درست است که با فراگیر شدن تکنولوژی و کسب و کارهای اینترنتی مشاغلی که به طور سنتی فعال بودند در حاشیه رفته اند اما هر کشوری برای رسیدن به توسعه باید این مسیر را طی کند، اکنون زمان جنگ مدرنیته با سنت هستیم، اگرچه در بسیاری از موارد باید ترمز برخی رفتارهای به اصطلاح مدرنیته را بکشیم تا از اساس فرهنگ و هویت مارا مورد حمله قرار ندهد اما در موضوع کسب و کارهای نوین نمی توانیم و نباید جلوی مدرن شدن جامعه بایستیم.
کد خبر: ۶۹۲۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۳ 19 December 2018

تیترهفته- الهام زارعی: شهرام شاهکار خالق اسنپ در تابستان ۹۳ با نام تاکسی‌یاب کارش را شروع کرد، و در خرداد 94 نام تاکسی‌یاب به اسنپ تغییر پیدا کرد و نسخه آزمایشی اپلیکیشن اسنپ در سال ۹۵ اپلیکیشن ۲ معرفی شد.

تاکسی‌هایی که هیچ چیز آن‌ها شبیه تاکسی‌هایی که تاکنون می شناختیم نیست. نه رنگ و شکل یکسان دارند، و نه هیچ آرم مشترکی. تاکسی‌های موبایلی چند وقتی است جای خود را میان سفرهای درون شهری شهروندان ایرانی باز کرده و با سرعتی عجیب فراگیر شده‌اند.
به گزارش تیتر هفته، این استقبال مترادف شد با کم شدن زنگ خور آژانس های مؤسسات اتومبیل کرایه. آژانس داران پس از این موضوع، در اعتراض های شفاهی به اتحادیه، اسنپ، تپ سی و ... را عامل کاهش زنگ خور آژانس ها اعلام کرده و گفتند: آژانس های خودرو کلی عوارض و مالیات و ... می‌دهند، آن وقت تاکسی موبایلی ها بدون هیچ مشکلی نان ما را آجر کرده‌اند.
بله اسنپ مورد انتقاد صنف تاکسیرانی قرار گرفت و به عملیات تاکسیرانی غیرقانونی، پایین آوردن قیمت و خدمات ناایمن متهم شد.
نرم‌افزار اسنپ در حال حاضر برای ۳ سیستم عامل اندروید و آی‌اواس و ویندوزفون منتشر شده‌است.
با بازکردن اپلیکیشن اسنپ، مبدا و مقصد را مشخص میکنیم تا هزینه سفر محاسبه شود. سپس گزینه درخواست اسنپ را می زنیم. در یک چشم به هم زدن یه ماشین شیک با یه راننده خوش اخلاق در خدمتمان هست. همچنین می توانیم تمام راننده های اسنپ اطراف خود را هم در نرم افزار ببینیم و متوجه فاصله آنها با خود شویم. مشخصات نزدیک ترین راننده با خودرو برایمان ارسال میشود و میتوانیم راننده را انتخاب کنیم. وقتی هم که راننده رسید، گوشیمان آلارم پخش می کند.
در اسنپ امکان پرداخت هزینه به هر دو صورت نقدی و غیر نقدی وجود دارد.
اسنپ مورد اعتراض تاکسیرانی و شهرداری و آژانسهای تاکسیرانی شهری قرار گرفته بطوریکه شهروندان و راننده آژانس ها با بیان اینکه اسنپ مجوز ندارد و معلوم نیست راننده‌های این شرکت چه کسانی هستند، مشکلات امنیتی برای مردم ایجاد میکند و وجودش باعث ترافیک شهری شده است، خواهان از بین رفتن آن می باشند.
همچنین، اگر یک راننده آژانس خلافی انجام دهد بدلیل داشتن مجوز و آدرس مشخص براحتی می توان او را شناسایی کرد اما راننده اسنپ می تواند دست به انجام هر کاری بزند.
رانندگان با بیان اینکه ما برای کار در آژانس پروسه تعیین صلاحیت و مجوز را طی کردیم، گفتند رانندگان اسنپ چرا براحتی و با هر پیشینه ای و بدون مجوز جذب میشوند از مسؤولین مربوطه تقاضای حل این مشکل بزرگ را داریم.
شهروندان نیز گفتنداز لحاظ امنیتی نمیتوانیم به رانندگان اسنپ که ماشین‌هایشان هیچ آرم و نشانه ای ندارد اعتماد کنیم و زنان و دخترمان را با اسنپ و تپ سی و ... روانه جایی کنیم.
اسنپ که مخالفانش را نا جوانمردانه، دایناسورهای عصر دیجیتال می نامد؛ با بیان اینکه همه کسب و کارهایی که هویت اصلی آنها برقراری ارتباط بین مصرف کننده و تولید کننده های خدمات و یا کالاها بوده است. در نتیجه تغییرات حادث شده و ورود به عصر دیجیتال یکی پس از دیگری محکوم به نیستی و فنا و یا پذیرش شرایط جدید و تغییر شکل و هویت هستند، آژانش مسافرتی را نیز از کسب و کارهای در حال نابودی میداند.
درست است که با فراگیر شدن تکنولوژی و کسب و کارهای اینترنتی مشاغلی که به طور سنتی فعال بودند در حاشیه رفته اند اما هر کشوری برای رسیدن به توسعه باید این مسیر را طی کند، اکنون زمان جنگ مدرنیته با سنت هستیم، اگرچه در بسیاری از موارد باید ترمز برخی رفتارهای به اصطلاح مدرنیته را بکشیم تا از اساس فرهنگ و هویت مارا مورد حمله قرار ندهد اما در موضوع کسب و کارهای نوین نمی توانیم و نباید جلوی مدرن شدن جامعه بایستیم.
در دوران فناوری اطلاعات و رشد سریع علم و تکنولوژی کشور ما نیز درگیر این واقعه شده است، اینجا ما نیاز به تدبیر و راهبرد صحیح داریم، به هیچ عنوان ایجاد مانع در مسیر تکنولوژی نمی تواند راه گشا باشد.
اسنپ یکی از قدیمی ترین تاکسی های اینترنتی می باشد که حالا وارد مازندران و به خصوص ساری شده است، فعالیت اسنپ چند ماهی است که در ساری آغاز شده و در همین مدت مشتریان زیادی را جذب کرده، اما صدماتی را بر بدنه اقتصادی آژانس داران وارد کرده است. بدون شک همه ما دختران و پسران زیادی را دیده ایم که با دردست داشتن پلاکارد جذب راننده در اسنپ در اماکن پر رفت و آمد ایستاده اند.
اسنپ درباره ی شرکت‌های مخابراتی در شکل سنتی خود، ارائه دهندگان اینترنت خانگی، شبکه های تلویزیونی و رادیویی، بخشهای اقتصادی باشگاههای فوتبال، آژانس‌های تبلیغاتی، بانکداری سنتی به مفهوم شعبه داری، خریداران عمده میوه و غذا، حمل و نقل شهری، شرکتهای کرایه دهنده ماشین بدون راننده، آژانسهای املاک و بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ دیگر، مستقل از سابقه و سایز و امکانات مالی و غیره نیز میگوید دیر یا زود یا باید با شرایط جدید تطبیق پیدا کنند و یا به دست سازمان‌های نوپایی که شرایط جدید را درک کرده‌اند از پا درخواهند آمد.

اسنپ با بیان اینکه مثل هر Platform Business دیگری تعداد زیادی مصرف کننده را به تعداد زیادی خدمت دهنده وصل میکند و چون مقیاس کسب و کارش به 20 راننده و محله خاصی محدود نیست در نتیجه میتواند با کم کردن قیمت، سرویس ارزانتری به مشتری ارائه دهد، در مقام مقایسه ی خود با آژانس ها و مخالفانش یا به قول خودش (دایناسورهای فعلی) برآمد و به مزایا و معایب اسنپ پرداخت.
● نیاز نداشتن به فضای پارکینگ. رانندگان آژانس‌ها به پارکینگ نیاز دارند و درنتیجه از پارکینگ من و شما و یا آپشن پارک دوبله و سوبله و ایجاد ترافیک استفاده میکنند.
● امکان سرویس گیری سریع و برآورد زمان انتظار واقعی. در زمان حکومت دایناسورها) منظورشان حکومت آژانس داران است) صد بار شنیده ایم که الان ماشین نداریم و باید ده دقیقه صبر کنید؟ صد البته که این ده دقیقه معمولا یکساعت به طول خواهد انجامید و شما هم هیچ کاری نمی‌توانستید بکنید!
● امکان ردیابی تاکسی در طول مسیر. شما میتوانید بدون دغدغه فرزند خردسال خود را به راننده بسپارید و از روی نقشه حرکت دقیق او را رصد کنید! به همین سادگی.
نظام قیمت گذاری بهینه با توجه به شرایط.
● خالی حرکت نکردن ماشینها در مسیر برگشت. در شکل سنتی آژانسهای تاکسی سرویس، وقتی مسافر در مقصد پیاده میشود، راننده باید مسیر برگشت به دفتر آژانس را بدون مسافر طی کند! این یعنی اتلاف وقت و انرژی و سوخت و ایجاد ترافیک.
● امکان انجام کار پاره وقت برای هر قشری از مردم و با حفظ شان آنها.
● امکان بازخورد دادن در مورد کیفیت سرویس و اقدامات اصلاحی.
اسنپ می گوید شاید تنها دغدغه‌ای که میتواند وجود داشته باشد این است که شماره موبایل مشتری و راننده برای هم و بدون خواست آنها معلوم میشود. این دغدغه به جایی است که البته راه حل فنی دارد. کافی است اسنپ با یکی از اپراتورهای موبایل موجود قراردادی ببندد که تماسهای دو طرف را در یک جعبه سیاه دریافت و به دیگری منتقل کند تا نیازی به فاش شدن شماره موبایل طرفین هم نباشد.
اسنپ مدعیست مدل کسب ‌و کاری که ایجاد کرده است این اجازه را می‌دهد که بهره‌وری رانندگان بالا رود. به این معنا که برای یک راننده مسیر برگشت به محل ثابت حذف شده است و راننده می‌تواند بعد از رساندن مسافر به مقصد، بلافاصله از همان منطقه یک مسافر دیگر سوار کند. بنابراین تعداد سفرهای یک راننده بدون اتلاف وقت چندین برابر می‌شود. به همین‌دلیل نرخ کرایه مسافران نیز کمتر شده، درحالی‌که درآمد راننده افزایش می‌یابد. در واقع ما تمام تلاش مان را کرده ایم که خودمان را در رقابت با صنف تاکسی و اتومبیل های کرایه‌ای قرار ندهیم تا جایی که فعالیت و امکانات ما در طول نیازهای طیف بازار سنتی تر قرار گیرد.
● اکنون به بررسی قوانین اسنپ میپردازیم:
● انتقال بار و کالا بدون حضور مسافر (مالک کالا) ممنوع است و کاربر حق ارسال کالا را نخواهد داشت. پس اگر کالای شما گم یا دزدیده شود اسنپ مسئولیت آن را نمی‌پذیرد.
● شما مجاز نیستند هنگام استفاده از اسنپ سگ، یا سایر حیواناتی را به همراه داشته باشید که همراه داشتن آنها در خودرو طبق قوانین ایران ممنوع است.
● مسافران اسنپ مجاز نیستند هنگام سفر کالاهای ممنوعه و خطرناکی مثل مواد مخدر، مشروبات الکلی، مواد آتش‌زا، مواد سمی، مواد رادیو اکتیو، مواد منفجره، سلاح و... را به همراه داشته باشند.
● کدهای تخفیفی که اسنپ در اختیار شما می‌گذارد غیرقابل فروشند. همچنین طبق قوانین اسنپ شما مجاز به دادن این کدها به افراد دیگر نیستید.
● مبلغی که کاربران به عنوان هزینه سفر به اسنپ پرداخت می‌کنند یا حساب خود را شارژ می‌کنند قابل استرداد نیست و نمی‌توانند آن را از اسنپ پس بگیرند. همچنین پس از درخواست سفر حق اعتراض نسبت به هزینه آن را نخواهید داشت.
● اسنپ خود را مجاز می‌داند اطلاعات شخصی، اطلاعات مکانی، اطلاعات سفر و اطلاعات دستگاه شما را ذخیره کند و مورد استفاده قرار دهد ولی هیچ کاربر مجاز نیست اطلاعات سایر مسافران و رانندگان را ذخیره و از آنها استفاده کند. ضمنا وظیفه محافظت از اطلاعات حساب شما برعهده خود شماست.
● نظرات شهروندان و رانندگان آژانس های مسافرتی درباره اسنپ و تپ سی و ...
◄ شهروندی در گفت‌و گو با تیتر هفته در ساری که موافق جمع‌آوری اسنپ است می‌گوید: باید قبل از شروع به کار این اپلیکیشن، اول حقوق کسانی که تا به امروز به مردم سرویس‌دهی می‌کردند و کسب‌ درآمدشان از این راه بود، در نظر گرفته می‌شد. درصورتی که یکی از شروط ورود به اسنپ این است که راننده، تاکسی نداشته باشد و خودرواش شخصی باشد. این کار نقض حقوق کسانی است که از این راه کسب درآمد دارند.

وی در ادامه می‌افزاید: چرا باید یک عده آدم که درآمد دارند، بیایند در این شرکت‌ها و درآمد ديگری برای خودشان داشته باشند. به طور مثال کارمندی که حقوق می‌گیرد بعد از کار در این سامانه هم فعال می‌شود و نان بقیه مسافر‌کش‌ها را آجر می‌کند. رانندگی در تپ سی و اسنپ شغل دوم بسیاری محسوب می‌شود که آن‌ها علاوه بر ایجاد ترافیک سنگین و تشدید آلودگی هوا باعث بیکاری بسیاری از رانندگان تاکسی و آژانس‌های کرایه‌ای شده‌اند.
◄ در مقابل یکی دیگر از شهروندان ساروی که از قیمت فوق‌العاده اسنپ راضی بود و چانه نزدن سر قیمت را یکی از مهم‌ترین مواهب استفاده از این نرم‌افزار می‌دانست،‌ به تیتر هفته می‌گوید: حمایت از فکر نو باید همیشه وجود داشته باشد تا کشور به پیشرفت برسد، جلوگیری از فعالیت این دو سیستم یعنی جلوگیری از ابتکار و نوآوری در بین جوانان.»
وی در ادامه می‌افزاید: اگر این طرح در تمام مراکز استان‌ها اجرا شود، عالی است. هم‌چنین براساس گزارش میدانی تیتر هفته در گفت‌و گو با رانندگان اسنپ مشخص شد که این رانندگان 13 درصد از مبلغ سفر را به عنوان حق کمیسیون پرداخت می‌کنند در حالی که این رقم برای آژانس‌های کرایه‌ای 17 درصد اعلام شده است.
شهروندی دیگر میگوید درست نیست که نان راننده آژانس ها را آجر میکنند.
● سایر نظرها
اسنپ بسيار هزينه مناسبى نسبت به آژانس دارد.
اين تاكسى آنلاين سال‌هاست در آمريكا و كشور هاى اروپايى تاسيس شده و معمولا همه بعنوان كار دوم و كسب درامد به ان نگاه ميكنند. به نظر من خوبه.
اسنپ و تپسی مردم را از دست زیاده خواهی، بی ادبی، بی احترامی و مونوپلی تاکسیها و آژانسها نجات دادند.
به نظرم 13 درصد کمسیون برای اسنپ و تپسی زیاده.
◄ من راننده آژانس بودم. الان هم راننده ی یکی از این اپلیکیشن ها هستم. در آژانس ما بین سرویس ها استراحت می کردیم. محل غذا و چای خوردن، تلویزیون و دوستان مشترک و ... داشتیم، حالا مجبوریم سه برابر در خیابان اینور و آنور برویم که به همان اندازه پول در بیاوریم. در سرما و گرما باید کف خیابان باشیم تا یک مسافر را از مرکز شهر ببریم.
◄ این آژانس ها برای دانشجوها و کارمندها و سایر دو شغله ها خوبه ولی زندگی ما رو به چالش کشید. در حال حاضر هم چاره دیگری نداریم. آژانس ها که زنگ ندارند برگردیم اینها هم که تا کاملا رقیب را از دور خارج نکنند کرایه شان را تغییر نمی دهند.
مسافرینی که پول کمتری پرداخت می کنند، این پول را اسنپ به آنها هدیه نمی دهد. از جیب بنده به حساب آنها واریز می کند و من هر روز باید بیشتر در خیابان بمانم.
اصناف منتقد و معترض در ارائه یک خدمت با کیفیت مطلوب ضعیف هستند. مخالفان بجای اینکه از اسنپ نگران باشند باید رویه کاری خودشان را به روز رسانی کنند.
طبیعتا حمل و نقل شهری هر زمانی با تکنولوژی و پیشرفت های روز خود انجام می شود. روزی اسب و قاطر و دیگر چارپایان، روزی دیگر درشکه و کالسکه. سپس تاکسی و آژانس و... امروز هم تاکسی اینترنتی. بنابراین این اسنپ و تپسی نیستند که بازار آژانس ها و تاکسی ها را کساد کرده اند. این مردمند که برای رفع نیازهای خود به شیوه های نوین و مورد پذیرش خود رو آورده اند.
شاید اسنپ، اول کار خوب باشه ولی مدیریت ایرانی ثابت کرده خیلی خوب باقی نمیمونه !
شیوه بازاریابی به روش دامپینگ اقتصاد کشور را نابود خواهد کرد. بهتر است اسنپ و تپسی از راننده هایی که کار اصلی و شغل اولشان رانندگی بود استفاده می کردند. راننده ای که شغل اصلیش رانندگی است در حال حاضر باید با دهها غیر راننده بر سر مسافر رقابت کند و از صبح تا شب سرویس های زیر ده هزار تومانی ببرد که شاید دخل داشته باشد. ضمنا کرایه بیش از حد پایین همه را آژانس سوار کرده و در هر ساعت از روز که به خیابانها بروی می توانید این قضیه را از نزدیک لمس کنید. اگر در حال حاضر عده بسیار زیادی از مردم راضی هستند باید چند سال بعد را هم در نظر بگیرند. این عاقبت همه شغل هاست. تمام اقتصاد در حال فلج شدن است. تکنولوژی باید به کیفیت کار کمک کند نه اینکه عده ای سودش را ببرند و عده ای دیگر فقیر شوند. امیدوارم این کرایه ها و نحوه سرویس دهی از کانال اتحادیه ها و یا آژانس ها باشد تا سفره خیلی ها کوچکتر نشود.

به گزارش تیتر هفته، با توجه به اینکه هم اکنون (شهرام شاهکار، مدیر ارشد اجرایی اسنپ در بیست و پنجم اردیبهشت ۱۳۹۷ ارزش این کسب‌وکار آنلاین را بین ۱٫۴ الی ۱٫۷ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت این تاکسی آنلاین با رکورد یک میلیون سفر موفق روزانه، هفتمین استارت‌آپ حوزه حمل‌ونقل آنلاین در دنیاست)، اپلیکیشن های تاکسی های اینترنتی همچون تاکسی یاب، اسنپ و تپسی که در بیشتر شهر های ایران شناخته می شوند و با استقبال و رضایت عده زیادی از شهروندان قرار گرفته است و از طرف دیگر مخالفانی هم دارد، حق انتخاب نوع وسیله برای حمل و نقل های درون شهری با خود مردم است. گروهی از مردم حمل و نقل عمومی را بر می گزینند، گروهی پشت فرمان خودروی شخصی نشسته و گروهی نیز خودروهای دربستی و به اصطلاح آژانس را انتخاب می‌کنند. به طور قطع، برای انتخاب هر کدام از این وسایط و خدمات آن، مسئولان اولا باید امن ترین و راحت‌ترین خدمت را پیش روی شهروندان قرار دهند تا مردم با قدرت انتخابشان، مشکلی برای تردد و زندگی در شهر نداشته باشند، دوما تکلیف راننده آژانس ها که دچار شوک و کسادی بازار شدند را نیز مشخص نمایند./ هفته نامه تیتر هفته

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار