رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین نسبت به خرید لبنیات ومشتقات غیر پاستوریزه شیر در قزوین هشدار داد.
کد خبر: ۷۲۰۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳ 28 February 2019

به گزارش تابناک قزوین مهدی جلوخانی، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: نگرانی اصلی و عمده در خصوص مصرف شیر و لبنیات خام فله مربوط به بیماری‌های مشترک قابل انتقال از این طریق به خصوص تب مالت است که بر این اساس توصیه می‌شود مردم تا حد امکان از مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه اجتناب کنند.

وی ضمن تأکید بر استفاده از شیر و لبنیات پاستوریزه توصیه کرد:شهروندان شیر را از مراکز معتبر و مورد تأیید دامپزشکی خریداری کنند.

جلوخانی در ادامه از عموم شهروندان خواست: ضمن دقت بر بهداشت کارکنان و ظروف در مراکز عرضه، شیر خریداری شده را قبل از مصرف بجوشانند.

وی یادآور شد: شرایط پاستوریزاسیون و استرلیزاسیون شیر در کارخانجات تولید شیر، به شکلی است که ضمن حفظ ارزش غذایی شیر، اجرام بیماریزا غیر فعال شده و مصرف آن برای انسان در صورت رعایت تاریخ انقضاء و نگهداری در شرایط دمایی مناسب، خطری انسان را تهدید نمی کند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین در خصوص لزوم واکسیناسیون به موقع دام‌ها علیه بروسلوز عنوان کرد: بروسلوز (تب مالت) از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بوده و افرادی که به هر شکل با دام و فرآورده‌های خام دامی در ارتباط هستند، ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

جلوخانی در ادامه افزود: بهترین و مؤثرترین راه پیشگیری از بیماری، واکسیناسیون دام ها علیه این باکتری است که در این راستا،  واحد مبارزه با بیماری­‌های دامی دامپزشکی قزوین از ابتدای سال جاری اقدام به واکسیناسیون تعداد ۴ هزارو ۴۲۱ رأس گاو با واکسن FD (دوز کامل) بروسلا (۳ هزارو ۳۱۹ رأس گوساله ماده ۱۲-۴ ماهه موجود در گاوداریهای صنعتی و ۱ هزارو ۱۰۲ رأس گاو در گاوداریهای سنتی) کرده است؛ همچنین تعداد ۷ هزارو ۷۶۸ رأس گاو با واکسن RD(دوز کاهیده) و تعداد ۵۷ هزار و ۲۱۸ رأس گوسفند و بز با واکسن FD بروسلوز ایمن شده است.

وی در پایانضمن بیان اهمیت رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای در کنترل این بیماری، از دامداران خواست: در صورت مشاهده هر گونه سقط جنین مشکوک در گله، مراتب را از طریق شماره تلفن ۴ رقمی ۱۵۱۲ به اداره دامپزشکی، به منظور انجام آزمایش و اقدامات لازم اطلاع رسانی کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار