رئیس سازمان فضایی:
رئیس سازمان فضایی ایران با تشریح جزئیات برقراری ارتباط ماهواره «پیام» با زمین گفت: ماهواره پیام پس از جدا شدن از ماهواره بر با ما ارتباط برقرار کرد.
کد خبر: ۷۰۳۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵ 15 January 2019

 

 جزئیات برقراری ارتباط ماهواره «پیام» با زمین

 

به گزارش تابناک قزوین مرتضی براری ، افزود: این اولین تجربه کشور ما بدین شکل و اندازه بود. هم طراحی و هم ساخت ماهواره کاملا توسط متخصصان داخلی انجام شد. این ماهواره قرار بود سال ۸۷ با همکاری دیگر کشورها و با پرتابگر خارجی پرتاب شود که تا سال ۹۱ امکان پذیر نشد. از همین رو متخصصین ما با غیرت خودشان کار طراحی و ساخت را آغاز کردند و روی پای خود ایستادند.

وی افزود: اکنون در مسیر توسعه این فناوری هستیم. با توجه به اینکه حوزه فضا بسیار پیچیده است، ممکن است تجربیات غیر منتظره ای اتفاق بیفتد.

رئیس سازمان فضایی همچنین گفت: امروز ماهواره پیام در مرحله اول و دوم با موفقیت فعالیت کرد. در مرحله آخر باید برای رسیدن به مدار، شتاب خاصی به ماهواره منتقل می شد که این شتاب حداقل لازم را نداشت.

وی افزود: متخصین تلاش می کنند این مسئله را حل کنند و اکنون تیمی در حال بررسی دلایل این نقص فنی هستند.

برابری اظهار داشت: ماهواره پیام پس از جدا شدن از ماهواره بر با ما ارتباط برقرار کرد. یعنی جی پی اس ماهواره فعال شد و موقعیت را برای ایستگاه زمینی ارسال کرد. ما شاهد بودیم ماهواره فعال شده است.

وی افزود: همچنین تیم متخصص در حال بررسی هستند که ببینید موقعیت دقیق مکانی ماهواره کجا است. اینکه ماهواره سقوط کرده و یا احیانا در کجا ممکن است سقوط کند در دست بررسی است.

رئیس سازمان فضایی همچنین با اشاره به ماهواره دوستی که توسط محققان دانشگاه شریف ساخته شده است و به زودی قرار است پرتاب شود، گفت: دوستی نیز از مدتها پیش تست سازگاری با پرتابگر را آغاز کرده و موفقیت آمیز بوده. تاریخ دقیق پرتاب آن را به زودی اعلام می کنیم. این ماهواره قرار است در مدار ۲۵۰ تا ۳۵۰ کیلومتری زمین قرار گیرد. ماندگاری آن ۴۵ روز است و ماهواره تحقیقاتی است.

وی افزود: این ماهواره نیز با پرتابگر کاملا بومی به فضا پرتاب می شود.

برابری اضافه کرد: در حال حاضر ماهواره‌های «ظفر» و «ناهید ۲» در حال تکمیل است و ماهواره «ناهید ۱» نیز به پایان رسیده است.

 

منبع:مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار