وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با یک رسانه عربی گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه ایران خواستار میانجی‌گری کشورها بین تهران و واشنگتن شده را رد کرد.
کد خبر: ۷۵۳۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹ 13 June 2019
 

«محمود جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران شامگاه چهارشنبه (۲۲ خرداد) گفت که دولت آمریکا به دلیل سیاست‌ها و گزینه‌های اشتباهش در منطقه، با مشکلات عدیده‌ای رو به رو است.

او در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «العربی» گفت که منطقه به دلیل جنگ اقتصادی آمریکا علیه ما با شرایط خطرناکی روبه رو است.

ظریف در مورد گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در خصوص وساطت برخی از کشورها بین ایران و آمریکا گفت که که تهران از هیچ کسی نخواسته‌است در این باره میانجی‌گری کند ولی با کشورهای دوست گفت‌وگو وجود دارد.

وزیر امور خارجه ایران تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران را «جنگ اقتصادی» خواند و گفت که این جنگ اقتصادی تروریسم است و فرقی بین جنگ اقتصادی و نظامی نیست و ایران با تروریست‌ها مذاکره نمی‌کند.

او از عملکرد اروپایی‌ها در قبال توافق برجام و پایبندی به تعهداتشان در ذیل این توافق انتقاد کرد و گفت که «اروپایی‌ها باید بین تبعیت از آمریکا و داشتن استقلال در تصمیم‌گیری‌های خود یکی را انتخاب کنند».

ظریف از طرف‌های اروپایی در توافق هسته‌ای با ایران خواست که به عنوان عضو جامعه جهانی به تعهدات خود ذیل این توافق عمل کنند؛ چرا که ایران به تعهدات خود در این توافق پایبند بوده و آژانس بین‌المللی اتمی در همه گزارش‌های خود این پایبندی را تأیید کرده است.

اجلاس‌های مکه

وزیر امور خارجه ایران در مورد اجلاس‌های سه‌گانه مکه عربستان سعودی نیز گفت که بیانیه‌های پایانی این اجلاس‌ها بیانگر مواضع کشورهای عرب و کشورهای عرب شورای همکاری خلیج فارس نبود بلکه نشان داد که عربستان سعودی به دلیل عدم اجماع بر سر مواضع خود، شکست خورده است.

ظریف گفت که در بین کشورهای عرب خلیج فارس برخی بر این باورند که می‌توانند با داشتن روابط با آمریکا امنیت خود را حفظ کنند، آن‌ها اشتباه می‌کنند.

او گفت که در بین این کشورها، امارات میلیاردها دلار برای خرید سلاح هزینه می‌کند و تلاش دارد که به «اسرائیل» دوم در منطقه تبدیل شود.

ظریف در پاسخ به سؤالی در مورد نگرانی ادعایی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از برنامه موشکی ایران و تلاش آن‌ها از جمله امارات برای مشارکت در هرگونه توافق آتی با تهران گفت: «وزیر خارجه امارات می‌توانست با ایران صحبت کند آن موقع جواب می‌دادیم که چرا شما ۲۲ میلون دلار برای خرید سلاح هزینه کردید و چرا می‌خواهد به «اسرائیل» جدید در منطقه تبدیل شوید. چرادر لیبی دخالت می‌کنید چرا مردم یمن را می‌کشید؟»

وزیر امور خارجه ایران از سیاست‌های توسعه‌طلبانه برخی از حکام جوان منطقه انتقاد کرد و گفت" «ما عضو این منطقه هستیم و همه باید با هم برای تضمین امنیت خود تلاش کنیم. این ما نبودیم که از صدام برای حمله به ایران حمایت کردیم. ولی ما در کنار کویت در حمله عراق به این کشور ایستادیم. ما از قطر در برابر محاصره کشورها چهارگانه (مصر، امارت، عربستان و بحرین) حمایت کردیم و حتی همه اختلافات با دوحه را کنار گذاشتیم.»

ظریف گفت: «جمهوری اسلامی ایران در جنگ با داعش و جبهه النصره در کنار مردم عراق و سوریه و کردهای عراق ایستاد و از آن‌ها حمایت کرد. این سیاست ماست».

توافق هسته‌ای مفید و موثر است

وزیر امور خارجه ایران به خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران گفت که به رغم اینکه این توافق مفید و مؤثر بود ایالات متحده آمریکا انتخاب کرد که از آن خارج شود.

ظریف تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران را غیر قانونی خواند و گفت که این تحریم‌ها زیان‌های اقتصادی بزرگی به ایارن وارد کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار