فرماندار ارومیه با بیان اینکه شهر و همه روستاهای تابعه در آماده‌باش کامل هستند، گفت: با توجه به ورود سامانه بارشی قوی به آذربایجان‌غربی و جلوگیری از تلفات جانی سیلاب‌ها احتمالی به همه بخشداری‌ها و روستاها اعلام شده روزهای یک‌شنبه و دوشنبه در نقاط بالادست حضور یابند.
کد خبر: ۷۲۹۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸ 30 March 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی علیرضا ملامحمدی‌زاده در نشست خبری با بیان اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی در ارومیه برای جلوگیری از تلفات جانی و مالی ناشی از سیلاب‌ها احتمالی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند، اظهار کرد: در تمامی نقاط حادثه‌خیز در روستاها و بخش‌های تابعه شهرستان ارومیه اقدامات اصلاح و لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌ها در حال اجرا بوده و برای بارندگی به میزان 50 تا 60 میلیمتر در این شهرستان آمادگی کامل داریم.
آماده‌سازی یک کلیسا برای اسکان مردم/ آماده‌باش کامل شهر و روستاها

وی با بیان اینکه  بارش به میزان 40 میلیمتر در سطح شهرستان در دو روز آینده پیش‌بینی شده است، اذعان کرد: اواخر وقت روز شنبه میزان بارش حدود 6 میلمیتر، روز یک‌شنبه باش حدود 20 میلیمتر و روز دوشنبه نیز بارشی در حدود 15 میلیمتر در سطح شهرستان اتفاق خواهد افتاد.

فرماندار ارومیه نگرانی اصلی مسؤولان این شهرستان را در بخش مرکزی و روستای کشتیبان اعلام کرد و گفت: آب‌های سطحی شهر ارومیه به شمال این شهر هدایت می‌شوند که متاسفانه در خروجی شهر کانال‌های تحویل گیرنده گنجایش حجم آب‌های سطحی را ندارند و آب در اطاف خانه‌ها جمع می‌شود.

وی اضافه کرد: امتداد رودخانه شهرچای نیز از روستای کشتیبان رد می‌شود که متاسفانه به حریم رودخانه تجاوزهای بسیاری شده و عرض رودخانه از 15 متر به 1.5 متر کاهش پیدا کرده که به هیچ وجه ظرفیت عبوری آب را در صورت بارندگی و سیلابی شدن نخواهد داشت.
آماده‌سازی یک کلیسا برای اسکان مردم/ آماده‌باش کامل شهر و روستاها

ملامحمدی‌زاده ادامه داد: عوامل امور آب اکنون درصدد هستند تا مسیر رودخانه را که با کشت درخت پوشیده شده، تا حد امکان آزادسازی کرده و از بروز حوادث تلخ در این منطقه و ورود آب به زمین‌های کشاورزی و خانه‌های روستایی جلوگیری کنند.

وی با اشاره به جنوب شهر ارومیه نیز گفت: در مناطقی از خیابان‌های رودکی و سعدی نیز به دلیل همجواری با کوه‌ها و جاری شدن آب در این منطقه، گل و لای به خانه‌های مردم وارد می‌شود که در این منطقه هم برای عبور از بحران احتمالی، اکیپ سیار مستقر شده تا با ایجاد دایک از ورود گل و لای کوه‌ها به خانه‌های مردم جلوگیری شود.

فرماندار ارومیه در ادامه در خصوص اقدامات بخش انزل نیز گفت: این بخش پایین دست نازلوچای محسوب می‌شود که به دلیل شناسایی نقاط حادثه‌خیز در مواقع سیلاب، دستور تخلیه روستای گولان صادر شد و یک کلیسا در یک مکان مرتفع بالادست این روستا برای اسکان موقت ساکنین آماده‌سازی شده است.

وی اضافه کرد: به همه بخش‌‌ها و روستاهای تابعه اعلام شده تا به مردم اطلاع رسانی کنند در دو روز آینده در نقاط بالادست حضور داشته باشند و از نزدیکی به مسیل‌ها خودداری کنند تا از بروز مشکلات حاد جلوگیری شود.

ملامحمدی‌زاده همچنین از ورود ارتش برای کمک به اصلاح نقاط حادثه‌خیز شهرستان خبر داد و گفت: طبق هماهنگی‌ها به عمل آمده ماشین آلات سنگین ارتش برای کمک در مواقع بحرانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و اکنون نیز در چند نقطه برخی از این ماشین آلات برای لایروبی مسیل‌ها به کار گرفته شده است.

وی همچنین با اشاره به احتمال آبگرفتگی معابر در سطح شهر گفت: پیشنهاد تعطیلی عمومی در روز یک‌شنبه به شورای تامین استان اعلام شده و در دست بررسی است تا در صورت نیاز برای جلوگیری از مشکلات در داخل شهر، ادارات و مکان‌های عمومی تعطیل شوند.
آماده‌سازی یک کلیسا برای اسکان مردم/ آماده‌باش کامل شهر و روستاها

فرماندار ارومیه تعداد پل‌های سطح این شهرستان را 20 دستگاه عنوان کرد و گفت: در هر یک از این پل‌ها یک دستگاه ماشین‌آلات لجستیکی مستقر شده و در صورت نیاز بای هدایت سیلاب احتمالی به کار گرفته خواهد شد.

وی همجنین از شناسایی یک دستگاه پل در سطح شهرستان با مسدودی ورودی و خروجی توسط مردم خبر داد و خاطر نشان کرد: متاسفانه مردم ورودی و خروجی این پل را مسدود کردند و از آنجا به عنوان آغل استفاده می‌کنند که پس از عبور از بحران به سرعت باید مورد بازسازی قرار بگیرد.

ملامحمدی‌زاده نگرانی اصلی مسؤولان این شهرستان را در هفته آینده عنوان کرد و گفت: پوشش برف در ارتفاعات بسیار بیشتر از ظرفیت رودخانه‌ها و سد شهرچای ارومیه است و با ذوب ناگهانی ناشی از افزایش دمای در هفته آینده باعث بروز مشکلات سیلابی در مناطق مختلف شهرستان خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه هیچ‌گونه مشکلی در خصوص تامین آب شرب در صورت بروز سیلاب در سطح این شهرستان وجود نخواهد داشت، اظهار کرد: از عموم مردم درخواست داریم با توجه به هشدارهای دستگاه‌های اجرایی و ستادهای مدیریت بحران همکاریو تعامل لازم را برای عبور از بحران احتمالی داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار