تابناک مرکزی -  مدیر گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: مراحل اجرایی سند راهبردی کنترل دخانیات با ابلاغ رسمی به دستگاه‌های اجرایی این استان کلید خورد.
کد خبر: ۷۵۳۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵ 15 June 2019

 

اجرای سند راهبردی کنترل دخانیات در استان مرکزی کلید خورد

 

«حسن مهرعلی» روز شنبه به مناسبت هفته بدون دخانیات (۲۵ تا ۳۱ خرداد ماه)  گفت: این سند، برنامه عملیاتی جامع مبارزه و کنترل دخانیات است که توسط مرکز بهداشت استان در مشارکت با دفتر امور اجتماعی استانداری و دستگاه‌های متولی تدوین شده و مصوبه کارگروه سلامت و امنیت غذایی را دارد.

وی توضیح داد: این سند راهبردی با هدف کنترل مصرف مواد دخانی در اماکن عمومی و خانواده‌ها حساس سازی جامعه نسبت به مضرات دخانیات، بهبود آگاهی شهروندان در سنین مختلف، استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی برای افزایش سلامت، همسویی نهاد‌های دولتی در تحقق برنامه جامع کنترل دخانیات، افزایش علاقه مندی ترک سیگار و کاهش دسترسی به محصولات دخانی ترسیم شده و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

مدیرکل سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: تجمیع ظرفیت سازمان‌ها در پیشگیری و کنترل مصرف مواد دخانی و ایجاد واحد‌های بدون دخانیات در دانشگاه‌ها و پارک‌ها نیز از دیگر اهداف تدوین این سند است که با اجرایی شدن آن ساز و کار‌های ارزیابی و نظارت نیز برای دستگاه‌ها اعمال می‌شود.

مهرعلی عنوان کرد: ۹۳ مرکز جامع سلامت استان مرکزی خطرسنجی مواد دخانی را در دستور کار دارند و پس از اعمال نظام ارجاع در ۹ مرکز، فرآیند ترک مصرف مواد دخانی به صورت تکمیلی اعمال می‌شود.

وی یادآور شد: در مراحل خطرسنجی مواد دخانی تست‌های لازم از افراد گرفته می‌شود و در صورت مثبت بودن نتیجه برنامه‌های ترغیب به ترک در دستور کار است و اقدامات روان شناسی و ارجاع به پزشک به صورت رایگان انجام شده و کلینیک ترک مصرف مواد دخانی که هر شهرستان استان یک واحد از آن را دارد، پذیرای افراد شناسایی شده برای ترک سیگار است.

مدیر گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: شیوع مصرف مواد دخانی در این استان ۱۳ و ۱۳ صدم درصد جمعیت یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفری است و ۱۰ و یک صدم درصد جمعیت این خطه نیز مصرف روزانه سیگار دارند.

مهرعلی افزود: شیوع مصرف مواد دخانی در مناطق شهری این استان ۱۳ و ۶۲ صدم درصد و در روستا‌ها ۱۵ و ۴۴ صدم درصد از کل جمعیت است و بالاترین سن مصرف سیگار و قلیان نیز ۴۵ تا ۵۴ سال عنوان شده است.

وی تصریح کرد: شواهد بیانگر آن است که الگوی مصرف مواد دخانی به سمت کاهش سن مصرف، درگیر کردن شمار بیشتر زنان و مصرف از سیگار به قلیان پیش می‌رود و سند راهبردی کنترل دخانیات در استان می‌کوشد که این معیار‌های خطرآفرین را کاهش داده و مهار کند.

مدیر گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان مرکزی عنوان کرد: یکی از تکالیف جدی این سند مراقبت‌های مربوط به حذف مواد دخانی در اماکن دولتی است و مدیران مکلف به نظارت ماده ۱۳ هستند و اگر این مهم رعلایت نشود مجموعه مدیریتی دستگاه‌های اجرایی باید به نظام ارزیابی و نظارت اجرای سند پاسخگو باشند.

مهرعلی توضیح داد: «اجازه ندهید دخانیات نفس شما را بگیرد» شعار امسال سازمان بهداشت جهانی است که می‌کوشد تأثیرات بد مواد دخانی را در بیماری زایی مطرح کند و خطرات مصرف و مواجهه با دود دست دوم سیگار و قلیان را در جوامع برجسته کند.

وی یادآور شد: هفته بدون دخانیات در ایران نیز با شعار «اماکن عمومی بدون دخانیات حق شهروندی» آغاز شده و روز‌های این هفته با عناوین نمایندگان مجلس حامی قوانین کنترل دخانیات، مطالبه گری مردم برای جامعه عاری از مواد دخانی، ورزش و تفریحات سالم برای دوری از دخانیات، ریه سالم با دوری از مواد دخانی، نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ کنترل دخانیات، ساماندهی عرضه مصرف مواد دخانی ضامن اجرای قوانین و آموزه‌های دینی در برابر دخانیات نامگذاری شده است.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، دخانیات عامل ۱۲ تا ۲۵ درصد مرگ‌ها در کشور‌های صنعتی است و ۹۰ درصد موارد سرطان ریه در مردان و ۸۰ درصد موارد در زنان با مصرف دخانیات مرتبط است.

در هر ۶ ثانیه یک نفر در دنیا بر اثر مصرف مواد دخانی جان خود را از دست می‌دهد و پیش بینی می‌شود که مرگ و میر مرتبط با دخانیات در سال ۲۰۳۰ به هشت میلیون نفر برسد.

در دود سیگار چهار هزار ماده شیمیایی است که ۴۰ ماده محرک سمی سرطان است و در قلیان شمار محرک‌های سرطان زا به ۷۰ ماده شیمیایی می‌رسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار