عقب‌نشینی علی مطهری درباره ماجرای نجفی

علی مطهری، چند روز پس از قتل میترا استاد توسط محمدعلی نجفی یادداشتی در اینستاگرام منتشر کرد. مطهری در این یادداشت، متوجه دو نکته درباره این ماجرا شده بود: نکته اول انتقاد از عملکرد صدا و سیما در این اطلاع‌رسانی این ماجرا بود.

اما نکته دومی که مطهری به آن اشاره کرده بود به ماجرای پرستو برمی‌گشت. مطهری نوشته بود: «از اخبار رسیده و خصوصا سخنان خود آقای نجفی معلوم شد که افرادی در کشور پرستوهایی دارند که گاهی بر گرد سیاسیونی که منتقد یا مخالف به شمار می‌روند به پرواز درمی‌آورند و آنگاه فیلم و عکس تهیه می‌کنند برای بستن دهان او و حذف وی از صحنه سیاست، غافل از این که اگر این روشها در دنیا مرسوم و رایج است و مجاز شمرده می‌شود، برای یک مسلمان مجاز نیست بلکه حرام است. تجسس در امور داخلی زندگی مردم از نظر اسلام مجاز نیست حتی برای یک هدف مقدس. در اسلام برای رسیدن به یک هدف مقدس نمی‌توان از یک وسیله نامقدس استفاده کرد. نمی‌توان برای حفظ نظام از هر وسیله‌ای استفاده کرد و با آبروی مردم بازی کرد. امیدوارم ماجرای آقای نجفی نقطه شروعی برای ترک این روشها باشد.»

مطهری در این یادداشت هیچ اشاره‌ای به جنایتی که توسط نجفی انجام شد نکرده بود و مهمتر از آن اینکه تلویحا مرحوم میترا استاد را به پرستو بودن متهم کرده بود.

این اتهام با واکنش شدید مسعود استاد، برادر مرحوم همراه شد. مسعود استاد خطاب به علی مطهری نوشت: «شما که پرستوشناس بودید چرا قبل از واقعه قتل به آن افرادی که اشاره کردید در قامت نماینده شجاع مجلس با ابزاری که در اختیارتان بود مانند طرح سوال یا استیضاح، اقدام ننمودید و دختران این مرز و بوم را آگاه نکردید تا در دام شکارچیان چیره دست قرار نگیرند و برای شما نیز این ظن به وجود نیاید که مقتول پرستو بوده است؟»

مسعود استاد در پایان متنش مطهری را به شکایت تهدید کرد:‌ «فرصتی سه روزه به احترام رای همشهریهای عزیز، که شما را به واسطه تبار والایتان به مجلس فرستادند، خواهم داد، تا نسبت به موضع گیری اخیرتان از موکلین داغدارتان عذرخواهی بفرمایید. در غیر اینصورت به وکالت از اولیاء دم، به جرم افتراء از شما شکایت خواهم کرد.»

ظاهرا تهدید، جواب داد و علی مطهری در عرض چند ساعت یادداشت دیگری منتشر کرد و در آن تلویحا از اتهاماتی که مطرح کرده بود، عقب‌نشینی کرد. مطهری نوشت: «درباره آن مرحومه به عنوان یک فعال سیاسی دورادور مطالبی شنیده بودم و هیچ گاه تصور منفی از قبیل پرستو بودن در خصوص ایشان نداشتم. آنچه من گفتم یک موضوع کلی بود نه صرفاً درباره شخص ایشان. به دو چیز استناد کردم، یکی تاریخچه‌ای از پرستوها در جمهوری اسلامی که در آن ایام در رسانه‌ها منتشر شد و دوم سخن خود آقای نجفی که در مصاحبه با خبرنگاران گفتند مکالمات تلفنی من شنود می‌شد و برای آن مرحومه ارسال می‌گردید. از این دو مطلب یک مطلب کلی را نتیجه گرفتم که متأسفانه در کشور ما چنین پدیده‌ای وجود دارد و البته با اسلام که استفاده از وسیله نامقدس را حتی برای هدف مقدس ممنوع می‌شمارد سازگار نیست.»

متاسفانه باید گفت علی مطهری در اظهار نظر درباره این ماجرا -مانند اتفاقات دیگر- شتاب‌زده عمل کرده بود و همین باعث شده است از تهدید به شکایت بترسد و سرعا حرفش را پس بگیرد. یک بار استنادات مطهری را مرور کنیم: ۱- تاریخچه‌ای از پرستوها در جمهوری اسلامی ۲- اظهرات نجفی.

ناگفته پیداست صحت هیچ‌کدام از این دو ادعا بررسی نشده و هر دو می‌توانند کذب باشند. به‌خصوص ادعای نجفی که ممکن است آن را به‌عنوان توجیهی برای قتلی که مرتکب شده بیان کرده باشد. هیچ‌کس حق ندارد بر مبنای ادعاهای اثبات‌نشده قضاوتی را در رسانه‌ها مطرح کند؛ به‌خصوص آنکه آن فرد نماینده مجلس باشد.

اینچنین است که خامدستی یک سیاستمدار، کار دستش می‌دهد و باعث می‌شود سرعا از موضعش عقب‌نشینی کند؛ آن هم فقط با یک تهدید ساده.

***

دو اتفاق جالب در انتخابات کمیسیون‌های مجلس

هیئت‌رئیسه کمیسیون‌های مجلس مانند هیئت‌رئیسه مجلس هر سال تجدید می‌شود. در انتخابات امسال هیئت‌رئیسه کمیسیون‌ها دو اتفاق جالب رقم خورده است. اتفاق اول به انتخابات هیئت‌رئیسه کمیسیون فرهنگی برمی‌گردد. در انتخابات کمیسیون فرهنگی علی مطهری که از نایب‌رئیسی مجلس بازمانده بود برای ریاست کمیسیون، داوطلب شد و با جمشید جعفرپور به رقابت پرداخت اما باز هم به مقصود نرسید و رای نیاورد.

طیبه سیاوشی، عضو کمیسیون فرهنگی درباره این انتخابات به ایسنا گفت: روز گذشته در جریان انتخابات هیات رییسه کمیسیون فرهنگی آقایان مطهری و جعفرپور برای ریاست کمیسیون کاندیدا شدند و رقابت کردند که در نتیجه آقای جعفرپور با ۹ رای در مقابل ۸ رای آقای مطهری رییس کمیسیون فرهنگی شد.

وی افزود: با توجه به ترکیب ۱۷ نفره کمیسیون فرهنگی که یک نفر از فراکسیون مستقلین، ۸ نفر از فراکسیون ولایی و ۸نفر از فراکسیون امید هستند طبیعتا رای یک نماینده مستقل یعنی آقای کاتب در انتخابات کمیسیون تعیین کننده است. طبق اعلام هیات رییسه فراکسیون مستقلین ایشان قول داده بود که برای ریاست کمیسیون فرهنگی به آقای مطهری رای بدهد اما این کار را نکرد.

غلامرضا کاتب نیز در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: من هیچ توافقی در این باره نه با فراکسیون امید نه با فراکسیون ولایی داشتم و بر اساس اعتقاد خودم رای دادم.

کاتب همچنین گفت که برای ریاست کمیسیون فرهنگی به جمشید جعفرپور رای داده است.

اتفاق دوم مربوط به کمیسیون امنیت ملی است. انتخابات کمیسیون امنیت ملی بنا بود دیروز انجام شود اما یک هفته به تعویق افتاد. مجتبی ذوالنوری نماینده اصولگرای قم در این زمینه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «آقایان فراکسیون امید سال گذشته در بحث ریاست کمیسیون امنیت ملی بین فلاحت پیشه و کواکبیان به صورت مکتوب قول، قرار گذاشته و توافق کردند که فلاحت پیشه رئیس کمیسیون در سال گذشته شود و امسال هم کواکبیان این سمت را بر عهده بگیرد؛ اما حال نمی‌دانم که آیا این دو نفر در انتخابات هفته آینده این کمیسیون شرکت می‌کنند یا خیر.»

ذوالنوری درباره نامزدی خودش و بروجردی برای ریاست این کمیسیون گفت: « اگر قرار باشد من و بروجردی برای ریاست کمیسیون کاندیدا شویم، طبیعتا عقل و اخلاق اقتضاء می‌کند که یک کدام از ما حضور یابد، اما تا کنون حرف و حدیث‌های پراکنده بوده، ولی هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است.»

***

انتقاد از اظهارات وزیر نیرو

سایت انتخاب با انتقاد از اردکانیان نوشت: «اینکه وزیر نیرو اصرار دارد که با وجود این «بیشتر مصرف کردن و خوردن» میزان رضایتمندی و احساس خوشبختی در ایران ‏یک صدم کشور‌های صنعتی است نیز جمله‌ای دقیق نیست. احساس رضایتمندی به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از ‏مهمترین آن‌ها وضعیت اقتصادی کشور است. کافی است به آمار‌های سازمان پزشکی قانونی نگاهی بیندازیم که مشخص می‌کند در ‏دولت روحانی و همزمان با کنترل تورم و ایجاد آرامش نسبی اقتصادی، میزان خشونت‌ها و درگیری‌ها به طور معناداری کاهش ‏یافته و البته همین ارقام با به هم ریختن اوضاع اقتصادی از سال ۹۶ و ۹۷ دوباره صعودی شده است...

فرض کنیم صحبت وزیر نیرو در مورد مصرف گرایی محقق شود و به طور مثال جامعه ایران به مواد مصرفی وارداتی ‏احساس نیاز نکند؛ آیا مشکل تحریم حل می‌شود؟ آیا آمریکا با توجه به آنچه گفته شد از تحریم ایران دست می‌کشد؟ و آیا تحریم ‏نمی تواند حتی تولید داخلی ما را با مشکل مواجه کند؟»


۱۵۲ نفر از نمایندگان در خصوص افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان نامه ای به رئیس جمهور نوشته اند که به شرح ذیل است:

جناب دکتر روحانی ریاست محترم جمهور اسلامی ایران سلام و علیکم

همان طوری که استحضار دارید مجلس شورای اسلامی در تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۹۸ دولت را مکلف کرد که کلیه کارکنان کشوری و لشکری شاغل و بازنشسته به میزان ۴۰۰ هزار تومان و تا ۱۰ درصد حقوق آن‌ها افزایش پیدا کنند که قانونی این بود که به هر میزان حقوق بیشتر باشد افزایش پایین‌تر اعمال شود. متأسفانه در اجرای این مصوبه منویات مجلس که بر مبنای عدالت در پرداخت بود کاملاً وارونه اجرا شده است؛ به شکلی که کمترین حقوق ۱۲.۵ درصد و حقوق ۲۰ میلیونی ۱۶ درصد در نظر گرفته شده است.

خواهشمند است دستور فرمایید با توجه به اعتراضات عمومی، اقدام مقتضی در رابطه با اجرای دقیق قانون اعمال گردد.