با توجه به در پیش بودن فصل گرما و افزایش فعالیت حشرات، احتمال بروز بیماری "تب سه روزه" در دام های سنگین افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۷۳۵۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰ 17 April 2019

هشدار دامپزشکی قزوین در خصوص بیماری تب سه روزه

به گزارش تابناک قزوین، دکتر رضا پارسامهر معاون اداره دامپزشکی قزوین با اعلام این خبر گفت: بیماری تب سه روزه یک بیماری ویروسی و عفونی دامی غیر قابل انتقال به انسان است که تنها در گاو و گاومیش بروز می‌کند و می‌تواند موجب ایجاد خسارت‌های اقتصادی فراوان به دامداران شده و. بیماری اغلب با علائم ناگهانی تب (42 درجه سانتیگراد)، لنگش، بی اشتهائی، آبریزش درد مفاصل، سفتی عضلات و تب به صورت دو یا چند مرحله‌ای مشاهده می‌شود.

پارسامهر تصریح کرد: در فاز اول بیماری، درجه حرارت پائین‌تر از فازهای بعدی است و قطع فعالیت شکمبه منجر به انباشتگی آن شده وکاهش یا قطع کامل تولید شیر در گاوهای شیری و فلجی موقت یا دائمی در اندام‌های حرکتی، ازدیاد ترشحات بزاقی، کاهش هضم و نفخ از علایم دیگر بیماری می‌باشند که کاهش پاسخ‌های حیاتی و به دنبال آن، کما و مرگ ظرف ۱ تا 4 روز بعد از فلجی به وقوع می‌پیوندد.

 

 دکتر پارسامهر خاطر نشان کرد: میزان ابتلاء ممکن است تا 85 درصد باشد که به سن و شرایط دام نظیر وضعیت ایمنی بدن بستگی داشته و معمولاً تلفات بیماری کم است و نرخ مرگ و میر بین 5-3 درصد ثبت شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه تنها راه انتقال بیماری پشه‌ها می‌باشند، مبارزه با ناقلین بیماری از طریق انجام سمپاشی جایگاه دام و حتی المقدور استفاده از توری در دامداری‌ها بسیار مفید خواهد بود.

 دکتر پارسامهر در خاتمه از دامداران خواست در صورت بروز هر گونه بیماری با چهره‌‌‌ای متفاوت که به صورت همه گیر در گله یا روستا تظاهر می‌کند، مراتب را از طریق شماره 1512 یا شماره پیام کوتاه 50001512 اطلاع رسانی نمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار