مالکیت ایران بر خلیج‎فارس به زمان " مادها " بازمی‎گردد/کشورهای عربی جرات جنگ در این منطقه را ندارند/ ادعای مالکیت اعراب بر خلیج‎فارس کذب محض است
کد خبر: ۷۳۹۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷ 30 April 2019
هرمیداس باوندیک استاد حقوق بین‎الملل گفت: مالکیت ایران بر خلیج‎فارس به زمان " مادها " بازمی‎گردد و اعراب از اواخر قرن 18 یعنی حدود 150 سال است که در این منطقه حضور دارند.

 

فاطمه علی‌اصغری- خلیج‌فارس نام آبراهی پراهمیت در آسیای غربی و منطقه خاورمیانه است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه‌جزیره عربستان قرار دارد.

مساحت خلیج‌فارس ۲۳۷٬۴۷۳ کیلومتر مربع است و پس از خلیج مکزیک و خلیج هادسون سومین خلیج بزرگ جهان به‌شمار می‌آید. خلیج‌فارس از شرق از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و دریای عرب راه دارد، و از غرب به دلتای رودخانه اروندرود، که حاصل پیوند دو رودخانهٔ دجله و فرات و پیوستن رود کارون به آن است، ختم می‌شود.کشورهای ایران، عمان، عراق، عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، قطر و بحرین در کناره خلیج‌فارس هستند. به سبب وجود منابع سرشار نفت و گاز در خلیج‌فارس و سواحل آن، این آبراهه در سطح بین‌المللی، منطقه‌ای مهم و راهبردی به‌شمار می‌آید از این رو همواره مناقشات بسیاری در بین کشورهای حاشیه این منطقه  والبته مدعیان غربی آن وجود دارد.

افزایش اختلافات ایران با 3 کشور عربستان، امارات و بحرین در سال‎های اخیر در پی افزایش فشارهای آمریکا بر ایران موقعیت استراتژیک خلیج‎فارس را نسبت به گذشته دوچندان کرده است از این رو به بهانه روز ملی خلیج‎فارس با استاد داود هرمیداس باوند از چهره‎های تراز اول کشور در رشته حقوق‎بین‎الملل به گفت وگو پرداختیم.

متن این گفت و گو به شرح زیر است:

داوود هرمیداس باوند استاد حقوق بین‎المل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری به بهانه روز ملی  خلیج‎فارس درباره احتمال وقوع جنگ در منطقه خلیج‎فارس و اینکه آیا کشورهای عربی توان مقابله نظامی با ایران را دارند اظهار کرد: من فکر نمی‎کنم کشورهای عربی هیچ‌گاه به صورت مستقل وارد جنگ با ایران شوند ولی تمام هم و غم آنها این است که در زیر پرچم آمریکا که اقدامات اساسی را انجام می‎‏دهد آنها فقط حمایت مالی و سیاسی کنند.

وی افزود: کشورهای عربی به صورت مستمر با آمریکا همکاری دارند ازاین رو اگر بنایی برای حمله به ایران وجود داشته باشد به مانند موضوع تحریم‎های نفتی بدون شک با آمریکا همراه خواهند بود.

این استاد حقوق بین‎المل با اشاره به اینکه  بسترهای وقوع جنگ درمنطقه خلیج فارس وجود ندارد ؛ تصریح کرد: به طورحتم اگر آمریکا به خواسته خود یعنی وجود یک تفاهم‎نامه‎ای در منطقه خلیج‎فارس نائل نشود سعی می‎کند با توجه به اینکه سپاه پاسداران را به عنوان یک تروریست خطاب کرده است در کشورهای عربی مثل عراق، یمن، سوریه و حتی لبنان اقدامات نظامی را علیه گروه‎ و واحدهای ایرانی که در این کشور هستند انجام دهد.

هرمیداس باوند خاطرنشان کرد: در حال حاضر آمریکا ترجیح می‎دهد که یک راه مذاکره را برای گفت و گو با ایران پیدا کند و از این طریق مشکلات و موانعی را که وجود دارد برطرف کند.

آمریکایی‎ها با بستن تنگه هرمز به سختی می‎افتند

وی در پاسخ به این سوال که در مقطع فعلی جزایر سه‌گانه و تنگه هرمز جز برگ‌های برنده ایران در مقابله با آمریکا محسوب می‎شوند و اینکه در شرایط فعلی تنگه هرمز برای ایران از اهمیت بیشتری برخوردار است یا باب‎المندب تاکید کرد: کشورهای عربی چون امارات متحده سعی کردند از طریق لوله نفت‎شان را به داخل خاک خود منتقل کردند و عربستان  نیز لوله ‎های نفت خود را به سمت دریای سرخ قرار داده است تا کمتر مورد آسیب قرار گیرد اما درباره کشتی‎ها و ناوگان‎هایی که از تنگه هرمز عبور می‎کنند وضعیت تفاوت دارد و با بستن تنگه هرمز بدون شک شرایط برای آنها تغییر خواهد کرد.

این استاد حقوق بین‎المل گفت: در وضعیت فعلی که آمریکا در بحرین پایگاه دریایی دارد و پایگاه نظامی این کشور در عمان و ترکیه برقرار است مسئله بستن تنگه هرمز باتوجه به رفت و آمد ناوهای آمریکایی بدون شک لطمات بسیاری را برای این کشور به دنبال خواهد داشت.

باوند اظهار کرد: ایران در شرایط جنگی می‎تواند تنگه هرمز را از طروق مختلف همچون مین‌گذاری ببندد اما در حالت صلح معمولا خیلی مشکل است که تنگه‌های بین‎المللی بسته شوند.

وی در پاسخ به اینکه آیا ما تا به امروز جنگی را در منطقه آبی خلیج‎فارس داشتیم که سبب بسته‎شدن تنگه هرمزشود گفت: در زمان جنگ 8 ساله ایران یکبار از بستن تنگه هرمز سخن گفت اما این اقدام را انجام نداد ولی هواپیماهای عراقی با بهره‎گیری از جزیره سری عربستان وجزیره ورمه و بومیا در خاک کویت برای اقدامات نظامی علیه ایران استفاده می‎کردند.

ادعای مالکیت اعراب بر خلیج‌فارس کذب محض است

این استاد حقوق بین‎المل با اشاره به منهدم کردن دوناوچه ایرانی سهند وسبلان توسط موشک‎های کروز آمریکایی افزود: انهدام دو سکوی نفتی ایران در منطقه خلیج‎فارس از دیگر رخدادهای نظامی در این منطقه بود که بعدها با مورد هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو وینسس دوباره تکرار شد از این رو خلیج‎فارس همواره از مناطق مناقشه‎آمیز جهان بوده است.

باوند درباره ادعای مکرر مقامات کشورهای عربی پیرامون خلیج‎فارس و اینکه آیا ایران می‌‏تواند از طریق قانونی این موضوع را پیگیری کند تصریح کرد: خلیج‎فارس از زمان مادها، اشکانیان، هخامنشیان و ساسانیان همواره در طیف امپراتوری ایران بوده است و حتی در زمان صفویه که برای 100 سال پرتغالی‎ها بر این منطقه مسلط شدند ایران توانست حاکمیت خود را بر خلیج‎فاری اعاده کند و حتی در زمان نادرشاه در این منطقه ناوگانی هم تشکیل داد.

وی خاطرنشان کرد: با جابه‌جایی که در اواخر قرن 18 و اوایل 19 از سوی اعراب صورت گرفت سبب شد تا بخشی از اعراب در منطقه خلیج‎فارس مستقر شوند از این رو در مجموع می‎توان گفت 150 سال از حضور اعراب درخلیج‌فارس بیشتر نمی‌گذرد از این رو ادعای مالکیت آنها براین منطقه کذب محض است.

این استاد حقوق بین‎الملل تاکید کرد: ایران دارای 33 جزیره در منطقه خلیج‌فارس است و سواحل ایران در این منطقه به نسبت همسایگانش گسترده‎تر است و منطقه انحصاری و اقتصادی ایران در حدود 50 مایل در خلیج‌فاس است و این موضوع درباره جزیره ابوموسی فراتر است و ما مالکیت بیشتری داریم هرچند که بخشی از آن را با شارجه امارات مورد بهره‎برداری قرار دادیم.

تنب بزرگ، تنب کوچک و جزیره ابوموسی در داخل فلات ایران هستند

باوند گفت: در مورد مناطق مشترک در خلیج‌فارس ما با عربستان، بحرین، قطر و عمان قبلا توافق کردیم و تنها با امارات، کویت و عراق تفاهم‎نامه‎ای نداریم.

وی اظهار کرد: درباره موضوع جزایر و خلیج‌فارس، ایران در یک توافق بین‎المللی با بریتانیا که تحت‎الحمایگی کشورهای عربی را برعهده داشته است علی‎رغم اینکه قرار بود رفراندومی انجام شود از بحرین در 1970 به دلایلی چشم‎پوشی کرد و در 1971 نیز قرارداد شارجه را انعقاد کرد و درباره تنب بزرگ و کوچک که در داخل فلات ایران بود با توافقی که با بریتانیا انجام دارد براین مناطق نیز حاکم شد.

این استاد حقوق بین‎الملل درباره اینکه چه غفلت‎هایی از سوی کشورمان درباره جایگاه خلیج‎فارس صورت گرفته است تصریح کرد: در زمان خاتمی قرارداد امنیتی با عربستان منعقد شد و در هر حال روابط حسنه‎ای در منطقه خلیج‎فارس برقرار بود اما در این بین رقابت سه‎جانبه‎ای میان ایران، عربستان وترکیه و مسائلی چون اعدام روحانی برجسته شیعه شیخ نمر و تسخیر سفارت خالی عربستان روابط کشورهای این منطقه را از حالت دوستانه به خصمانه تبدیل کرد.

باوند خاطرنشان کرد: به طورکلی در نظام بین‎الملل حداقل روابط همزیستی مسالمت‎آمیز، همکاری و فراتر از آن همگرایی است از این رو اگر همزیستی باشد نه همگرایی نه همکاری دال براین است که یک نارسایی در سیاست خارجی آن کشور وجود دارد لذا اگر یک ارزیابی همه‎جانبه و صحیحی صورت گیرد قطعا ما به اهداف خودمان در منطقه خلیج‎فارس نزدیکتر خواهیم شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر روابط ایران با عمان، کویت و قطر در منطقه خلیج‎فارس است و ما با عربستان، امارات و بحرین مشکلاتی را داریم که اگر روابط خودمان را با آنها توسعه دهیم می‎توانیم شرایط را به گونه‎ای تعدیل کند که آنها مجبور به تجدیدنظر شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار