معاون اول رییس جمهوری مراقبت از سلامت بهداشتی و روانی مردم در شرایط تحریم را ضروری دانست و گفت: نخبگان و دانشمندان کشور باید برای عبور از این شرایط به دولت کمک کنند.
کد خبر: ۷۰۳۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷ 14 January 2019

 جهانگیری: نخبگان برای عبور از شرایط تحریم به دولت کمک کنند

 

به گزارش تابناک قزوین، «اسحاق جهانگیری» صبح امروز - دوشنبه - در بیست و چهارمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی اظهار داشت: دانشمندان، محققان و دانشمندان، دولت را یاری کنند تا عزتمندانه تحریم ها را مدیریت و از آن عبور کنیم.
وی تاکید کرد: باید از سلامت بهداشتی و روانی مردم در شرایط تحریم مراقبت کنیم تا جامعه آسیب نبیند به همین جهت دولت اعتبار و بودجه مناسبی تصویب کرده است اما نیازمند حمایت و همه نخبگان و مشارکت بخش خصوصی هستیم.
معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: جامعه پزشکان از معتبرترین گروه ها نزد مردم هستند و می توانند به پشتوانه دانش و تخصص و ابزارها و دستاوردهای خود و همین اعتبار به عنوان سرمایه اجتماعی به دولت برای عبور از شرایط کنونی و حفظ و ارتقای سلامت جامعه کمک کنند.
جهانگیری همچنین گفت: در این شرایط که با تهدیدها و تنگناها مواجه هستیم مسئولیت اصلی حفظ سلامت و بهداشت جامعه به عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری به عنوان نهاد حکومتی و همیاری و همیاری موسسات دانش بنیان و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور است.
وی از صدا و سیما نیز خواست گزارش ها و دستاوردهایی که امروز در این جشنواره ارایه شد را برای مردم اطلاع رسانی کند تا هموطنان آگاه شوند که متخصصان و دانشمندان این سرزمین چه اقدامات بزرگی پس از انقلاب اسلامی انجام داده اند.
معاون اول رییس جمهوری همچنین با قدردانی از تمام پژوهشگران دانشمندان و محققان عرصه پزشکی و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی که در طول 24 دوره جشنواره علوم پزشکی رازی برگزیده شدند و جایزه دریافت کرده اند به آنها تبریک گفت. 

**بخش پزشکی و بهداشتی جامعه همیشه در صدر اولویت ها و مسایل کشور است
جهانگیری در ادامه سخنان خود به آغاز جشن های چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: باوجود همه محدودیت ها و مشکلاتی که وجود داشته موفقیت های بی شماری در این سال ها در بخش های مختلف به ویژه در حوزه پزشکی و سلامت کشور به دست آمده است و لازم است رسانه ها به خصوص صدا و سیما گزارش هایی را که امروز در این مراسم بیان شد، بارها پخش کنند تا مردم هم در جریان این دستاورد ها قرار بگیرند. 
وی تصریح کرد: بخش پزشکی و بهداشتی جامعه همیشه در صدر اولویت ها و مسایل کشور قرار دارد دستاوردهای کم نظیری هم در این عرصه به دست آمده است و به همین دلیل باید تحقیقات و پژوهش همواره جز اصلی این حوزه باشد تا بتواند هر ساله دستاوردهای جدیدتری حاصل شود. 
معاون اول رییس جمهوری با بیان این که جامعه ایران همواره دستخوش تغییرات جمعیتی، سیاسی، فرهنگی و بین المللی است، گفت: از طرفی جامعه با شرایط تهدید و تنگنا نیز مواجه است که می تواند به صورت طبیعی بر مسایل اصلی ما مانند بهداشت و سلامت تاثیر گذاشته و محدودیت ایجاد کند که حفظ وارتقا سلامت جامعه جز اصلی ترین وظایف دستگاه های حکومتی است. 
جهانگیری همچنین گفت: دستاوردهای پزشکی و بهداشتی کشور در سطح ملی و بین المللی شکوفایی علمی را به نمایش گذاشته که قادر است به نقاط ملی و بین المللی ارتقا یابد و جشنواره رازی می تواند بیانگر نمونه ای از همین دستاوردهای قابل ارائه، در سطح ملی و بین المللی است. 

**اقتصاد دانش بنیان باید محور اصلی اقتصاد مقاومتی است 
وی دستاوردهای پزشکی کشور پس از انقلاب اسلامی چه در دوران دفاع مقدس و چه پس از این دوران را جز برترین دستاوردهای کشور و جز برگ های زرین در تاریخ انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: مسئولان باید در چهلمین سال انقلاب باید در این بخش بیش از سایر بخش های اجرایی و اقتصادی فعالیت کنند. 
وی افزود: در بخش صنعت روزی وارد کننده همه کالاهای صنعتی بودیم اما امروز در خیلی از رشته های صنعت کارخانه ساز شده ایم و طراح کارخانه شده این ودر مناقصات بین المللی در مناقصه های بین المللی ساخت نیروگاه شرکت می کنیم و در بسیاری از تجهیرات پزشکی که در داخل می سازیم را هم صادر می کنیم. 
معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت توسعه پایدار در ایران تصریح کرد: توسعه و دستاوردهای علم و فناوری سنگ زیربنای توسعه است و می تواند باعث استحکام ایران و نظام شود. 
جهانگیری، اقتصاد دانش بنیان را محور اصلی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی نسخه ای است که ما برای اقتصاد کشور در مقطع فعلی و برای عبور از شرایط سخت تدوین کرده ایم؛ اقتصاد باید متکی به اندیشه و دانش فرزندان این کشور باشد اگر اقتصاد متکی به مغز فرزندان این کشور دانش بنیان باشد و اگر توسعه علم و فناوری زیر بنای اصلی توسعه کشور باشد آینده مطمینی در انتظار کشور مردم و جوانان کشور خواهد بود. 
جهانگیری مسئولیت اصلی برنامه ریزی توسعه بر مبنای علم و فناوری را متوجه وزارتخانه های علوم و تحقیقات و بهداشت درمان و آموزش پزشکی و همچنین معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری به عنوان دستگاه های حکومتی دانست و گفت: دانشمندان و بزرگان کشور که در بخش های مختلف در دانشگاه ها که مشغول فعالیت علمی هستند، باید در این زمینه فعالیت کنند.

**باید برای برون رفت از شرایط دشوار برنامه داشته باشیم
معاون اول رییس جمهوری همچین گفت: شرایط دشوار و خطیر کنونی باید برای همه نخبگان کشور باید بازگو شود و توضیح داده شود که امروز چه مشکلاتی ایران را تهدید می کند.
جهانگیری افزود: برای برون رفت از این شرایط دشوار اول باید خوب به مشکلات و شرایط واقف بوده و به مسائل مردم آگاه باشیم و در مرحله بعد برای خارج شدن از این شرایط، برنامه داشته باشیم.
وی بیان کرد: برای برنامه ریزی برون رفت از این شرایط مکرر به سوی دانشگاه و دانشگاهیان دست دراز کرده ام، با 13 دانشگاه برتر دانشگاه های وزارت علوم حدود 6 ماه جلسه برگزار کرده ام و از آن ها خواسته ام که کشور و مردم ایران نیازمند هستند از این مشکل که ناخواسته تحمیل شده است فکر کنند و برنامه بدهند.
معاون اول رییس جمهوری افزود: یک زمانی آمریکایی های هسته ای را بهانه کرده بودند و ما یا مذاکره نمی کردیم و یا خوب مذاکره نمی کردیم؛ ممکن بود برخی بگویند «شما هم مشکل دارید، خوب مذاکره کنید تیم مذاکره کننده قوی بگذارید و بنشینید گفت و گو کنید» که البته ؛ ما نیز همه این کارها را انجام دادیم، با 6 قدرت بزرگ دنیا مذاکره و به توافق رسیدیم و شورای امنیت نیز توافق بین المللی را تایید کرد؛ اما آمریکایی ها با قلدری و یک طرفه از برجام خارج شدند و مجدد ایران را تهدید و تحریم کردند

**باید مقابل آمریکایی ها ایستادگی کرد
معاون اول رییس جمهوری افزود: عزت یک ملت و کشور اجازه نمی دهد هر کس خواست با عزت و حیثیت ملت بازی کند، باید مقابل آمریکایی ها ایستادگی کرد و آنها را پای منطق و عقل و گفت و گو رساند.
جهانگیری با تاکید بر این که «برای مدیریت عزتمندانه تحریم ها و اداره کشور باید راهکار و برنامه داشته باشیم» افزود: نخبگان و صاحب نظران جامعه در مقطع فعلی می توانند نقش داشته باشند و به کشور کمک بکنند تا از این شرایط عبور کند دولت نمی تواند به تنهایی این دوران سخت را خوب مدیریت کند و پیش ببرد و از آن عبور کند. 
وی توضیح داد: 13 دانشگاه وزارت علوم تدوین برنامه عبور را از شرایط تحریم را در اولویت و دستور کار اصلی خود قرار دادند؛ تیم های مشترک در زمینه مسائل اقتصادی، بانکی و سرمایه اجتماعی تشکیل دادند و نتاج را برای ما ارسال کردند و جلسه های مختلفی با رییسان دانشگاه ها و کارگروه ها گذاشتیم 
معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: پیام آن جلسه با دانشگاه ها این بود که «دانشگاهیان در کنار دولت ایستاده اند و برای عبور از شرایط ست کشور برنامه تدوین می کنند تا از شرایط سخت پشت سر بگذاریم»؛ این پیام مهم را باید به جامعه منتقل کنیم. 

** 97 درصد داروهای کشور ساخت داخل است
جهانگیری به گزارش های توانمندی پزشکی در جشنواره رازی اشاره و بیان کرد: ما از یک نظام پزشکی بسیار قوی،علمی و توانمند برخورداریم که این توانمندی می تواند برای عبور از شرایط فعلی به کشور کمک کند.
وی تاکید کرد: سلامت جامعه مهمترین بخشی است که در دوران تحریم باید مراقبت کنیم تا آسیب نبیند البته تا حد زیادی خوش بین هستیم و منابع آنرا نیز پیش بینی کرده ایم.
معاون اول رییس جمهوری با بیان این که 95 تا 97 درصد داروها ساخت داخل کشوراست، افزود: معاون فناوری رییس جمهوری گفتند که برای این 97درصد حدود 500 میلیون دلار ارز اختصاص یافته و در این شرایط برای 3 تا 5 درصد باقیمانده که داروی وارداتی است، یک میلیارد و 800 میلیون دلار ارز لازم است.
جهانگیری تاکید کرد: باید همت کنیم تا آن سه درصد داروی وارداتی را هم در داخل تولید کنیم و یا مصرف آن را کنترل کنیم تا میزان فشار به اقتصاد کشور در این شرایط کاهش یابد.

**جامعه پزشکی از گروه های معتبر در جامعه است
جهانگیری پزشکان کشور را یکی از معتبر ترین گروه های مورد اطمینان در جامعه برشمرد و گفت: در تمام نظرسنجی ها، جامعه پزشکی جز بالاترین رده اعتماده مردم ایران است؛ پزشکان گروهی هستند که هم ابزار علمی و دانش و تخصص و هم سرمایه اجتماعی برای عبور از شرایط سخت کشور را دارند و کشور در این شرایط به این سرمایه اجتماعی نیازمند است. 
جهانگیری تصریح کرد: پیشرفت ، اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی و همچنین توانمندی که امروز در جامعه پزشکی وجود دارد برای امروز و آینده ایران سرمایه بزرگی است و باید قدردان آن باشیم و از آن به نحو مطلوب بهره ببریم.
به گزارش ایرنا، بیست و چهارمین دوره جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی صبح امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و محمدباقر لاریجانی و رضا ملک زاده معاونان این وزارتخانه در تهران برگزار شد.
این جشنواره همه ساله به منظور تجلیل از محققین برجسته ایرانی و معرفی فعالیت های تحقیقاتی برتر علوم پزشکی با تاکید بر جنبه های نوآوری در دو بخش افراد حقیقی و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه علوم پزشکی برگزار می‌شود. 
در مرحله اول بیست و چهارمین دوره جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی 300 نفر شرکت کننده در سه گروه علوم بالینی و سلامت، علوم پایه پزشکی و ابداعات، اختراعات و فناوری ثبت نام کردند، که بر اساس بررسی ها و داوری ها، صبح امروز با حضور معاون اول رییس جمهوری و اهدای لوح از 11 برگزیده حقیقی و 18 برگزیده حقوقی تقدیر شد.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار