اداره كل حفاظت محيط زيست:
روز زمین پاک با شعار"حفاظت از گونه‌های زیستی، نه دوباره به پلاستیک و زباله"با همکاری اداره کل اموزش و پرورش در مدرسه توحید قزوین گرامی داشته شد.
کد خبر: ۷۳۷۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲ 24 April 2019
پاسداشت روز زمین پاک در مدارس استان قزوین
 
به گزارش تابناک قزوین، حسن پسندیده مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در این مراسم ضمن تبریک أعیاد شعبانیه و گرامیداشت روز دوم اردیبهشت به‌عنوان روز زمین پاک و تقارن آن با هفته سلامت اظهار کرد: إنسان اشرف مخلوقات است و زمین گهواره و مهد تمدن بشری که بستر زندگی همه زیستمندان است، امروزه رشد و توسعه تکنولوژی و عدم رعایت مسائل محیط زیست باعث شده زمین در معرض خطر و اسیب قرار گرفته که سلامت مردم و جامعه و محیط زیست به خطر افتاده است.
وی تصریح کرد:دخالت إنسان در طبیعت، نادیده گرفتن حقوق طبیعت، تخریب جنگلها، مراتع، بیابانزایی، فرسایش زمین، انواع آلودگی‌ها را بدنبال داشته که باعث تخریب محیط زیست شده است. وی اذعان داشت محیط زیست یک موهبت و امانت الهی است و إنسان به عنوان اشرف مخلوقات باید از ان استفاده صحیح کرده و در حفاظت ان کوشا باشد.
حسن پسندیده با اشاره به حق و حقوق طبیعت و منابع طبیعی و محیط زیست گفت: این حقوق تعیین کننده تعادل عرضه‌های زیستی است و هر گونه تغییر و دست بردن در ان با هدف بهره برداری غیر اصولی باعث واکنش و عکس العمل طبیعت به رفتار‌های ما خواهد بود که خسارت‌های ناشی از سیل در بعضی نقاط کشور نمونه‌ای از نادیده گرفتن حقوق رودخانه‌ها و تصرف و توسعه در حریم و بستر رودخانه‌ها بوده است.
حسن پسندیده در ادامه با اشاره به دوم اردیبهشت بعنوان روز زمین پاک به ارزش خاک و روند کند تشکیل ان اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کشور ما روند فرسایش خاک ٢/٥ برابرنسبت به متوسط جهان است و ما باید با بکارگیری شیوه‌های علمی در کشاورزی - مرتع داری و حفاظت از منابع اب و جنگل، از این سرمایه‌های طبیعی حفاظت کنیم.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین با اشاره به زباله‌های رها شده در طبیعت بعنوان آلاینده‌های زمین گفت: در کشور روزانه ٥٠٠٠٠ تن زباله خانگی تولید می‌شود و سهم استان قزوین حدود ۷۰۰ تن در روز که بخش محدودی از این پسماند‌ها تفکیک و بازیافت میشوند. پسندیده گفت: در دنیا سالانه ۳۰۰ میلیون تن مصنوعات پلاستیکی و در کشور ما سالانه حدود ١٧٧٠٠٠ تن پلاستیک تولید میشود، با توجه به اثرات منفی پسماند‌های پلاستیکی و چند صد سال نیاز به تجزیه پسماند‌های پلاستیکی ضرورت دارد تا نسبت به جایگزینی مواد قابل تجزیه در طبیعت اقدام نماییم؛ که شعار نه به پلاستیک و زباله خود موید این امر می‌باشد.
پاسداشت روز زمین پاک در مدارس استان قزوین
حسن پسندیده توجه مسئولین، را جهت مشارکت در حفظ محیط زیست خواستار شد و گفت: حفظ محیط زیست یک وظیفه همگانی است و اگاهی آحاد جامعه و فرهنگسازی أهمیت بالآی دارد.
وی آموزش محیط زیست در مدارس از طریق کتاب انسان و محیط زیست برای، اشنایی با اهمیت اب، خاک، هوا، الودگی ها، پسماندها، فاضلاب‌ها، الودگی محیط زیست، گردشگری مسولانه را برای حفظ محیط زیست ضروری دانست.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین با اشاره به وجود ارزش‌های بالای تنوع زیستی در استان قزوین گفت: این زیستگاه‌ها و زیست بوم‌های با ارزش‌های زیستی و ژنتیکی مهمی در استان هستند که در این راستا همگی موظف به حفظ این ثروت گرانبها هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار