افزایش قیمت مسکن در سال جاری، عدم افزایش سقف تسهیلات مسکن و به تبع آن کاهش قدرت تسهیلات برای خرید مسکن سبب شده ۶۰ درصد از متقاضیان این تسهیلات ناامید شوند و طی این ۱۰ ماه از تقاضای خود برای دریافت تسهیلات انصراف دادند.
کد خبر: ۷۰۴۱۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳ 16 January 2019

 

وام مسکن

 

به‌ گزارش ‌تابناک قزوین، نیاز به مسکن از نیازهای اولیه بشر برای زندگی است و دولت‌های بسیاری از کشورهای جهان تامین مسکن شهروندان خود را در اولویت کارهای اقتصادی خود قرار می‌دهند، این در حالی است که تامین مسکن در ایران نه تنها به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زوجین هنگام ازدواج است بلکه به طور کلی به بزرگ‌ترین دردسر برای افراد فاقد مسکن شخصی تبدیل شده است.

گرچه تعداد خانه‌های موجود در ایران برای ساکن کردن جمعیت کافی است، اما بسیاری از افراد در تامین مسکن با مشکل مواجهند و سختی‌های زیادی را برای آن تحمل می‌کنند.

تسهیلات برای خرید مسکن از جمله مهم‌ترین کمک‌هایی است که دولت ایران برای تامین مسکن به افراد می‌کند و بسیاری از مردم از این طریق توانسته‌اند منزل شخصی خود را بخرند. از سوی دیگر بسیاری از سازندگان نیز برای ساخت ساختمان‌های خود از تسهیلات بانک مسکن استفاده کرده‌اند.

سهم وام مسکن از قیمت خانه فقط ۲۰ درصد!

اما با رشد چشمگیر قیمت مسکن در ماه‌های اخیر شرایط به گونه‌ای شده که تسهیلات مسکن چندان دردی از متقاضیان دوا نمی‌کند، چراکه اکنون سهم تسهیلات مسکن از متوسط خرید یک منزل مسکونی در تهران فقط به حدود ۲۰ درصد رسیده است. از سوی دیگر قیمت منزل مسکونی در کشور با رشد چشمگیری همراه بوده و این افزایش قیمت در تهران بیش از سایر نقاط به چشم می‌خورد.

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت منزل مسکونی در شهر تهران میانگین قیمت مسکن در آذرماه امسال ۹ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۹۱.۸ درصد افزایش یافته است.

امسال ۶۰ درصد از متقاضیان وام مسکن انصراف دادند

همین موضوع سبب شده بسیاری از افراد از خرید منازل مسکونی یا استفاده از تسهیلات برای خرید مسکن منصرف شوند؛ به طوریکه بر اساس آمار مدیرعامل بانک مسکن تاکنون حدود ۶۰ هزار نفر از متقاضیان دریافت تسهیلات صندوق سپرده مسکن یکم از دریافت این تسهیلات انصراف داده‌اند که ۳۶ هزار فقره از آن فقط در ۱۰ ماه اخیر بوده است.

با این حال رحیمی انارکی گفته که با وجود این افزایش قیمت، به دلیل تمام شدن منابع صندوق سپرده مسکن یکم، امکان افزایش سقف تسهیلات وجود ندارد و تسهیلات فعلی نیز از محل وصول اقساط مسکن مهر پرداخت خواهد شد.

البته این هم گفته شده که بانک مسکن پیشنهاد افزایش منابع صندوق سپرده مسکن یکم را از محل صندوق توسعه ملی داده که هنوز این امر به نتیجه نرسیده است.

آنطور که از سوی رحیمی انارکی اعلام شده، بانک مسکن به دنبال ایجاد زنجیره‌ای اعتباری بین تولیدکنندگان مواد اولیه ساخت و ساز است که از این طریق بتواند قیمت تمام شده مسکن را کاهش دهد.

با توجه به اینکه بارها در دولت فعلی بر تامین مسکن مردم و به ویژه جوانان تاکید شده است، به نظر می‌رسد دولت در سال آینده سقف تسهیلات مسکن را افزایش دهد یا از طریق کاهش قیمت تمام شده مسکن، قدرت تسهیلات برای خرید مسکن را بیشتر کند؛ در غیر این صورت عملا تسهیلات مسکن تاثیر قابل توجهی بر قدرت خرید متقاضیان نخواهد داشت.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار