کارآفرینی موتور محرکه رشد و توسعه اقتصادی است و اغلب کشورهای پیشرفته از کارآفرینی به عنوان یک فرصت ویژه و ظرفیت کارآمد برای پیشبرد اهداف اقتصادی خود چه در زمینه داخلی و چه بین المللی یاد میکنند و برای دست یابی به آن حمایت های سیاسی ویژه ای را اختصاص داده اند
کد خبر: ۷۱۶۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۸ 18 February 2019

پیشرفت اقتصادی با کارآفرینی

امروزه کارآفرینی موتور محرکه رشد و توسعه اقتصادی است و اغلب کشورهای پیشرفته از کارآفرینی به عنوان یک فرصت ویژه و ظرفیت کارآمد برای پیشبرد اهداف اقتصادی خود چه در زمینه داخلی و چه بین المللی یاد میکنند و برای دست یابی به آن حمایت های سیاسی ویژه ای را اختصاص داده اند تا به اهداف مورد نظرشان که همانا پیشرفت اقتصادی است دست یابند. 

 

از مهم‌ترین و پیچیده‏ترین مسائلی که امروزه سازمان‌ها با آن روبه‏‌رو هستند، مساله بسترسازی و خلاقیت در کارآفرینی است. در جوامع آگاه و اندیشه‌‌ورز، دامنه تاثیر کارآفرینی بسیار وسیع بوده به نحوی که از تغییر در ارزش‏های اجتماعی تا رشد متقابل اقتصادی را شامل می‏شود و مواردی همچون توسعه فناوری، شناخت و گسترش بازارهای جدید، ساماندهی و بهره ‏گیری اثربخش از منابع را در بر می‏گیرد.

 

کشور ایران با دارا بودن جوانانی خلاق، اندیشمند و توانا زمینه‌ و بستر ایجاد کارآفرینی را داراست و بی شک با عدم ایجاد بسترهای کارآفرینی برای اعضای جامعه نمی‌توان به اقتصادی پویا، پیشرو و درون‌زا دست‌یافت.

 

همیشه محدودیت آسیب زا نیست و گاهی سبب خیر می‌شود، اگر به چیزی که به آن دسترسی نداریم نیاز داشته باشیم، قطعا تمام تلاشمان را برای دستیابی به آن به‌کار خواهیم گرفت و همین تلاش و استمرار سبب می‌شود گاها تاجایی پیش رویم که حتی از خواسته اولیه خود پیشی گرفته و به مساِل اساسی تری دست یابییم.

 

کشور ایران نیز باتوجه به تحریم‌های گسترده اقتصادی، نظامی و ... که از همان سالیان اول انقلاب تاکنون درگیر آن بوده است، دسترسی به بسیاری از امکانات پیشرفته و روز دنیا برایش محدود بوده است و همین محدودیت سبب خیر بوده و کشور توانسته خود تولید کننده و اراءه دهنده بسیاری از فناوری ها و محصولات نوین باشد.

پیشرفت اقتصادی با کارآفرینی

 

اقتصاد مقاومتی گام اصلی برای دستیابی به این مهم بوده و اکنون کشور با افتخار وابستگی توانسته به بسیاری از نیازهای اساسی خود دست یابد هرچند ضعف‌های بسیاری هنوز دیده می‌شود که با همت و پشتکار و تکیه بر نیروهای جوان و اندیشمند کشور، غیرقابل حل نیست.

و درواقع مدل بومی اقتصاد مقاومتی با راهبردهای کارآفرینانه به مشی خود، شامل سه محور اصلی حمایت از تولید ملی، سیاست‌های کلی اصل۴۴ و درنهایت توجه به نخبگان، استفاده از فناوری و تکنولوژی‌های نوین است.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در تعریفی جامع از اقتصاد مقاومتی فرمودند:« اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد. »

 

در آبان ماه سال ۱۳۹۷ با توجه به شدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیرانسانی غرب، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور روز ۲۹ بهمن را به عنوان روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی در تقویم جمهوری اسلامی نامگذاری کرد.

 

 

 

 گزارش از زهرا مهرعلیان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار