مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: برای صیانت از منابع طبیعی، 145 میلیارد ریال، از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری پیش بینی شده که در ۴ حوزه در شهرستان‌های آبیک، البرز، آوج و قزوین عملیاتی می‌شود
کد خبر: ۷۲۱۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸ 04 March 2019

صیانت از منابع طبیعی با طرح‌های آبخیزداری

به گزارش تابناک قزوین، علی اکبر اسداللهی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین بیان کرد: ۶۱ درصد عرصه‌های استان را منابع طبیعی تشکیل داده اما برای حفظ آن با چالش‌های زیادی مواجهیم و باید برای مقابله با بحران آب، سیل و ریزگرد برنامه ریزی کنیم و مدیریت مناسبی داشته باشیم.

اسداللهی تصریح کرد: با کنترل بحران‌های ایجاد شده در زمینه فرونشست زمین، افت آب‌های زیرزمینی، افزایش خشکسالی و کاهش منابع آبی باید بتوانیم شرایط بهتری برای آیندگان ایجاد کنیم که در این راستا برای کنترل اقدام کرده‌ایم و در بخش آبخیزداری امسال به دلیل بحران آب اعتبارات خوبی از سوی مجلس اختصاص داده شد که موجب شد امید در زندگی را با اجرای طرح‌های آبخیزداری زنده کنیم و قنواتی که آبدهی آنها صفر بود به جریان افتاد و از تخریب باغات جلوگیری شد.

وی افزود: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی 145 میلیارد ریال، برای اجرای طرح‌های آبخیزداری پیش بینی شده که در ۴ حوزه در شهرستان‌های آبیک، البرز، آوج و قزوین عملیاتی می‌شود که با اجرای این طرح‌ها بیش از ۷۰ هزار هکتار ار اراضی منابع طبیعی تحت پوشش قرار گرفت و با اختصاص ۱۱ میلیارد تومان در حوزه آبخیزداری حدود ۴۰ هزار مترمکعب کار سازه‌ای انجام شد.

 

صیانت از منابع طبیعی با طرح‌های آبخیزداری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: سازه‌های ما تا ۷۰ درصد جلوی سیل را می‌گیرد و شتاب آن را کاهش می‌دهد و این کار از وارد شدن خسارت‌های بیشتر به منابع طبیعی جلوگیری می‌کند.

اسداللهی یادآور شد: با اجرای طرح‌های آبخیزداری میزان آب دهی قنات‌ها بیشتر و کنترل سیلاب‌ها محقق شده که امسال در شهرستان‌های بوئین زهرا و آبیک هم این کار انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در بخش فنی در سال اول عملیات بیولوژیک در بیش از ۲۶۷۳ هکتار از منابع طبیعی برای احیای مرتع با بذرپاشی در مزارع، قرق مراتع با مشارکت مردم انجام شد.

اسداللهی یاد آورشد: طرح قرق مراتع در تاکستان و بویین زهرا انجام شده تا به یک مرتع خوب تبدیل شود و جنگل کاری در ۲۸۵ هکتار در ۴ حوزه نیز انجام شده است.

وی بیان کرد: مدیریت چرا در ۴۰ هزار هکتار از مراتع برای کنترل آنها صورت گرفته که در حال حاضر با چرای بی رویه در الموت و کوهین مواجهیم که مدیریت خواهیم کرد زیرا سیاست ما تذکر برای خروج دام غیرمجاز از مراتع است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار