رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا در کنار واکسیناسیون، با رعایت موارد دیگر که امروزه به نام امنیت زیستی یا بیوسکیوریتی مطرح است بتوان از گزند بیماری ها تا حدودی در امان ماند.
کد خبر: ۷۰۹۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳ 29 January 2019

رعایت اصول امنیت زیستی در واحدهای پرورش طیور توسط بازرسین ارگان‌های نظارتی الزامی است

 

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: با عنایت به رشد صنعت طیور در کشور و تراکم مرغداریها ها و تجمع تعداد زیاد طیور در یک سالن، بیماری های گوناگون سلامت و بهداشت طیور پرورشی را تهدید می کند و واکسیناسیون نیز به تنهایی نمی تواند رافع مشکلات باشد. لذا باید تمهیدات دیگری اندیشیده شود تا در کنار واکسیناسیون، با رعایت موارد دیگر که امروزه به نام  امنیت زیستی یا بیوسکیوریتی مطرح است بتوان از گزند بیماری ها تا حدودی در امان ماند.

دکتر مهدی جلوخانی افزود: امنیت زیستی  اعمال یک سیستم مدیریت است و به مجموعه ای از اقدامات محدود کننده رشد و تکثیر ارگانیسم های بیماریزا در مزرعه ها اطلاق می شود، که در صورت عدم توجه به آن، علاوه بر ضررهای اقتصادی بر سلامت جامعه نیز تاثیر گذار است؛ به عبارتی وقتی ضوابط امنیت زیستی به شکل کامل اجرا شود، انتشار عوامل بیماریزا به حداقل می رسد.

وی گفت: یکی از موارد امنیت زیستی در مرغداری ها،جلوگیری از ورود و خروج افراد غیر مجاز به محوطه های مرغداری قبل از دوش گرفتن و تعویض البسه و به طور کلی کنترل ورود و خروج افراد و وسایل نقلیه است،  بنابراین با توجه به اهمیت موضوع مقتضی است کارشناسان ارگان های نظارتی (خصوصی و دولتی) حتی المقدور در زمان فعالیت مرغداری­ها وارد فارم های واجد طیور نشوند و در صورت ضرورت بازدید، حتما موارد فوق الذکر را رعایت کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار