خنده تلخ پسته به سال ۹۸:
کاهش ۹۲ درصدی تولید پسته در سال جاری و صادرات محصول باقیمانده به بازارهای خارجی به عنوان یک کالای لوکس تجاری، موجب افزایش سرسام آور قیمت در بازار داخلی شده است.
کد خبر: ۷۱۹۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۳ 25 February 2019

پسته دانه‌ای ۱۰۰۰ تومان، رشد قیمت «طلای سبز» از «زر» پیشی گرفت

این روزها اگر سری به بازار بزنید، می بینید هر آنچه که می تواند به دلار تبدیل شود، در بازار داخلی کمتر عرضه می شود و اگر هم کالا به دست مشتری برسد قیمتش نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

حالا اگر به بازار پسته فروشان کرمان و رفسنجان و زرند به عنوان سه قطب اصلی تولید پسته کشور بروید می بینید نسبت به سال های قبل این بازار رونق کمتری دارد و افزایش قیمت پسته در این حد، بیشتر از اینکه متاثر از تحریم باشد به دلیل خسارت چشمگیر به محصول سال جاری ناشی از تغییرات اقلیمی و خشکسالی روی داده است.

افزایش قیمت پسته بیشتر از اینکه متاثر از تحریم باشد به دلیل خسارت چشمگیر به محصول سال جاری ناشی از تغییرات اقلیمی و خشکسالی می باشداواخر سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷ تغییرات اقلیمی و سرما و گرمای بی موقع موجب شد شاخه های رویشی درختان خشک شود و عملا بخش اعظم پسته استان کرمان در همان زمان از بین برود. این امر ضربه سنگینی به صنعتی زد که سالانه ۱.۷ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشت.

در سال ۹۶ همچنین نیاز آبی باغ های پسته نیز تامین نشد، علیرغم شایعات هیچ گونه آبی از استان های هم مرز استان کرمان به این استان وارد نمی شود و کشاورزان تنها متکی به منابع آبی زیر زمینی هستند، منابعی که سالهاست به دلیل برداشت بی رویه خشک و یا شور شده اند. کاهش ۷۲ درصدی بارندگی در سال گذشته همین منابع محدود را نیز کاهش داد و آبی برای کشاورزان باقی نماند.

میزان خسارت ها از مجموع بودجه صندوق بیمه محصولات کشاورزی بیشتر است

میزان خسارتها به حدی است که از تمامی بودجه صندوق بیمه کشاورزی کشور بیشتر است و کشاورزان به دلیل پرداخت نشدن این خسارت برای آماده سازی باغ های پسته در سال جاری نیز با مشکل جدی مواجه شدند.

اما امسال به نظر می رسد اوضاع کمی بهتر شده است. میزان بارندگی کوتاه مدت استان کرمان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و نیاز سرمایی درختان نیز تا این زمان از سال تامین شده است. اما بحران تغییرات اقلیمی در اسفند ماه و فرودین ماه روی می دهد و چشمان نگران کشاورزان به وضعیت دمایی در این ماه هاست.

در حالی کشاورزان با مشکلات خود دست و پنجه نرم می کنند که در آستانه ایام نوروز یکی از نیازهای بازار تامین آجیل شب عید است. اما احتمالا سبدهای آجیل امسال یا از پسته خالی می ماند و یا اگر پسته ای وارد کاسه های آجیل شود هر دانه اش ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان قیمت خواهد داشت.

تولید کنندگان پست رغبتی برای عرضه این کالا در بازار داخلی و از دست دادن بازارهای خارجی ندارند که البته از دیدگاه اقتصادی معقول به نظر می رسد

خیابان جهاد کرمان راسته بازار پسته فروشان است و میدان شهدا و خیابان سی متری رفسنجان نیز بورس پسته رفسنجان قرار داد که اگر سری به این دو قطب عرضه پسته کشور بزنید مغازه های پسته فروشان را کم رونق تر از همیشه می بینید. مردم ترجیح داده اند که کمتر به سمت پسته بروند و کاسه آجیل خود را از بادام و فندق پر کنند.

از سوی دیگر تولید کنندگان پسته هم رغبتی برای عرضه این کالا در بازار داخلی و از دست دادن بازارهای خارجی ندارند که البته از دیدگاه اقتصادی معقول به نظر می رسد.

هم اکنون پسته در استان کرمان در سه سطح عرضه می شود؛ خرید از تولید کننده که فصل این خرید به اوایل مهر ماه باز می گشت و می شد پسته فندقی را هر کیلو ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان بسته به کیفت محصول، کله قوچی ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، اکبری ۱۲۰ تا ۱۵۰  هزار تومان، احمد آقایی ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان و فندقی ریز را از ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان خریداری کرد.

 

اما طبق آخرین قیمتها از عمده فروشان پسته در رفسنجان، نرخ پسته این گونه است؛ فندقی ۱۲۰ هزار تومان، کله قوچی درجه یک ۱۸۰ هزار تومان، کله قوچی درجه دو ۱۵۰ هزار تومان، اکبری درجه یک ۲۰۰ هزار تومان، اکبری درجه دو ۱۷۵ هزار تومان، اکبری درجه سه ۱۶۵ هزار تومان، احمد آقایی ۱۴۵ هزار تومان، فندقی ریز ۱۱۰ هزار تومان، احمد آقایی زعفرانی ۱۵۰ تا ۱۴۵ هزار تومان.

همچنین مغز پسته ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار تومان و انواع پسته دهن بسته را می توان از ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان خریداری کرد.

این کالا وقتی وارد مغازه های آجیل فروشی می شود قیمتهایی بالا تر پیدا می کند که دلیل این امر هم زعفرانی و یا نمک سوز کردن از یک سو و از طرف دیگر دست به دست شدن توسط دلالان است.

هم اکنون یک کیلو پسته احمد آقایی، اکبری یا کله قوچی نمک سوز در آجیل فروشیهای شهر کرمان بین ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد که نسبت به سال گذشته حدود ۴ برابر شده و میزان تورم آن کمتر از طلا در بازار نیست.

سال آینده وضعیت پسته بهتر می شود

محسن جلال پور، عضو انجمن پسته استان کرمان می گوید: دلیل کمبود پسته در سال جاری کاهش تولید است و فقط ۱۰ درصد از تولید پسته سال های قبل در سال جاری محقق شد.

مردم باید بدانند پسته یک کالای استراتژیک است که نقش قابل توجهی در ارزآوری برای کشور دارد به همین دلیل باید بتوانیم با ظرفیتهای موجود بازارهای خارجی را حفظ کنیم

وی افزود: مردم باید بدانند پسته یک کالای استراتژیک است که نقش قابل توجهی در ارزآوری برای کشور دارد به همین دلیل باید بتوانیم با ظرفیت های موجود بازارهای خارجی را حفظ کنیم که در دست رقیبان تجاری ما که اکثرا آمریکا و ترکیه هستند قرار نگیرد.

جلال پور در خصوص افزایش قیمت پسته گفت: مسلما در سالهای آینده این وضعیت تعدیل می شود چون وضعیت تولید بهبود می یابد.

وی همچنین وضعیت ارز و افزایش قیمت نهاده های تولید و تورم را نیز بر قیمت پسته موثر دانست و افزود: پسته با توجه به خشکسالی، تحریم ها و وضعیت ارز نیاز به حمایت دولت دارد تا بتواند بازارهای از دست رفته خارجی را بار دیگر احیاء کند.

یکی از عمده فروشان بازار پسته کرمان نیز می گوید: امسال عملا بسیاری از تولید کنندگان عمده پسته استان کرمان با کاهش شدید تولید مواجه شدند و باغهایی که چندین تن تولید محصول داشتند در سال جاری برداشتشان به ۱۰۰ کیلو هم نرسیده است.

مسئولان با دلال بازی در شهرهای بزرگ مقابله کنند

محمد ایرانمنش افزود: پسته ای که امسال نیز در بازار وجود دارد یا مربوط به خرده مالکان است و یا پسته سال گذشته است به همین دلیل هم افزایش قیمت پسته را در بازار شاهد هستیم.

وی افزود: دلالان با خرید پسته طی ماههای اخیر و انتقال به شهرهای بزرگ کشور مثل تهران، اصفهان و مشهد و ... همین پسته را با قیمتهای بسیار بالاتر می فروشند و سود این کار به جیب دلالان می رود و تولید کننده و یا فروشنده ای که در استان کرمان فعال است در این مسیر نقشی ندارد.

در حالیکه هر سال ۲۰۰ تن پسته خشک تولید می کردم اما در سال جاری میزان تولید به ۵ تن هم نرسیده ، همین میزان پسته را نیز از باغهای بشروئیه خراسان جنوبی و اطراف شهرستان راور برداشت کردم

وی با تایید قیمت هایی که در این گزارش ارائه شده است، گفت: نهایت قیمتی که پسته در استان کرمان به فروش می رسد همین ارقام است ضمن اینکه قیمت بالای این لیست مربوط به ارقام صادراتی پسته می باشد و در سالهای عادی نیز کمتر در بازار داخلی توزیع می شدند.

وضعیت کاهش تزریق پسته به بازار نوروز را هم از یکی از تولید کنندگان پسته جویا شدیم، وی که نخواست نامی از او برده شود گفت: من هر سال تا این تاریخ از سال چندین قسمت پسته را به دبی صادر می کردم و حداقل ۱۰۰ نفر در انبار ضبط و بسته بندی کار می کردم اما امسال چون پسته ای برای فروش وجود ندارد از سه ماه قبل کارگران را مرخص کرده ام.

وی افزود: در حالیکه هر سال ۲۰۰ تن پسته خشک تولید می کردم اما امسال میزان تولید به ۵ تن هم نرسیده است، همین میزان پسته را نیز از باغهای بشروئیه استان خراسان جنوبی و اطراف شهرستان راور برداشت کردم.

وی گفت: اگر خسارت سال گذشته به محصول پسته سال جاری تکرار شود بسیاری از زیر ساختهای پسته در استان کرمان از دست می رود و مسئولان از امروز باید برای مقابله با سرما زدگی و تغییرات اقلیمی و حمایت از کشاورزان چاره اندیشی کنند.

 

 

منبع:مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار