توسط محققان کشور محقق شد؛
محققان کشور موفق به تولید دستگاهی برای تخلیه گِل و لای در مناطق سیل‌زده شدند؛ این دستگاه در منازلی که بیل مکانیکی قابل استفاده نیست به کار می رود.
کد خبر: ۷۳۶۵۱۱
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶ 20 April 2019
 
ساخت دستگاهی برای تخلیه گِل و لای در مناطق سیل‌زده

 

محمد زارعی یکی از محققان ساخت دستگاه دریل افقی که در دانشگاه آزاد ساخته شده است، بیان کرد: این دستگاه یک دریل افقی است که قابلیت حرکت در محور عمودی و افقی را دارد و در مناطق سیل زده می‌توان به خوبی از آن بهره برداری کرد.

این محقق با بیان اینکه این دریل دارای چرخی است که به راحتی حرکت می‌کند، گفت: این دستگاه دارای یک موتور با ۱۸ اسب بخار است که در واقع می‌تواند هر نوع خاک و گِل را به راحتی تخلیه کند. سر مته‌ای که روی این دستگاه تعبیه شده آن را قادر می‌کند که راحت تر روی سطح خاک یا گِل و لای سوراخ ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه در این مواقع بیشتر از بیل مکانیکی استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: بیل مکانیکی به دلیل بزرگی قابلیت ورود به منازلی که بعد از سیل از گِل و لای پوشیده شده‌اند را ندارد؛ از این رو استفاده از این دستگاهی که طراحی کرده‌ایم در اماکن کوچک قابل کاربرد است.

زارعی با اشاره به ویژگی‌های ظاهری این دستگاه گفت: دستگاهی که توانستیم در مدت ۴۸ ساعت به اتفاق محققان دانشگاه آزاد طراحی کنیم دارای عرض ۹۰ سانتی متر و طول ۲ متر است؛ همچنین این دستگاه با ارتفاع ۳۰ سانتی متر می‌تواند تا دو متر بالا و پایین برود.

وی با بیان اینکه این دستگاه وظیفه تخلیه خاک را دارد، بیان کرد: در نهایت وقتی خاک را تخلیه می‌کند خاک و گِل و لای را به وسیله تیغه به عقب خود منتقل می‌کند؛ می‌توان در قسمت انتهایی این دستگاه مخزنی قرار داد که گل و لای کنده شده به آن منتقل شود.

زارعی افزود: این اولین دستگاه ساخته شده برای این منظور است؛ این دریل افقی می‌تواند به جای دست که هم اکنون در مناطق سیل زده توسط افراد به کار گرفته می‌شود به کارگیری شود.

وی ادامه داد: این دستگاه به صورت مداوم ۶ ساعت می‌تواند کار کند و بعد از یک ساعت استراحت دوباره آغاز به کار کند. حجم خروجی خاک یک متر مکعب در یک دقیقه اندازه گیری شده است.

زارعی گفت: در حال حاضر یک دستگاه به پلدختر ارسال کرده‌ایم.

منبع:مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار