معاون عمرانی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری های کشور؛
تابناک / رييس سازمان شهرداي ها و دهياري هاي كشور با بيان اينكه نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي شهري در اولويت دولت قرار دارد از تلاش این سازمان در کلانشهرها و شهرهاي بزگ و مياني براي تبدیل شهر «خودرو محور» به «انسان محور» خبر داد و تصريح كرد: در راستاي تحقق انسان محوري لازم است شهرداري ها به حمل و نقل سبز و پاك و مقوله هاي توسعه حمل و نقل عمومي، ايجاد پياده راه ها و استفاده از دوچرخه توجه نمايند.
کد خبر: ۶۹۳۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۴ 22 December 2018

جمالي نژاد: در كنار نوسازي ناوگان حمل و نقل شهري بايد به حمل و نقل سبز و پاك هم توجه كنيم

 

نظام شهری ما بیمار است و توسعه شهری ما نامتوازن است / راهکار اصلی در حل مشکل حمل و نقل شهري این است که مديريت شهري، فرهنگ سازی را اولويت خود قرار دهد

 

تابناک / رييس سازمان شهرداي ها و دهياري هاي كشور با بيان اينكه نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي شهري در اولويت دولت قرار دارد از تلاش این سازمان در کلانشهرها و شهرهاي بزگ و مياني براي تبدیل شهر «خودرو محور» به «انسان محور» خبر داد و تصريح كرد: در راستاي تحقق انسان محوري لازم است شهرداري ها به حمل و نقل سبز و پاك و مقوله هاي توسعه حمل و نقل عمومي، ايجاد پياده راه ها و استفاده از دوچرخه توجه نمايند.

به گزارش روابط عمومي سازمان شهرداي ها و دهياري هاي كشور، مهدي جمالي نژاد كه شامگاه 27 آذر در برنامه تیتر امشب شبكه خبر سيما كه با موضوع "مشکلات درون شهری و برون شهری حمل و نقل در کشور" پخش شد، سخن مي گفت، افزود: نظام شهری ما بیمار است و توسعه شهری ما نامتوازن است. سیل مهاجرت از شهرهای کوچک به سمت شهرهای بزرگ و از شهرهای بزرگ به سمت کلانشهرها بیشتر شده و این عدم توازن و جاذبه شهرها مشکلاتی را در حمل و نقل ایجاد کرده است.

وي با بيان اينكه اجراي برخي پروژه هاي شهري نظير احداث زيرگذرها و روگذرها، ميل به تردد با خودرو در شهرها را افزايش مي دهد، افزود: راهکار اصلی در حل مشکل حمل و نقل شهري این است که مديريت شهري بايد فرهنگ سازی را اولويت خود قرار دهد و در خصوص كاهش استفاده از خودروهاي شخصی و استفاده از حمل و نقل عمومی و استفاده از برخي وسايل حمل و نقل سبز مثل درچرخه و موتوربرقي برنامه ريزي هاي اصولي انجام داد.

جمالي نژاد اضافه كرد: باید خطوط مترو در کلانشهر ها توسعه یابد و این فرهنگ ایجاد شود که مردم کمتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند، بنابراین فرهنگ سازی استفاده از وسایل نقلیه عمومی بسیار مهم است.

وي افزود: استفاده از دوچرخه براي تردد در سطح شهر در اصفهان و يزد انجام می شود و فرهنگ استفاده از دوچرخه در کلانشهرهایی مثل تهران باید ایجادشود و در کنار استفاده از وسایل نقلیه عمومی از وسایل نقلیه سبز مثل دوچرخه های برقی استفاده شود.

جمالي نژاد همچنين از برنامه ريزي ها براي ارتقای سطح ایمنی راه های شهری با هدف کاهش آمار تصادفات عابران پياده و موتورسيكلت سواران واز امضای تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص موتورسیکلت های برقی خبر داد.

وي همچنين گفت: در اين حوزه نوسازی و جوان سازی ناوگان حمل و نقل عمومي نیز مهم است.

وي افزود: تغییر گفتمان فرهنگ سازی را ارتقا می دهد که این کار در شهرهای بزرگ شروع شده است. ما در این طرح به سمت انسان محور رفته ایم و شاهديم كه در برخي شهرهای بزرگ پیاده راه ها بیشتر شده است. در این طرح پیگیری های لازم در حوزه ارتقای حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ انجام شده است و ترافیک در شهرهای بزرگ آرام و روان تر خواهد شد.

رييس سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور توجه به نوسازي ناوگان و ارتقا و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوسراني و تاکسیرانی و پيگيري اجراي طرحهاي نوسازي، اجرايي شدن قانون هواي پاك و توجه همه جانبه به معاينه فني خودروها را از ديگر اولويتها برشمرد.

معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزير كشور همچنين با اشاره به ‌مصوبات هیات دولت در خصوص اسناد آسيب شناسي شهرداريها گفت: يكي از اولويتهاي ما استفاده شهرداري ها از ظرفيتهاي قانوني ایجادشده در مصوبه دولت در موضوع حمل و نقل شهري است كه براي‌ رفع برخي مشكلات حوزه حمل و نقل شهري بسيار مهم مي باشد.

وي همچنين از توزيع لاستيك به رانندگان تاكسي و اتوبوس و پرداخت 500 ميليارد ريال يارانه بليت اتوبوس و مترو خبر داد و گفت: منتظر توليد خودروهاي ساخت داخل از سوي خودروسازان براي پيگيري طرح نوسازي ناوگان تاكسيراني شهري هستيم.

وي درباره اقدامات انجام شده در حوزه نوسازي ناوگان حمل و نقل شهري گفت: در سال های اخیر در توسعه و جوان سازی ناوگان تاکسی کارهای اساسی انجام شده است. در کنار نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تجهیز اتوبوس های کهنه و قدیمی نیز در دستور کار است. یکی از سیاست های مهم دولت توسعه حمل ونقل عمومی است که اگر حمل و نقل کلانشهرها نوسازی و پویا شود بسیاری از مشکلات حمل و نقل مرتفع خواهد شد.

جمالي نژاد افزود: توسعه ناوگان اتوبوسراني شهري و مترو هزینه سنگینی را به شهرداری ها تحمیل می کند که باید در این رابطه اقدامات اساسی و حمایت ها انجام شود. در اين حوزه بازسازی اتوبوس های آغاز شده است که تلاش بر این است در کنار این کار حمل و نقل ریلی را نیز توسعه دهیم.

معاون عمرانی وزیر کشور: اقدامات خوبی برای توسعه حمل و نقل ریلی و ارتقای خطوط مترو در کلانشهرها بویژه تهران، تبریز، شیراز، اصفهان، مشهد، قم، کرج و کرمانشاه انجام شده است.

جمالي نژاد از امضاي توافقنامه بين شهرداري كلانشهرها و شركت بهينه سازي مصرف سوخت در راستاي پرداخت سهم هر مسافر مترويي بابت صرفه جويي در مصرف سوخت خبر داد و گفت: در راستاي ماده (12) قانون رفع موانع توليد رقابت پذير مقرر شد به ازاي صرفه جويي حاصله به ازاي هر نفر سفر ريلي درونشهري رقم 9.8 سنت به شهرداري ها پرداخت شود.

وي در خصوص توسعه قطار شهري ها گفت: ارتقای خطوط و ناوگان مترویی در 9 کلانشهر یکی از برنامه های مهم است که 295 کیلومتر آن در دست بهره برداری است، 193 ایستگاه، 1739 واگن موجود، 824میلیون سفر مسافر سالانه داریم و بعلاوه حدود 289 کیلومتر خطوط قابل اضافه داریم.

وی افزود: تعداد واگن های جدید مورد نیاز تا پایان طرح، 2000 عدد است که امیدوارم تا سال 1400 محقق شود. در این صورت 1553میلیون سفر مسافران سالانه اضافه شده و جمع کل خطوط در پایان طرح 584کیلومتر می شود که کل تعداد کل مسافر در پایان طرح 2337میلیون سفر خواهد بود.

 

 

همایش روز ملی حمل و نقل/ جمالی نژاد: شاهد فصل جدیدی در نگاه انسان محور به شهرها هستیم

 

همایش روز ملی حمل و نقل/ جمالی نژاد: شاهد فصل جدیدی در نگاه انسان محور به شهرها هستیم

 

تابناک / معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزير و رييس سازمان شهرداريها و دهياريهاي کشور گفت: خوشبختانه فصل جدیدی را در راستای ارتقای انسان محوری در شهرها و به تبع آن نگاه افزایش کیفیت زندگی و حمل و نقل عمومی شهرها در سازمان شهرداری ها و دهیاری ها شاهد هستیم.

به گزارش روابط عمومي سازمان شهرداريها و دهياريهاي کشور؛ مهدی جمالی نژاد كه صبح دوشنبه 26 آذرماه در همایش روز ملی حمل و نقل در وزارت کشورسخن مي گفت، افزود: به خصوص در دهه اخیر کارهای بسیار خوبی انجام گرفته و تلاش شده نگاهی که به شهرها و روستاها تجویز می کنیم، در سازمان شهرداری و دهیاری ها به عنوان نهاد نظارت، حمایت و کمک کننده شهرداری ها و دهیاری ها حقیقتاً و عملاً حاکم باشد.

وی ضمن تبیین رویکردهایی که در سازمان شهرداری ها و دهیاری هاي كشور دنبال میشود ابراز امیدواری کرد: مجموعه حمل و نقل وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، با همکاری شهرداری ها و جلب حمایت های فرابخشی، بتوانند اهداف مد نظر در عرصه حمل و نقل را محقق سازند.

جمالی نژاد افزود: پیگیری نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شروع شده و امیدواریم با وجود شرایط سختی که داریم بتوانیم، این نوسازی را خصوصاً در شهرهای بزرگ به صورت بارزی اجرا کنیم.

وی در ادامه به طرح های در دست اجرا اشاره کرد و گفت: اجرای قانون هوای پاک که شامل معاینه فنی، نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، استفاده از دوچرخه و موتورهای برقی و اسقاط خودروهای فرسوده می شود، همچنین پیگیری سند آسیب شناسی حمل و نقل مصوبه هیات وزیران، تبدیل شهر خودرو محور به شهر انسان محور، ارتقای سطح ایمنی معابر شهری، شناسایی نقاط حادثه خیز شهری و تکلیف به استفاده از صندلی کودک را در دستور کار قرار دادیم.

رييس سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور با بیان اینکه اقداماتی نیز در حوزه تصمیم گیری و تصمیم سازی داشته ایم، گفت: تصویب طرحهای جامع شهرهای بزرگ و میانی کشور، تدوین ضوابط نظارتی سرویس مدارس و سرویس ادارات، تدوین ضوابط نظارت بر ساماندهی حمل و نقل بار و مسافر، ساماندهی تردد موتورهای سطح کشور و تعیین تکلیف هویت موتورها در بانک شماره گذاری راهور و برخورد با تخلفات حادثه ساز، ارتقای کیفیت تولید موتورسیکلتها و امضای تفاهم نامه هایی با معاونت فناوری ریاست جمهوری در جهت استفاده از موتورسیلکت های برقی و برنامه ترویج فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی از سوی موتور سیکلت سواران در این راستا انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه در عرصه هوشمندسازی اقدامات زیادی انجام شده است، گفت: بهره گیری از فناوری های نوین و ارتباطی برای توسعه نظم و اعمال قانون در حوزه حمل و نقل عمومی، بهره گیری از فناوری های نوین در ارتقای سیستم های ناوبری و اتوبوس های شهری، استفاده از دوربین های نظارتی تصویری و استفاده از تجهیزات الکترونیکی و هوشمند سازی طرح ترافیک و اجرای طرح LEZ نیز از جمله برنامه های این حوزه بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل ریلی نیز اقدات خوبی انجام شده است، که امضای طرح توسعه حمل و نقل مسافران با قطارشهری کلانشهرها را داشتیم که بر اساس آن، تا پایان سال ۱۴۰۰، دو هزار واگن برای شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، قم، مشهد، کرج و کرمانشاه تحویل داده شود.

جمالی نژاد خاطرنشان کرد: براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، وزارت نفت مکلف شده است به ازای هر مسافر که در نتیجه استفاده از حمل و نقل عمومی حدود ۶دهم لیتر سوخت صرفه جویی می کند، تسهیلات برای توسعه حمل و نقل عمومی ارائه کند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزير کشور به آمار حوزه ناوگان ریلی شهری اشاره کرد و گفت: ارتقای خطوط و ناوگان مترویی در ۹ کلانشهر یکی از برنامه های مهم است که ۹۵کیلومتر آن در دست بهره برداری است، ۱۹۳ ایستگاه، ۱۷۳۹ واگن موجود، ۸۲۴میلیون سفر مسافر سالانه داریم و بعلاوه حدود ۲۸۹ کیلومتر خطوط قابل اضافه داریم.

وی افزود: تعداد واگن های جدید موردنیاز تا پایان طرح دو هزار دستگاه واگن است که امیدوارم تا سال ۱۴۰۰ محقق شود.

وي اضافه كرد: در این صورت ۱۵۵۳میلیون سفر مسافران سالانه اضافه شده و جمع کل خطوط در پایان طرح ۵۸۴کیلومتر میشود که کل تعداد کل مسافر در پایان طرح ۲۳۳۷میلیون سفر خواهد بود.

جمالی نژاد در پایان از همکاران سازمان شهرداری و دهیاری ها، معاونت عمرانی وزارت کشور و استانداری ها، شهرداران کلانشهرها و فعالان حوزه حمل و نقل از جمله ناوبران سخت کوش قدردانی کرد.

 

 

همایش روز ملی حمل و نقل/جمالی نژاد: 2200میلیارد تومان حق بیمه رانندگان در انتظار تایید شورای نگهبان است

 

همایش روز ملی حمل و نقل/جمالی نژاد: 2200میلیارد تومان حق بیمه رانندگان در انتظار تایید شورای نگهبان است

 

تابناک / معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: 2 هزار و 200 میلیارد تومان حق بیمه رانندگان درون شهری و برون شهری توسط مجلس شواری اسلامی تصویب شده و منتظر تایید شورای نگهبان است.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهردای ها و دهیاری های کشور، مهدی جمالی نژاد که صبح دوشنبه 26 آذر در حاشیه همایش روز ملی حمل و نقل در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه برنامه های زیادی برای باز آفرینی و ارتقای حمل ونقل عمومی داریم، خاطر نشان کرد: توجه ویژه و سیاست کلان وزارت کشور و سازمان شهرداری ها، انسان محور کردن شهرها و پیاده رو کردن هسته مرکزی شهر است که اقدامات خوبی در این عرصه آغاز شده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور اظهار داشت: متاسفانه بیش از 50 درصد ناوگان اتوبوسرانی درون شهری در کشور فرسوده است و باید حرکت جدی در این زمینه داشته باشیم.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت: اخیرا ملزوماتی مانند لاستیک در حوزه تاکسیرانی نیاز بود که به آنها کمک کرده ایم و اینکه 2 هزار و 200 میلیارد تومان حق بیمه رانندگان برون شهری ودرون شهری توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شد که در انتظار تایید شورای نگهبان است و اگر این موضوع اتفاق بیفتد می توانیم رضایتمندی خوبی بین رانندگان این بخش ایجاد کنیم.

وی افزود: ما در 9 کلانشهر در بخش حمل و نقل ریلی وارد شده ایم و در حال حاضر 295 کیلومتر طول خط خطوط ریلی در دست بهره بردای است و همچنین تعداد ایستگاه های در حال بهره بردای 193 ایستگاه ودر حال ارتقاء است و ماه به ماه هم به این تعداد افزوده می شود.

جمالی نژاد همچنین تعداد واگن‌های موجود را 1739 واگن اعلام کرد و افزود: این تعداد قابل توجهی است و خوشبختانه اخیرا شرکت های تولید داخلی در حال تولید واگن هستند.

وی گفت: تعداد سفرهایی که سالیانه با حمل ونقل ریلی صورت می گیرد 824 میلیون سفر است. طول خطوط قابل اضافه در پایان طرح در سال 1400 حدود 289 کیلومتر خواهد بود.

معاون وزیر کشور بیان کرد: تعداد واگن‌های مورد نیاز که در حال پیگیری و انعقاد قرارداد برای ساخت آن هستیم 2 هزار واگن است و تعداد مسافر سالانه اضافه شده نیز در این طرح یک هزار و 553 میلیون سفر خواهد بود که جمع کل خطوط در پایان طرح 584 کیلومتر می‌شود.

وی اضافه کرد: البته برای کلان شهر تهران از2 هزار واگن مورد نیاز 630 واگن در حال آماده سازی است.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور خاطرنشان کرد: در حوزه حمل و نقل ریلی 107 هزار میلیارد ریال مجوز انتشار اوراق مشارکت برای حمل و نقل ریلی داریم و تمام تلاشمان این است که شهرها را به شهرهای آرام، سبز و شهرهایی که تعدد خوردوهای شهری در آن کم است، تبدیل کنیم که البته این موضوع عنایت ویژه همشهریان و هم وطنان را می طلبد.

وی همچنین تاکید کرد: بحث آلودگی هوا و کم شدن ترافیک بحثی نیست که فقط مختص به یک دستگاه باشد بلکه نیازمند هم افزایی چند دستگاه اجرایی است.

معاون عمران توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا وام و تسهیلات دولتی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی، اتوبوس و کامیون در نظر گرفته شده است، گفت: خوشبختانه این موضوع در بودجه سال آینده پیش بینی شده و تمامی تلاش براین بود که بصورت تسهیلات و یا اوراق مشارکت این موضوع انجام شود.

وی اضافه کرد: در حقیقت تلاش کردیم بستر این موضوع آماده شود؛ به طوری که به چند شهر در قالب اوراق مشارکت کمک می کنیم که ناوگان را تجهیز و حتی خطوط بی آر تی را راه اندازی کنند و برای سال آینده هم این موضوع را پیش بینی خواهیم کرد.

جمالی نژاد اضافه کرد: در خصوص تاکسی با توجه به افزایش قیمت تجهیزات و لوزام تاکسی، اتحادیه تاکسیرانی و سازمان شهرداری ها تلاش کرده این لوازم با قیمت مناسب برای رانندگان تهیه و در اختیارشان قرار گیرد.

معاون وزیر کشور افزود: به دنبال تسریع فرآیند نوسازی تاکسی های فرسوده هستیم و در خصوص ناوگان درون شهری و به ویژه اتوبوس‌های درون شهری قراردادهایی وجوددارد که در دست پیگیری است.

 

 

 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار