رئیس اداره بهداشت ومدیریت بیماری های دامی قزوین
14 راس دام آلوده به بیماری سل و 11 راس دام آلوده به بروسلوز در گاوداریهای صنعتی استان قزوین طی سال 1397شناسایی و حذف شد.
کد خبر: ۷۳۵۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰ 18 April 2019

به گزارش تابناک قزوین،رئیس اداره بهداشت ومدیریت بیماریهای دامی استان در خصوص کنترل دو بیماری سل و بروسلوز در سال 1397 در استان گفت: با توجه به این که دو بیماری مذکور قابل انتقال بین انسان و دام بوده ونیز در صورت بروز بیماری در دامداریها موجب خسارات اقتصادی قابل توجهی می گردد، لذا این اداره کل کنترل بیماریهای مذکور را براساس دستورالعمل های سازمان دامپزشکی در دستور کار دارد.


کارشناسان این اداره کل در طی سال 97 جهت کنترل ، پایش و مراقبت بیماری های مذکور در 264 نوبت مراجعه به 174 واحد دامداری صنعتی ، تعداد 92هزارو895 موردد تست سل انجام دادند که بر اساس نتایج حاصله ، 14 راس دام راکتور سلی تشخیص داده شده و با رعایت ضوابط ودستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور حذف شدند.

توکلی تصریح کرد: طی سال97با تعداد 292 نوبت مراجعه به 173 واحد دامداری صنعتی ، 72هزارو761 نوبت تست بروسلوز انجام شد و 11 راس دام راکتور بروسلوزی حذف شد.
وی گفت: با توجه به تحلیل آماری میزان درصد الودگی در خصوص بیماری سل 01/0 در صد والودگی بین گله ای 7/1 درصد بوده و در مورد بیماری بروسلوز نیز در صد الودگی 01/0 درصد و میزان الودگی بین گله ای 9/2 درصد می باشد که از این لحاظ وضعیت دامداریهای استان با توجه به میزان میانگین کشوری در وضعیت مطلوبی قراردارد و در تحقق این مهم ، پایش های مستمر این اداره کل در دامداریهای استان براساس دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور و نیز نظارت مستمر کارشناسان این اداره کل بر رعایت اصول امنیت زیستی در واحدهای دامی ازقبیل؛ رعایت ضوابط بهداشتی وقرنطینه ای ، کنترل ورود وخروج دام ، اصلاح ساختار فنی دامداریها ، برگزاری کلاسهای آموزشی ترویجی و نیز مایه کوبی بروسلوز حائز اهمیت بوده است.



این مقام مسئول در پایان خواستار همکاری دامداران محترم با کارشناسان این اداره کل در جهت انجام تست سل و بروسلوز و نیز رعایت اصول امنیت زیستی در جهت کاهش بروز بیماری های مذکور در دامداریها گردیدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار