رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین:
رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین گفت: حداقل ۴۰ درصد مردم از فشار خون خود بی اطلاع هستند و زمانی متوجه می شوند که دچار بیماری‌های نارسایی کلیه، سکته قلبی و مغزی می‌شوند، پس باید بدانیم و اقدام کنیم.
کد خبر: ۷۵۳۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱ 13 June 2019

بی علامتی مهمترین علامت فشار خون بالاست

به گزارش تابناک قزوین، دکتر علیرضا مهرعلیان، رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون که در دانشکده پرستاری قزوین برگزار شد اظهار داشت: نیازهای مردم در حوزه درمان روز به روز بیشتر می شود و مجموعه روستاهای کوچک هم درخواست بیمارستان دارند، و درمان هزینه بر هم هست به طوری که یک سرماخوردگی ساده ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان با دفترچه بیمه هزینه دارد و چه باید کرد؟ دنیا به سمت تعطیل کردن بیمارستانها و تمرکز روی پیشگیری می‌رود تا هم هزینه کمتری صرف شود و هم نتیجه بهتری حاصل شود.

وی افزود: همین فشار خون معمولی که واقعا ۴۰ تا ۶۰ درصد مردم از فشار خون خود بی اطلاع هستند چراکه یک بیماری خاموش و بدون علامت است و اگر به دنبال راهکاری اساسی برای  پیشگیری نباشیم واقعا دچار مشکل می‌شویم چون پیامدهای جبران ناپذیری مثل سکنه قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی و حتی سرطان را در پی دارد.

دکتر مهرعلیان خاطرنشان کرد: در شهر قزوین 25 درصد افراد دچار فشار خون بالا هستند و افراد بی‌شماری از فشار خون بالای خود بی‌اطلاع اند که همین سبب می‌شود برای درمان اقدام نکنند و متاسفانه زمانی متوجه این بیماری بی‌علامت می‌شوند که در بیمارستان با بیماری‌هایی ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین اظهار داشت: در همین جهت در قزوین طرح بسیج ملی کنترل فشارخون طی دو فاز از 28 اردیبهشت همزمان با روز فشارخون تا 16 خرداد، در خصوص فاز اطلاع‌رسانی حساس سازی و آموزش به عموم و از 17 خرداد تا 15 تیر در خصوص فازعملیاتی، به طور جدی و به صورت کاملا رایگان شروع شده است.

وی اضافه کرد: سنجش فشار خون در سه بخش مختلف و برای افراد بالای 30 سال انجام می‌شود؛ بخش اول در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت در شهر و روستا و خانه‌های سلامت، بخش دوم تیم ها و گروه های سیار شامل تیم های سیار هلال احمر و دانشجویان و رابطین سلامت در  مکان های پر رفت و آمد مثل مساجد و مدارس و بازار و در آخر بخش خود رسانی، یعنی کسی که در خانه خودش وسایل سنجش فشار خون را دارد فشار خون را اندازه‌گیری کرده و در سامانه سلامت در بسیج ملی مشارکت می‌کند.

مهرعلیان تصریح کرد: پس از آگاهی از وضعیت فشار خون خود، وارد مرحله بعدی می‌شویم و به افراد متناسب با فشاری که دارند راهکارهایی ارائه می‌دهیم که بتوانند فشار خود را کنترل کنند.

 

این مسئول یاداور شد: نباید سلامتی خود را فراموش کنیم، رژیم غذایی پرنمک و پر چرب باعث بالارفتن فشار خون می‌شود و متاسفانه سرانه‌ی مصرف نمک در کشورمان بسیار بالاست به‌طوری که روزانه به طور میانگین هر فرد 11 گرم نمک مصرف می‌کند در صورتی‌که این مقدار باید برای افراد زیر 50 سال 5 گرم و با افزایش سن 3 گرم در روز است.

وی افزود: منظور از نمک، تنها نکی که در نمکدان بر سر سفره های ماوجود دارد نیست بلکه بخش عمده ای از نمک مصرفی ما نمک پنهان است، نمکی که در نان،پنیر و انواع غذا های آماده، سس‌ها و سالادهای آماده و به مقدار قابل توجهی در تنقلاتی مثل چیپس و پفک وجود دارد.

 

وی با تاکید براینکه نمک دریا مورد تایید شبکه بهداشت نیست گفت: نمک دریا به دلیل دارا بودن فلزات سنگین آسیب زاست و به هیچ وجه مورد تایید نیست، مردم تنها از نمک هایی که دارای نشان سیب سلامت است استفاده کنند.

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان عنوان کرد: جایگزین‌های نمک، سبزیجات، آب‌لیمو، آب نارنج و ادویه جات است، در اصل تغییر ضائقه می‌تواند در کاهش نمک در رژیم غذایی بسیار مفید باشد و چه بهتر که فرزندانمان را بایک ضائقه‌ی کم نمک‌ پرورش دهیم.

وی در پایان گفت: پایگاه های سلامت و واحد های سیار کنترل فشار خون شهرستان قزوین آماده خدمات رسانی در این زمینه به مردم قزوین هستند.

بی علامتی مهمترین علامت فشار خون بالاست

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار