پاسخ به یک شایعه؛
حرف‌های عوامانه یک بازیکن فوتبال، دستمایه‌ جدیدی برای دامن زدن به اختلافات کوچک میان دو کشور ایران و عراق شده است. او ادعا کرده «این ورزشگاه با پول ایران ساخته شده است»!
کد خبر: ۷۴۲۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱ 09 May 2019

پس از دیدار شب گذشته ذوب‌آهن ایران و الزورای عراق در ورزشگاه شهر کربلا که متأسفانه پس از تساوی دو تیم، با ورود عده‌ای تماشاگرنما به خشونت نیز کشیده شد، شایعاتی درباره «ساخته شدن ورزشگاه به دست ایران» منتشر شد.

رشید مظاهری دروازه‌بان ذوب‌آهن در اینستاگرام خود در مطلبی غیرواقعی و در حالی که از اتفاقات بازی ناراحت بود، نوشت: «… در ورزش‌گاهی که با پول مردم ایران ساخته شد امنیت جانی نداشتیم… این ورزش‌گاه رو با پول مردم ایران براتون ساختن..»

با بررسی ادعای بازیکن ذوب‌آهن که بلافاصله با استقبال رسانه‌های معاند خارجی و برخی کانال‌های تلگرامی بی هویت نیز مواجه شد، به یک دروغ بزرگ رسیدیم!

برخورد خشن بازیکن ذوب‌آهن با یکی از تماشاگرانی که به وسط زمین آمده بود

کارفرما: دولت عراق - پیمانکار: BKA ترکیه

ورزشگاه کربلا که بخشی از مجموعه ورزشی کربلا (مدینة کربلاء الریاضیة) است در مالکیت دولت عراق قرار دارد. این ورزشگاه که حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای می‌دهد، در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ توسط شرکت بهادر کول ترکیه (Bahadır Kul Arcitects) طراحی و ساخته شده است.

این ورزشگاه با صرف هزینه‌ای ۱۰۰ میلیون دلاری (۱۱۴ میلیارد دیناری) در تاریخ ۱۲ مه ۲۰۱۶ (مصادف با ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵) افتتاح شده است. اولین بازی رسمی در این ورزشگاه دیداری دوستانه بین تیم کربلا اف. سی و تیم پیشکسوتان عراق که در جام ملت‌های ۲۰۰۷ قهرمان آسیا شده بود برگزار شد. در این دیدار شهردار کربلا و وزیر ورزش و جوان عراق نیز در ترکیب تیم بازی کردند!

یک ادبیات رایج؛ اما غلط!

متأسفانه در سال‌های اخیر و به ویژه پس از افزایش روابط دو کشور ایران و عراق، این گزاره که بازسازی این کشور با پول مردم ایران انجام می‌شود، به شبهه‌ای تبدیل شده که بعضاً مورد استناد نیز قرار می‌گیرد!

این در حالی است که عراق با جمعیتی ۳۸ میلیونی (کمتر از نصف ایران) حدوداً ۴ برابر ایران، مواد نفت صادر می‌کند و با استفاده از درآمد حاصل از آن بسیاری از پروژه‌های عمرانی خود را جلو برده است. عراق به عنوان بهشت سرمایه‌گزاری شناخته می‌شود.

خودزنی‌هایی از این دست که یا به صورت ناآگاهانه و یا به صورت آگاهانه و با هدف تخریب روابط راهبردی ایران و عراق منتشر می‌شود، باعث می‌شود تا بسیاری از شرکت‌های ایرانی که در رقابت با شرکت‌های خارجی و چندملیتی در تکاپو برای گرفتن پروژه‌های عمرانی در این کشور هستند، با بی‌مهری مواجه شوند.

 

منبع:مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار