسترده باید گشوده شود چرا که بسط علم با گفت و گوی علمی است، با کار علمی است، با مباحثات علمی است تا علم پرورش پیدا کند و علم حالت انجماد نداشته باشد.
حجت‌الاسلام نکونام در بیان ضرورت سوم گفت: ترغیب و تشویق در نوآوری‌ها است چه حوزه و دانشگاه، باید در نوآوری و خلاقیت‌ها مرتب مشوق باشیم که اگر این مهم نباشد به آن جایگاه بلند علمی که دنیا رفته و رسیده و ما هم بخواهیم آرام آرام برویم تا به آن ها برسیم، نمی‌رسیم پس باید سرعت ما زیاد باشد لذا در خلاقیت و نوآوری‌ها مشوق باشیم.
وی ضرورت چهارم را برقراری ارتباط بسیار صمیمی و دائمی میان دانشجو و ارکان دانشجو و همچنین حوزه و ارکان حوزه بیان کرد و گفت: این ارتباط به نظر می‌رسد ضعیف است و دانشجو ارتباط با ارکان دانشگاه به طور مشخص ریاست، معاونین، نهاد رهبری اساتید و تشکل‌ها و مجموعه‌های دیگر می‌شود  آن گونه که باید و شاید صمیمی و دائمی ندارد و مقطعی و مطابق نیازها ارتباط برقرار می‌کند که باید جدی گرفته شود.
نماینده ولی فقیه در استان ضرورت پنجم در فضاها و محیط‌های علمی را  فضاسازی‌های دینی و معنوی و اخلاقی عنوان کرد و گفت: محیط‌‎های علمی را باید در و دیوارش را رنگ و جلا و جهت به آن چه که مطلوب جامعه و مطلوب ضرورت‌های فکری و اخلاقی و تربیتی است بدهیم  و فضاسازی‌ها، فضاسازی‌های دینی و معنوی و اخلاقی در تمام فضای دانشگاه دیده شود و نه فقط در مسجد چون ما خیال می‌کنیم دین در دانشگاه فقط در مسجد است و گاهی فقط می‌رویم مسجد را زینت می‌کنیم، درحالی که دین و فضاسازی‌‎های معنوی باید در سرتاسر دانشگاه حاکم باشد.
وی در بیان ضرورت ششم گفت: برای دانشجویان مستعد و مشتاق در امور ایمانی میدان ویژه باز شود، ما کم نداریم دانشجویانی که مستعد هستند، مشتاق هستند و دنبال یک فضاهایی می‌گردند که این فضاها را باید دانشگاه برایشان ایجاد کند تا دانشجو ایمانی که زمینه و استعداد دارد برای خودش میدان پیدا کند، پس باید ابراز محبت و صمیمیت و هم ایجاد میدان کار توجه ویژه شود.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با ابراز تاسف از عدم حمایت برخی دانشگاه‌ها از جوانان مومن و ارزشی در فضای دانشگاه گفت: من این جا باید تاسف بخورم که عکس این مطلب در برخی از دانشگاه دیده می‌شود که بعضی دانشجویانی که یک نگاه‌های دیگری دارند بیشتر میدان دارند و دانشجویان مذهبی ما میدان کمتری دارند، این مورد کم است اما امیدوار هستیم این مقدار کم را هم ما شاهد نباشیم.
وی به ضرورت ایجاد اتاق فکر برای ارتقاء همه جانبه دانشگاه و دانشجو در هر دانشگاه به عنوان ضرورت هفتم اشاره کرد و گفت: در هر دانشگاه به صورت جداگانه یک اتاق فکر شکل بدهیم و یک جمعی با انگیزه بنشینند در هر مدرسه‌ای و در هر حوزه‌ای بنشینند و این‌ها را بیان کنند و راهکار ارائه بدهند و برنامه‌ریزی کنند.
حجت‌الاسلام نکونام ضرورت هشتم را ایجاد رابطه قوی میان دانشگاه و عرصه‌های جامعه عنوان کرد و گفت: دانشجو چقدر در جامعه حضور دارید؟ حالا در برخی از زمینه ها و بعضی عرصه‌های کاری و تامین برخی نیازها حضور دارند اما خیلی  ازعرصه‌‌های دیگر هم لازم به حضور دانشگاه و حوزه است.
وی در بیان  ضرورت نهم گفت: تلاش چشمگیر و فراگیر برای یک دانشگاه تربیت محورکه دانشگاه تربیت محور باید جزء انگیزه‌های ما و جزء برنامه‌های جدی ما باید باشد.
 امام جمعه شهرکرد با شاره به ضرورت دهم گفت: در دانشگاه‌ها اتاق‎‌های فکر تشکیل بدهیم برای بررسی و تبیین موضوعات مهمی همچون  الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی  که مشارکت دانشگاه و حوزه در این امور بسیار اساسی و کلیدی است و در این عرصه‌های دیگر در دانشگاه اتاق‌های فکر برای مشارکت در ارتقاء همه جانبه کشور شکل بدهیم که دانشگاه و حوزه ما نقش بیافریند.
نماینده ولی فقیه در استان گفت: نکته یازدهم این که در همه دانشگاه‌ها یک بهم پیوستگی در مجموعه دانشگاه‌هایمان به وجود بیاوریم که دانشگاه در جامعه نقش ارتقایی در جهت نیازها داشته باشد.
وی در پایان گفت: امروز ما در یک مقطعی هستیم که اگر نقش نیافرینیم بدون ترید دشمن نقش می‌‎آفریند، ما انگیزه‌مند نباشیم دشمن انگیزه‌مندتر از ما هست و پای کار است و راحت  همه جا را می‌گیرد و با کمال تاسف نفوذش هم راحت است و این ما هستیم که با کارهایمان، با تعهدمان و انگیزه‌مندیمان باید جلوی نفوذ دشمن را بگیریم و هم ارتقایی که شأن انقلاب اسلامی و تراز انقلاب اسلامی است را ایجاد کنیم.
در ابتدای این  نشست ۹ نفر از اساتید حوزه و دانشگاه دیدگاه‌ها و نظرات خود را بیان کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار