به گفته دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ، ماموران وادا ورزشکاران ایرانی زیادی از رشته‎های مختلف را زیر نظر دارند اما نسبت به برخی به خاطر رکوردها و نتایج‎شان حساسیت بیشتری دارند.
کد خبر: ۷۳۷۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱ 22 April 2019
دلیل «زوم» شدن آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ روی احسان حدادی چیست؟

 

احسان حدادی روز گذشته ضمن رکوردشکنی در بیست و سومین دوره مسابقات دو و میدانی قهرمانی آسیا، برای ششمین بار مدال طلای پرتاب دیسک این رقابت‌ها را از آن خود کرد.

این قهرمانی در حالی به نام حدادی ثبت شد که وی طی ماه‌های گذشته به شدت از سوی آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) تحت کنترل بود طوری که در این مدت چهار بار از او تست دوپینگ گرفته شده است. آخرین اقدامِ مأموران وادا برای نمونه گیری از احسان حدادی، جمعه گذشته و به محض ورود او به محل برگزاری رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی آسیا در دوحه قطر انجام شد در حالی که چند روز پیش از آن، از وی در آمریکا هم نمونه گیری شده بود.

مسلم است اقدام نمایندگان آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ برای گرفتن تست دوپینگ از احسان حدادی بر اساس برنامه‌ای که این آژانس برای کنترل دوپینگ المپین‌ها دارد، انجام می‌شود. وادا از ورزشکاران کشورهای مختلف در رشته‌های متعدد و محل اسکان، تمرین و مسابقات آنها فهرستی در اختیار دارد و بر اساس آن برای نمونه گیری و کنترل دوپینگ این دسته ورزشکاران اقدام می‌کند.

طبیعی است که احسان حدادی از جمله ورزشکارانی است که نام و اطلاعات مکانی و زمانی‌اش در اختیار وادا قرار دارد اما این سوال مطرح است که «آیا احسان حدادی تنها ورزشکار ایرانی است نامش در فهرست ورزشکاران مورد توجه وادا قرار دارد؟» پاسخ غلامرضا نوروزی دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) به این پرسش منفی است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر در این مورد توضیح داد و گفت: فهرست آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) از ورزشکاران ایران محدود به یک رشته و یک ورزشکار نیست. کشتی فرنگی و آزاد، وزنه برداری، جودو، تکواندو و دوچرخه سواری رشته‌هایی هستند که نام برخی ورزشکار یا ورزشکاران شأن مانند دوومیدانی در این فهرست دیده می‌شود.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی تاکید کرد: فکر می‌کنم بیش از ۱۰ ورزشکار ایرانی در این فهرست باشند. قاعدتاً وادا سالیانه از این ورزشکاران و بر اساس اطلاعاتی که از آنها در اختیار دارد، نمونه گیری می‌کند. این طور نیست که فقط از یک ورزشکار تست دوپینگ گرفته شود.

«اما ظاهراً مأموران وادا فقط برای نمونه گیری از احسان حدادی برنامه دارند که طی چند ماه گذشته چهار بار از او نمونه گیری شده اما برای گرفتن تست دوپینگ از دیگر ورزشکاران اقدامی نشده است؟»، نوروزی در پاسخ به این پرسش گفت: نه؛ این‌طور نیست در ماه‌های پایانی سال گذشته از چند ورزشکار دیگر کشورمان هم نمونه گیری شد اما اقدام مأموران وادا برای این نمونه گیری ها به صورت سرزده و بدون اطلاع قبلی است به همین دلیل اطلاع رسانی در مورد آنها خیلی کم انجام می‌شود. حتی نادو ایران هم معمولاً در جریان این اقدامات نیست و بعد از انجام آن مطلع می‌شود.

دبیرکل نادو همچنین در مورد تعدد نمونه گیری از احسان حدادی و دلیل این حساسیت از سوی مأموران آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ هم گفت: این موضوع هم عادی است. وادا می‌تواند در طول سال حداقل سه بار از ورزشکارانی که فهرست اطلاعات زمانی و مکانی آنها را در اختیار دارد، تست دوپینگ بگیرد و حتی اگر طبق این اطلاعات مراجعه‌ای صورت بگیرد و آنها با غیبت ورزشکار مواجه شوند، می‌توانند بازخواست شأن کنند.

وی در این رابطه داد: مأموران وادا در صورت مواجه با غیبت ورزشکار در مراجعه اول و دوم، به او تذکر می‌کنند اما تکرار آن باعث برخوردهای قانونی می‌شود. به همین دلیل است که ورزشکاران باید هرگونه تغییرات زمانی و مکانی خود برای اسکان، تمرین و مسابقه را حداقل ظرف مدت زمان دو ماه به وادا اعلام کنند.

نوروزی تصریح کرد: احسان حدادی طی ماه‌های گذشته حضور پُررنگی در مسابقات مختلف داشت و رکوردهای خوبی هم ثبت کرده است. احتمالاً یکی از دلایل مراجعه متوالی مأموران وادا برای نمونه گیری از او همین مسئله بوده است. این موضوع حتی اگر چندبار دیگر هم تکرار شود، عادی است. دیگر ورزشکاران المپیکی هم باید برای حضور سرزده مأموران وادا گوش به زنگ باشند.

 

منبع:مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار