رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : ایجاد طرح زهکش مانع از گسترش و توسعه حوضه شوره زار مرکزی به سمت اراضی کشاورزی دشت قزوین می شود .
کد خبر: ۷۴۴۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳ 15 May 2019

زهکش مانع از گسترش شوره زار  به  اراضی کشاورزی می شود

به گزارش تابناک قزوین فاطمه خمسه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان این مطلب به اهمیت اجرای طرح زهکش شوره زار مرکزی دشت قزوین اشاره کردو افزود : در سالهای اخیر بعلت کاهش نزولات آسمانی و برداشت های بی رویه ازمنابع آب های زیر زمینی ، حرکت آبهای تحت الارضی معکوس شده و موجب شور شدن آبهای شیرین زیر زمینی بالا دست و خاک های درجه یک حائل شوره زار مرکزی دشت قزوین شده است .
وی اظهار داشت : بدنبال این اتفاقات گستره حوضه شور از وسعت 60 هزار هکتار به 200 هزار هکتار افزایش یافته ،که این توسعه شوره زار تهدید بسیار جدی برای اراضی دشت قزوین و آبهای زیر زمینی آن محسوب می شود.
خمسه تصریح کرد: در همین راستا ؛ این سازمان مطالعات جامع حوضه شوره زار مرکزی دشت قزوین را توسط مشاورین ذیصلاح با محوریت معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در سال 88 آغاز و برای حل مشکل پیش روی آبهای شور ، راهکار احداث کانال زهکش حائل توسط مشاورین یاد شده پیشنهاد داده شد.
وی اضافه کرد : پس از برگزاری جلسات هماهنگی با ادارات آب منطقه ای ، محیط زیست و منابع طبیعی ، عملیات اجرایی احداث کانال زهکش به طول 40 کیلومتر از سال 92- 90 و در سه فاز اجرا که قسمتی از کانال احداثی در محدوده استان البرز واقع شده است .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه گفت : طراحی و احداث کانال زهکش به گونه ای است که بطور طبیعی در طول 40 کیلومتر مسیر در حجم بسیار محدود کمتر از 20 لیتر در ثانیه شورابه توسط کانال به خارج از حوضه هدایت شده و دایک های حفاظتی نیز در اطراف زهکش مانع از ورود هر نوع آب سطحی موجود در دشت به داخل کانال می شود .
به گفته خمسه ؛ تعبیه و ساخت اوور پس های انتقال آب بر روی این کانال باعث برقراری ارتباط طبیعی روان آب های اراضی طرفین کانال می شود.
وی افزود: تاکنون برای اجرای این طرح مهم بیش از 100 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به افزایش چشمگیر نزولات آسمانی در بهار سالجاری اشاره کرد و گفت : این بارشها موجب جاری شدن رودخانه های منطقه و سیلاب های ورودی به تالاب حوضه شور شده که بعلت تخریب و تغییرات اعمال شده بر بستر رودخانه های فصلی و دائمی منطقه کنترل سیلاب ها و هدایت آنها به رودخانه ها با مشکل مواجه شده است .
وی افزود : همچنین متاسفانه تخریب تعدادی بهره برداران دامی مستقر در منطقه به منظور جلوگیری از ورود سیلاب به محل استقرار دامها و چادرهای خود اقدام به تخریب دایک های حفاظتی شده و موجب تخریب کانال و خروج سیلاب به پایین دست تالاب شده است .
خمسه پیشنهاد کرد برای هدایت آب های سطحی و جلو گیری از خروج سیلاب زهکش شوره زار ، دستگا ههای متوالی نسبت به لایروبی رودخانه ها و مرمت کانال های تخریب و مسدود شده اقدام کنند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار