رئیس اداره گوش و سلامت وزارت بهداشت اعلام کرد:
رئیس اداره گوش و سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه پوشش غربالگری شنوایی نوزادان در کشور به ۸۰ درصد رسیده است گفت: ایران در مکان پنجم برنامه سلامت شنوایی جهان قرار گرفته است.
کد خبر: ۷۰۴۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹ 17 January 2019

 

ایران در مکان پنجم برنامه سلامت شنوایی جهان/ انجام ۱۰هزار عمل موفق کاشت حلزون

به گزارش تابناک قزوین، طبق آمار سازمان بهداشت جهانی در سال  ۲۰۱۸ حدود ۴۷۵ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به کم‌شنوایی و ناشنوایی عمیق تا شدید هستند. بر همین اساس این سازمان، دولت‌های کشورها را موظف به اتخاذ برنامه‌های پیشگیرانه برای کاهش این آمار و بار ناشی از این بیماری چه از نظر اقتصادی و چه اجتماعی و روانی و روحی کرده است. با توجه به اهمیت سلامت گوش افراد جامعه و بار هزینه‌هایی که این بیماری به جامعه وارد می‌کند گفت‌وگویی با سعید محمودیان، رئیس اداره گوش و سلامت وزارت بهداشت انجام دادیم که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

افزایش چشمگیر مبتلایان به ناشنوایی در جهان

رئیس اداره گوش و سلامت وزارت بهداشت تصریح کرد: طبق آمار رسمی سازمان جهانی بهداشت از نظر رتبه‌بندی و بر اساس شاخص سال‌های سپری شده زندگی افراد کم‌شنوایی از جمله بیماری‌هایی است که برای افراد ناتوانی ایجاد می‌کند و از آن به عنوان اپیدمی خاموش یاد می‌شود.  بین سال‌های 2010 میلادی تا 2015 آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد بیماری کم‌شنوایی از بین بیماری‌های پرخطر از رتبه 13 به رتبه سوم رسیده است. یعنی کم‌شنوایی و اختلالات شنوایی از لحاظ بار بیماری اختلالات بیشتری نسبت به بیماری دیابت ایجاد می‌کند. 

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت در همین راستا از کشورها درخواست کرده که برای کاهش بار بیماری برنامه‌هایی را ارائه دهد و تمام کشورها در همین زمینه برنامه پنج‌ ساله‌ای را تدوین و اجرا کرده‌اند که خوشبختانه ایران در این زمینه عملکرد موفقی داشته است.

ابتلای ۴۶۶میلیون نفر به بیماری ناشنوایی

رئیس اداره گوش و سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: تعداد افراد مبتلا به کم‌شنوایی بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت تا سال 2050 به یک میلیارد نفر خواهد رسید که این موضوع نشان می‌دهد تعداد افراد کم‌شنوا روز به روز در حال افزایش است و کشورها باید راهکاری را برای پیشگیری و کنترل آن داشته باشند.

وی با بیان اینکه در سال 2017 آمار مبتلایان به کم شنوایی به 466 میلیون نفر رسید، گفت: 36 میلیون از این تعداد کودکان بوده و 430 میلیون نفر را بزرگسالان تشکیل می‌دهند. 

محمودیان تصریح کرد: از این تعداد 183 میلیون نفر مرد و 143 میلیون نفر دیگر زنان هستند که این آمار نشان می‌دهد مردان در زمینه ابتلا به بیماری کم‌شنوایی به دلیل کار کردن در محیط‌هایی که از آلودگی صوتی زیادی برخوردار است به نسبت زنان بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

بیش از ۵۰ درصد کم‌شنوایی‌ها قابل پیشگیری است

رئیس اداره گوش و سلامت وزارت بهداشت گفت: این آمارها نشان می‌دهد که از هر صد نفر 6.8 به کم‌شنوایی مبتلا هستند که تعداد مبتلایان در کشورهای در حال توسعه بیشتر از کشورهای توسعه یافته است. 

وی گفت: بیش از 50 درصد انواع ناشنوایی و کم‌شنوایی‌ها در صورت وجود تمهیدات مناسب قابل پیشگیری است. تعداد تولد در کشور ما سالانه یک میلیون و 500 هزار نفر است که از این تعداد یک میلیون و 300 هزار نفر تحت غربالگری شنوایی قرار می‌گیرند و با تمهیدات صورت گرفته نرخ پوشش غربالگری کم‌شنوایی در کشور به 80 درصد رسیده است به طوری که در سال گذشته حدود 1130 نوزاد غربالگری شده است که از این بین 3400 نفر به کم‌شنوایی مبتلا بوده‌اند.

محمودیان افزود: باید توجه کنیم که در کودکانی که در سنین 3 تا 5 سال قرار دارند به دلیل ابتلا به بیماری و عفونت‌ها میزان ابتلا به کم‌شنوایی با افزایش مواجه می‌شوند و همچنین در 5 الی 6 استان کشور این آمار به چند برابر می‌رسد.

رئیس اداره گوش و سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه بار بیماری کم‌شنوایی هزینه زیادی را به کشورها وارد می‌کند، توضیح داد: برنامه غربالگری از حدود 4 سال پیش در کشور آغاز شده و اداره گوش و شنوایی در مرکز بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در زمینه کنترل و حفظ سلامت بیماری‌های گوش تشکیل شد.

وی تصریح کرد: با صد درصد شدن غربالگری در کشور شاخص کیفیت زندگی جامعه 0.08 درصد افزایش خواهد یافت که در سطح کلان تأثیر زیادی دارد.

رتبه اول برنامه شنوایی در کشورهای منطقه را داریم

محمودیان خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به کم‌شنوایی مهمترین مشکل‌شان از کارافتادگی است. بنابراین عدم بهره‌وری آنها مشکلات زیادی را برای خانواده و افراد جامعه ایجاد می‌کند. 

رئیس اداره گوش و سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه برنامه سلامت و شنوایی از سال‌های گذشته به خانه‌های بهداشت وارد شد، گفت: این موضوع در راستای اجرای عدالت در زمینه دسترسی به خدمات سلامت‌محور انجام شد که به این وسیله بسیاری از روستاییان نیز از این خدمات بهره‌مند شده‌اند به طوری که از سال 85 تاکنون پوشش غربالگری در کشور با افزایش 30 درصدی همراه بوده است که این آمار تا پایان سال به 90 درصد خواهد رسید.

محمودیان افزود: متأسفانه بررسی‌ها و تحقیقات میدانی نشان می‌دهد که 97 درصد مردم کشور از اطلاعات کافی در زمینه بیماری‌های کم‌شنوایی و ناشنوایی برخوردار نیستند که باید برنامه‌ریزی صحیحی در این زمینه صورت گیرد. وی با بیان اینکه در زمینه غربالگری شنوایی ما در منطقه، کشور اول هستیم، گفت: برخی از کشورهای منطقه حتی از میزان 50 درصدی پوشش غربالگری نیز برخوردار نیستند و خوشبختانه در زمینه برنامه‌های سلامت شنوایی ایران جزو 5 کشور برتر دنیا است.

رئیس اداره گوش و سلامت وزارت بهداشت در خصوص وضعیت کاشت حلزون در کشور توضیح داد: کاشت حلزون به عنوان آخرین مرحله پیشگیری و درمان به شمار می‌رود که طی سال‌های گذشته در این زمینه نیز قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده است.

انجام ۱۰هزار عمل موفق کاشت حلزون

وی تصریح کرد: برنامه کاشت حلزون از حدود 15 سال پیش در کشور ما اجرایی شده که طی این مدت 10 هزار کاشت حلزون برای بیماران و خصوصاً کودکان زیر 3 سال انجام شده است.

محمودیان با بیان اینکه در حال حاضر 11 دانشگاه در کشور دارای مراکز کاشت حلزون شنوایی هستند، توضیح داد: تنها در 3 سال گذشته 3 هزار عمل موفق کاشت گوش داشته‌ایم و 4 مرکز فعال نیز در شهر تهران اقدام به ارائه این خدمات کرده‌اند.

رئیس اداره گوش و سلامت وزارت بهداشت با اشاره به هزینه‌های بالای کاشت حلزون توضیح داد: 110 میلیارد دلار از منابع هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی تاکنون صرف کاشت حلزون شنوایی شده است و تنها در سال قبل حدود 41 میلیارد تومان اعتبار به این مبحث اختصاص یافته است.

وی با اشاره به نقش خیریه‌های سلامت در زمینه انجام عمل کاشت حلزون گوش، گفت: برای 40 درصد از متقاضیان کاشت حلزون گوش به صورت رایگان انجام شده و مابقی افراد تنها 3 تا 6 میلیون تومان برای انجام این کار پرداخت می‌کنند. 

محمودیان گفت: سالانه حدود 4 هزار کم‌شنوایی نوزادان در کشور داریم که همه آنها نیاز به انجام کاشت حلزون نداشته و بسیاری از آنها با استفاده از سمعک مشکل‌شان حل خواهد شد. 

رئیس اداره گوش و سلامت وزارت بهداشت در پایان گفت: برنامه ثبت اطلاعات کم‌شنوایی در حال حاضر در حال پیگیری است که با شکل‌ گرفتن آن می‌توانیم اطلاعات بیماران را ثبت کرده و برای کنترل این بیماری از آن استفاده کنیم.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار