مدیرعامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین گفت: در سازمان خدمات طراحی استان قزوین ۱۲ نفر کارشناس داریم اگر بخواهیم سیاست انجام کلیه پروژه ها توسط کارشناسان خود سازمان را دنبال کنیم نیاز به ۳۲۰ کارشناس داریم.
کد خبر: ۷۴۰۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲ 01 May 2019

عملکرد سازمان خدمات طراحی استان در شورای شهر قزوین مورد بررسی قرار گرفت

به گزارش تابناک قزوین، سه‌شنبه شب جلسه‌ای به منظور ارائه گزارش عملکرد سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین به اعضای شورا، با حضور حافظی، مدیرعامل سازمان خدمات طراحی و اعضای شورای شهر قزوین در محل شورای شهر قزوین برگزار شد.

محمد اسماعیل حافظی، مدیرعامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین در این جلسه عملکرد و وظایف سازمان خدمات طراحی قزوین را از تاسیس تاکنون تشریح کرد و گفت: قبل تاسیس سازمان خدمات طراحی، یک سازمان مدیریت طراحی در حوزه معاونت شهرسازی وجود داشت که شاهد یک سیستم بسیار لخت و کند بودیم که که برای بستن قرارداد ها تک تک موضوعات را باید به شهرداری مرکز ارائه می‌داد و در آن شاهد دوباره کاری، عدم اجماع تخصص‌ها و مشکلاتی از این دست بودیم.

وی افزود: بنابرین به این سمت حرکت کردیم که مجاور با برخی کلان‌شهرها ما هم سازمان طراحی داشته باشیم. در سازمان خدمات طراحی استان قزوین ۱۲ نفر کارشناس داریم اگر بخواهیم سیاست انجام کلیه پروژه ها توسط کارشناسان خود سازمان را دنبال کنیم نیاز به ۳۲۰ کارشناس داریم که همه آنها نیز طراح باشند و اگر این افراد تامین شوند با کمال میل هیچ پروژه را برون‌سپاری نخواهیم کرد .

حافظی بیان کرد: با توجه به مسائل ذکر شده امکان طراحی همه پروژه‌ها در خود سازمان وجود ندارد پس مجبور می شویم برخی از پروژه‌ها را برون سپاری کنیم در واقع ترکیبی از دو روش برون سپاری و طراحی توسط خود کارشناسان سازمان را پیش رو گرفته ایم.

مدیرعامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین اظهار داشت: در فقدان وجود برنامه عملیاتی، قدم اول تعریف پروژه هاست، مثلاً برنامه پنجم را تصویب شده ولی هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده است. ما مجبور شدیم در تمام این سال‌ها خودمان با تمام حوزه‌های سازمانی و معاونی بنشینیم و ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم فکر کنیم با آنها هم اندیشی کنیم و بعد پروژه ها را تعریف کنیم.

وی گفت: گاهی سازمان طراحی به نهادها پیشنهاد پروژه میکند که بعضی از این پروژه ها خلاقانه است. مثلا پل طبیعت، دیوار کتاب در خیابان شهید بابایی، بوستان آموزش شهروندی و خیلی پروژه های دیگر توسط افرادی مطرح می‌شوند که واقعا هم طرح ‌ها جای تقدیر دارد.

حافظی افزود: کارشناسان طراحی ۶ ماه صرف تعریف پروژه ها می‌کنند، سپس در حوزه برنامه‌ریزی و توسعه برنامه تطبیق داده می‌شود و آنهایی که مطابق با برنامه نیست کنار گذاشته می شود، طرح‎‌ها در شورا مطرح می‌شود و از شورا برای طراحی پروژه ها اجازه کسب می گردد.

مدیرعامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین عنوان کرد: تعداد پروژه هایی که به شورا ارائه و مصوبه گرفته ۸۰ پروژه بوده و در واقع سازمان خدمات طراحی تنها سازمانی بوده است که این تعداد قرارداد در سال را به انجام رسانده است و هیچ پروژه‌ای تا زمانی که زمین، پول، هماهنگی‌ها و مصوبه شورا در آن تأمین نشده باشد طراحی نشده است.

 

این مسئول گفت: ما هیچ وقت مشاوری نمیخریم که بگوییم این طرح را با این زمان و هزینه طراحی و تحویل بده بلکه لحظه به لحظه جلسه می‌گذاریم به خاطر خطای گسترده که می تواند وجود داشته باشد، بحث و بررسی و کنترل پروژه ها را داریم و دائما در جریان و بر نحوه‌ طراحی پروژه نظارت داریم.

وی افزود: ۸۲درصد مشاوران سازمان طراحی استان، بومی خود قزوین اند و فقط ۱۸ درصد آن از تهران و شهرستان‌های دیگر می آیند که به واسطه همین موضوع خیلی از شرکت های مهندسی مشاور ما اکنون خود می‌توانند در کشور پروژه بگیرد.

 

حافظی تصریح کرد: کلیه پروژه هایی که از سازمان از زمان تشکیل شورای پنجم کلنگ‌زنی شد و یا به بهره برداری رسید در سازمان خدمات طراحی قزوین تهیه شد. بام قزوین، بوستان آموزش شهروندی، بوستان بانوان، بوستان پونک، هادی آباد، پل طبیعت و ... پروژه‌های بودند که ما در سال ۹۷ آماده کردیم و پروژه هایی که امسال به روز رسانی و اجرا خواهد شد شامل فضای شیبدار غرب پارک ملت، پیاده رو سازی ها، گاردگزاری کانال مدرس و غیره هستند.

 

مدیرعامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین بیان کرد: در کنار پروژه‌هایی که برون‌سپاری می‌کنیم در طی سه سال گذشته حدود ۵۰ پروژه را نیز خود کارشناسان سازمان طراحی انجام دادند و در عین حال انجام کار پروژه کار طراحی را نیز انجام می‌دادند.

وی اظهار داشت: ۷۳ درصد از پروژه های طراحی شده توسط سازمان خدمات طراحی از تاسیس تاکنون اجرا شده و یا تا پایان سال ۹۸ اجرا خواهد شد از جمله پروژه‌هایی که در حال کار شدن هست سایت موزه پورادآباد است که بسیار پروژه شاخصی برای استان خواهد بود و در اراضی عظیم آباد اجرا می‌شود.

 این مسئول افزود: در این پروژه هیچ قسمت باغستان دست نمی‌خورد، همه سازها پرتابل است و در صورت تصمیم شهرداری حتی می‌توان ظرف ۱۰ روز آن را جمع و مجدداً باغ را تحویل داد.

 

مدیرعامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین گفت: قزوین جزو اولین شهرهایی است که طرح جامع حمل و نقل و ترافیک دارید، جزو اولین شهرهایی هستیم که طرح جامع مدیریت بحران برای شهرداری خواهیم داشت که توسط سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوینطراحی شده و اجرا خواهد شد. امسال می‌توانیم تئاتر ببینیم؛ خانه تئاتر یکی از خواسته‌های مردم قزوین است که امسال قرار است این اتفاق رخ دهد.

 

در پایان اعضای شورا نیز ضمن تاکید بر اهمیت و حساسیت سازمان خدمات طراحی، از حسن استفاده از نیروهای بومی در این سازمان که موجب توانمند سازی نیروهای داخلی می‌شود و نیز اجرایی شدن اکثر پروژه‌های طراحی شده در این سازمان تشکر کردند و برای تقویت سازمان طراحی استان،  قول مساعدت دادند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار