معاون وزارت جهاد کشاورزی:
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی بیان کرد: سرمازدگی بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان به باغات و مزارع کشاورزی کشور خسارت وارد است.
کد خبر: ۷۰۰۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸ 08 January 2019

خسارت ۱۲ هزار میلیاردی سرمازدگی به باغداران 

به گزارش تابناک قزوین، محمد علی طهماسبی در حاشیه مراسم تجلیل از کشاورزان برتر استان قزوین ابراز کرد: به کشاورزان قزوین تبریک می گویم که هفت نماینده کشوری در میان بهره برداران نمونه کشوری دارند و این موفقیت نشان از جایگاه بالای استان قزوین در عرصه کشاورزی دارد.

وی افزود: کشاورزان باید در گام اول باغداران نهال های اصالت دار را انتخاب و آنها را از نهالستان های مجاز تهیه کنند و نکته دیگر این که در صورت جابجایی مراقب باشند تا همراه با آفت نباشد و آسیب نبینند.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی اضافه کرد: اخیرا طرح خوبی به نام «طرح فراز» در کشور آغاز شده که استانهای زنجان، قزوین و همدان پیشگام آن هستند که با داربستی کردن انگور نسبت به کاهش هزینه ها و بهتر شدن کیفیت محصول اقدام کرده اند که باید ادامه دار باشد تا بتوانیم کمیت و کیفیت محصول را بالا ببریم که در این راستا تسهیلات لازم داده می شود.

وی اعلام کرد: از دیگر موارد مهمی که باید انجام شود سرشاخه کاری  است. برای نمونه استان قزوین از مناطق گردو خیز است و در ضیاء آباد یک محصول برند تولید می شود که از نظر ژنتیکی و رقم نمونه است و هر سال که سرمازدگی باغداران را با مشکل مواجه می کند با سرشاخه کاری می توان از این خسارت جلوگیری کرد.

این مسئول ادامه داد: سرشاخه کاری با کمک کارشناسان داخلی و خارجی صورت می گیرد و با ارائه آموزش های لازم کشاورزان  یاد می گیرند تا هرس کاری در سطح وسیعی را شروع کنند تا برای سرمای دیر رس بهاره آماده باشند و ماشین آلاتی که مورد نیاز است باید تهیه و در باغات تعبیه شده و مورد استفاده قرار گیرد.

طهماسبی در خصوص خسارت سرمازدگی در کشور خاطرنشان کرد: امسال سرمازدگی حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیارد تومان به باغات و مزارع کشور خسارت زده که بیشترین خسارت در قزوین بوده است.

 

وی اعلام کرد: با اجرای طرح گلخانه ای، ساخت سایبان و سیستم های هواده و دمنده می توانیم خسارتهای حوادث غیرمترقبه را کاهش دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی اضافه کرد: وقتی یک باغدار بتواند با دریافت تسهیلات ۵۰ میلیون تومان از یک باغ ۷۰ تن محصول برداشت کند و محصول خود را تا ۲۰ سال بیمه کند چرا نباید از این حمایت بهره مند شود.

این مسئول یادآورشد: تسهیلات طرح فراز هیچ سقفی ندارد و این فرصت مناسبی است که می تواند به افزایش چند برابری برداشت محصول کمک کرده و خسارات را هم کاهش دهد لذا انتظار می رود مورد توجه کشاورزان و باغداران قرار گیرد که در حال حاضر طرح فراز در کشور اغاز شده و برای نمونه در سطح ۳۰۰ هزار هکتار باغ گردو به مرحله اجرا رسیده است.

 

طهمسابی در خصوص برنامه های مهم امسال عنوان کرد: کارهای پیش بینی شده در ابتدای سال جاری با شدت ادامه دارد و کشت در اراضی شیب دار هم در اولویت قرار دارد.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که آیا واردات سیب برای کنترل بازار شب عید پیش بین شده است گفت: واردات سیب نداریم زیرا در سال قبل حدود ۷۰۴ هزار تن سیب صادر و امسال هم در ۸ ماه بیش از ۲۰۷ هزار تن سیب صادر شده و نیازی به واردات نداریم و به میزان کافی ذخیره سازی در سردخانه ها صورت گرفته و اگر برخی برای فروش سیب با قیمت بیشتر طمع نکنند و احتکاری صورت نگیرد و محصولی خراب نشود هیچ مشکلی در تامین وتوزیع میوه مرغوب و با کیفیت نداریم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار