دبیر کنگره بین‌المللی شهدا و جانبازان قطع نخاعی خوزستان با اشاره به برگزاری این کنگره در اسفندماه گفت: معرفی جایگاه جانبازان قطع نخاعی و گرامیداشت شهدا، جانبازان و همسران هدف این کنگره است.
کد خبر: ۶۹۶۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰ 27 December 2018

فریدون غلامی در نشست کنگره بین‌المللی بزرگداشت شهدای جانباز قطع نخاعی استان خوزستان که امروز ۶ دی‌ماه در مرکز ضایعات نخاعی جانبازان امام خمینی(ره) اهواز برگزار شد، با اشاره به برگزاری این کنگره در اسفندماه اظهار کرد: این کنگره با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و دمیدن روح امید در جامعه برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: در خوزستان بیش از ۱۲۰ نفر جانباز قطع نخاعی وجود دارد که تعداد ۲۱ نفر از آنها به شهادت رسیدند. در این کنگره از جانبازان شهید و جانبازان قطع نخاعی در قید حیات تقدیر می‌شود. در حال حاضر حدود ۱۰۰ نفر از جانبازان قطع نخاعی در قید حیات هستند و در شهرهای مختلف استان سکونت دارند.

غلامی گفت: تجلیل از جانبازان خوزستانی است اما کنگره بین المللی است. از جانبازان نخاعی محور مقاومت لبنان سوریه و عراق هم دعوت می کنیم از مسئولان انجمن های جانبازان سراسر کشور هم دعوت می شوند.

دبیر کنگره بین‌المللی بزرگداشت شهدای جانباز قطع نخاعی استان خوزستان عنوان کرد: جانبازان قطع نخاعی بسیاری هستند که با همه مشکلات جسمی دارای ظرفیت‌های بسیاری در زمینه‌های علمی، ورزشی و ... هستند و برای برطرف کردن مشکلات دیگر جانبازان تلاش می‌کنند. اینها با همه مشکلات در صحنه ها حضور دارند. در حال حاضر جانبازان با همه صدماتی که دیدند پای نظام و کشور ایستاده‌اند. هدف ما معرفی این جانبازان به عنوان الگو در قالب این کنگره بین‌المللی است.

وی تصریح کرد: از همه مهتر بناست در اين کنگره نقش همسران به عنوان ایثارگران گمنام معرفی شوند؛ این همسران با فداکاری و ایثار در پایداری و بانشاط بودن جانبازان نقش اساسی دارند. در زمانی که مردان و زنان با کوچکترین مشکل خود را می‌بازند معرفی این بانوان که سالها پای همسران خود ماندند و دچار مشکلات جسمی و روحی شدند مهم است.

غلامی با اشاره به نقش تعیین‌کننده خوزستان در کشور گفت: پایتخت مقاومت ایران خوزستان است و با همه مشقاتی که استان بعد از جنگ داشته می‌خواهیم خوزستان را به عنوان نماد ایثارگری است معرفی کنیم.

دبیر کنگره بین‌المللی بزرگداشت شهدای جانباز قطع نخاعی استان خوزستان گفت: متولی اصلی این امر برای برگزاری این کنگره پا پیش نگذاشت اما ما خودمان در انجمن جانبازان نخاعی استان برای تدوین این کنگره پیش‌قدم شدیم. متولیان امر درگیر کارهای روزمره خودشان شدند. بسیاری از جانبازان اعصاب و روان دچار حملات عصبی می‌شوند و ممکن است به خود و جامعه آسیب وارد کنند و باید از آنها حمایت شوند. خیلی از داروها که جانبازان استفاده می‌کنند مشمول بیمه‌ها نیستند. سوال ماست چرا متولیان امر در ترویج ایثار و شهادت کوتاهی می‌کنند؟ در کشورهایی مثل ژاپن و آمریکا امکاناتی که برای خانواده‌های کشته‌ها و معلولین جنگی‌شان فراهم کرده‌اند قابل مقایسه با ایران نیست. مناسب‌سازی معابر شهری اصلا رعایت نشده است؛ جانبازان با ویلچر بدون کمک خانواده‌هایشان نمی‌توانند در معابر شهری عبور و مرور کنند. اینها باید مورد توجه قرار بگیرند. کارگروه مناسب‌سازی معابر داریم اما در حد حرف است.

وی گفت: ستاد دائمی برای این کنگره تشکیل داده‌ایم و برای آن چارت سازمانی پیش بینی شده که دارای دو ستاد اجرایی و محتوایی است. چندین برنامه به عنوان شب شعر، داستان، تئاتر، نقاشی، تهیه مستند از زندگی جانبازان شهید و در قید حیات در جنب این کنگره برگزار می‌شود. همچنین شب گذشته شورای سیاست گذاری این کنگره با حضور استاندار خوزستان برگزار شد؛ به منظور برگزاری این کنگره سپاه، استانداری، ارتش، نیروی انتظامی، بنیاد شهید، سازمان تبلیغات، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله موسوی جزایری، صاحب نظران و فعالان فرهنگی، دانش آموزان، انجمن اسلامی، بسیج رسانه و بسیج ادارات به ما کمک می‌کنند.

غلامی بیان کرد: انجمن جانبازان نخاعی انجمنی غیر سیاسی، غیر اقتصادی، غیر انتفاعی است که به همت جانبازان به منظور گرامیداشت جانبازان و مشاوره دادن به نهادهایی که مرتبط با امور جانبازان و ایثارگران هستند، از سال ۸۷ تشکیل شده است. مسئولان از دغدغه برخوردار نیستند. موضوع ایثار و شهادت یک موضوع ملی است و همه نهادها و ارکان حکومت باید به برگزاری این کنگره کمک کنند. در کشورهای دنیا از کشتگان و مجروحان جنگ‌هایشان با احترام یاد می‌شود اما ما جون فرهنگ ایثار و شهادت را به درستی در جامعه جا نینداخته‌ایم و شیوه برخورد با شهدا و جانبازان بازتاب منفی در جامعه داشته است. این مطلب را بسیار شنیده‌ایم که گفتند شهدای مدافع حرم بخاطر پول جنگیدند چقدر این حرفها دردناک است این سندی از عدم انجام درست ترویج فرهنگ ایثار و شهادت توسط متولیان است. اگر به درستی ارزش جانبازان و شهدا و شهدای مدافع حرم تبیین می‌شد ما با چنین مواردی روبرو نبودیم.

وی بیان کرد: برگزاری کنگره شهدا و جانبازان قطع نخاعی در سالهای آینده هم ادامه خواهد داشت و برای کنگره امسال تعدادی از کارگردانانی که کارهای دفاع مقدس انجام داده‌اند برای حضور در کنگره دعوت می‌شوند تا بر روی سوژه‌های دفاع مقدس در استان خوزستان کار کنند. مخاطب اصلی ما در این کنگره آحاد مردم خصوصا جوانان هستند ما حتما از ظرفیت راهیان نور هم در این کنگره بهره خواهیم برد. است و از ظرفیت آنها هم استفاده می شود.

همچنین در ادامه این نشست خبری عبدالعلی ذاکری دبیرکل کنگره بین‌المللی بزرگداشت شهدا و جانبازان قطع نخاعی استان خوزستان هم اظهار کرد: خداوند رسالتی به دوش ما گذاشت که از فرهنگ ایثار و شهادت دفاع کنیم. البته جانبازان اصلی همسران ما هستند. ما نیامدیم اینجا روضه جانبازی بخوانیم آمدیم ظرفیت و پتانسیل جانبازان را آزاد و معرفی کنیم؛ جانبازان با شرایط ضعیف جسمی کارهای بسیاری می‌توانند انجام دهند که بسیاری از مدیران یا توانایی آن را ندارند و یا اینکه نمی‌خواهند انجام دهند.

وی گفت: ما سعی می‌کنیم در این کنگره بگوییم که یک جانباز نخاعی در چه جایگاهی است. این کنگره می‌خواهد به مسئولان بگوید پای کار جانبازان باشند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار