رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه میزان اطلاع بیماران از فشار خون را 60 درصد اعلام کرد.
کد خبر: ۷۵۲۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷ 08 June 2019

به گزارش خبرنگار تابناک، دکتر مرادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در رابطه با طرح ملی کنترل فشار خون در نشست خبری معاونت بهداشتی گفت:بیماری فشار خون یکی از مهمترین ریز فاکتور‌های مرگ و میر است و یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر، بیماری‌های قلبی عروقی و بعد بیماری‌های مغزی عروقی است که مهمترین عامل این بیماری‌ها فشار خون است.

وی افزود: تشخیص و درمان به موقع فشار خون از اهمیت بالایی بر خوردار است و با توجه به اینکه همه ما مطلع هستیم که فشار خون بالا چقدر خطرناک بوده، اما آماری که موجود است نشان دهنده این است که تنها ۶۰ درصد بیماران دارای فشار خون بالا از بیماری خود مطلع و تنها ۵۰ درصد از این آمار برای کنترل فشار خون دارو مصرف میکنند و ۲۰ درصد از افرادی که دارو مصرف می‌کنند فشار خون کنترل شده دارند.

مرادی خاطر نشان کرد: به علت کنترل نشدن این بیماری، وزارت بهداشت تصمیم به اجرای این طرح گرفت که با بررسی، غربالگری و حساسیت زایی دربین مردم، عوارض و اهمیت این بیماری را بیان کند، این طرح در دو مرحله در حال اجراست.

مرحله اول که شامل مقدمات، حساسیت زایی و آموزش بود تا عید سعید فطر اجرا شد و مرحله دوم که کنترل فشار خون است از امروز اجرایی شد.

وی با تاکید بر این که این طرح باید با جدیت پیگیری شود تا بتوانیم تعداد بیشتری ازبیماران را تشخیص و به حفظ سلامت جامعه کمک کنیم گفت:با توجه به وضعیت جنگ اقتصادی باید بیش از هر زمانی به مرحله کنترل و پیشگیری بیماری‌ها اهمیت دهیم، بهداشت یک امر کم هزینه و پر اثر، ولی درمان پر هزینه و عواقب زیادی دارد، هدف در این سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر است که ۳۰ درصد کاهش نسبی متوسط مصرف نمک در جامعه که مهمترین عامل فشار خون است و ۲۵ درصد کاهش نسبی شیوع بیماری فشار خون بالا در جامعه و ۸۰ درصد دسترسی به دارو‌ها و تکنولوژی‌های کنترل فشار خون است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خاتمه افزود: از همه مدیران شبکه‌ها تقاضا میکنم تمام تلاش خود را جهت ارتقاع شبکه‌های استان در سطح کشور انجام دهند که ما بتوانیم به وضعیت صدرصدی جامعه هدف برسیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار