رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: در 9 ماهه سال جاری بیش از 112 هزار پرونده در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شده که 90 درصد آنها محصول تلاش نیروی انتظامی است.
کد خبر: ۷۰۸۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۳ 27 January 2019

تشکیل 112 هزار پرونده قاچاق کالا و ارز در 9 ماهه سال جاری/ 110 تابلو برند پوشاک قاچاق پایین کشیده شد. 

نشست تخصصی سالانه مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی سراسر کشور صبح امروز در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی برگزار شد. 

سردار علی مویدی رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران به آمار 9 ماهه امسال در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز پرداخت و اظهار داشت: بیش از 112 هزار پرونده در مدت فوق در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شد که بیش از 90 درصد آنها حاصل تلاش و کار نیروی انتظامی بوده است. 

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: پرونده‌های تشکیل شده از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 89 درصد افزایش داشت و از نظر وزنی نیز 18 درصد شاهد افزایش کالاهای مکشوفه توسط دستگاه‌های مقابله‌کننده بوده‌ایم. 

وی گفت: تمرکز بر باندها و شبکه‌های سازمان‌یافته و ضربه زدن به این باندها توسط ناجا،واجا با همکاری دستگاه قضایی از جمله برنامه‌های سال جاری بوده است،؛‌چرا که اقتصاد با توجه به آسیب‌های گذشته همچنان بستر قاچاقچیان و سوداگران است. 

 مویدی در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه در ماه‌های گذشته شاهد این بودیم که برخی کالاهایی که با مجوز وارد می‌شدند نیز به عنوان کالای قاچاق ضبط شدند و آیا این روند هنوز ادامه دارد یا نه، تصریح کرد: ما در آغاز سال و با شروع بحث برجام و شرایط خاصی که در سطح جامعه و اقتصاد ما ایجاد شد به ندرت موارد این چنینی را داشتیم چرا که مسیر ورود و ترانزیت از مبادی مشخص بود و آنهایی که دارای مدرک مثبته بودند محموله‌شان را تحویل می‌گرفتند؛‌ البته این موارد به 5-4 ماه گذشته برمی‌گردد چرا که هم اکنون حوزه‌ها ما در آرامش کامل به کار خود می‌پردازند. 

وی افزود: محموله‌ای که از معابر رسمی با مدارک مثبته وارد می‌شود قاچاق محسوب نمی‌شود.

این مقام ارشد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص مبارزه با قاچاق دام تصریح کرد: خوشبختانه با عنایت رئیس‌جمهوری و ابلاغیه‌ای که انجام شده همه سطوح مدیریتی کشور در امر مبارزه با قاچاق دام متمرکز شده و هم اکنون ضوابط و مقررات خوبی ابلاغ شده است؛ شرایط در بحث ساماندهی دام بهتر شده اما انتظارمان از وزارت جهاد کشاورزی که متولی این امر است بیشتر است. 

وی گفت: امیدواریم با ساماندهی موارد دام شاهد حفظ و نگهداری این سرمایه عظیم شویم.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درخصوص قاچاق دام در برخی نقاط مرزی کشور همچون بانه ،اظهار داشت: به صورت موردی و سطح پایین این اتفاق رخ می‌دهد ولی به صورت سازمان یافته به حداقل رسیده است؛ شاید در معبر و مسیری موردی اتفاق بیفتد اما اینکه به صورت کلی و کلان و سازمان‌یافته داشته باشیم نبوده و موارد جزئی است. 

مویدی ادامه داد: گمرک و مرزبانی از سپاه،‌ ارتش، ناجا و واجا در جداره مرز تلاش می‌کنند تا از سرمایه ملی محافظت کنند. 

این مقام ارشد در خصوص بحث نگهداری اموال مکشوفه اعلام کرد: مشکلاتی در گذشته در این خصوص داشتیم که تلاش کردیم به حداقل برسد اما هم اکنون از ناحیه وزارت اقتصاد دستوراتی صادر شده و ریئس‌جمهور و معاون اول و هیات دولت ابلاغ کرده‌اند تا وزارت اقتصاد و سازمان املاک تملیکی اموال مکشوفه را تا آخر سال تعیین تکلیف کنند و سازمان املاک تملکیی متعهد شده تا پایان سال به اموال مکشوفه سر و سامان دهد. 

وی درخصوص اخباری که در مورد سرمایه دو هزار میلیاردی و جرائم دریافت نشده منتشر شده بود اظهار داشت: من در آن برنامه ضمن تقدیر و تشکر از دست‌اندرکاران قوه قضاییه گفته بودم که ما همه عملکرد دستگاه‌ها را رصد می‌کنیم و اعلام کرده بودم که تعدادی پرونده وجود دارد که جرائم آنها به خزانه دولت واریز نشده و از عزیزانمان در قوه قضاییه و نیروی انتظامی انتظار داریم که این جرائم وصول شود. 

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: آمار،‌ارقام و کلاسه این پرونده‌ها در کمتر از 24 ساعت به قوه قضاییه واصل شد و امیدواریم دوستان در قوه قضاییه در جهت وصول این جرائم که سرمایه 2 هزار میلیاردی و جرائمی است که دریافت نشده است هرچه سریعتر اقدام کرده تا این سرمایه به خزانه دولت واریز شود. 

مودیی درخصوص ارزش ریالی پرونده‌های تشکیل شده اعلام کرد: ما پرونده‌های خوبی در وزارت اطلاعات شاهد هستیم که تشکیل شده است و شبکه‌های پنهان،‌ مافیای و سازمان یافته‌اند. 

وی گفت: در نیروی انتظامی پرونده‌های کلان با ارزش بیش از 500 میلیون تومان تعدادشان دو برابر شده و 10 درصد از حدود 112 هزار پرونده تشکیل شده در 9 ماهه امسال بیشتر از 500 میلیون ارزش دارند و مابقی از 500 تا 100 میلیون و پایین‌تر هستند. 

این مقام ارشد درخصوص قاچاق پوشاک اعلام کرد: ما شاهد یک دهن کنجی و توهین به قوانین از ناحیه برندهای علنی قاچاق بودیم و سال‌ها بود که دست‌اندرکاران تلاش می‌کنند این تابلوها را پایین بکشند که با رانت و نفوذ انجام نشد. 

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: در سال جاری سیاست دولت در برخورد با برندها بود که در این زمینه بیش از 110 برند مجتمع‌های بزرگ با همکاری اصناف و اتحادیه‌ها  تابلویشان پایین کشیده شد و پوشاک قاچاقشان تخلیه و پوشاک داخلی جایگزین آن شد. 

وی با بیان این مطلب که با مظاهر علنی قاچاق برخورد می‌کنیم تصریح کرد: انشاءالله بعد از تهران کار برخورد با برندهای قاچاق را در سایر استان‌ها شروع خواهیم کرد. 

مویدی به کشفیات قاچاق پرداخت و گفت: با توجه به اقدامات بازدارنده دولت، وزارت نفت و ستاد و هماهنگی آنها خوشبختانه شیب خروج سوخت از کشور کمتر شده اما قانع نیستیم؛ از وزارت نفت، گمرکات، ناجا و قوه قضاییه و تعزیرات خواهانیم که در جدال مرزی با هدررفت سرمایه ملی مقابله کنند. 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار