رئیس‌جمهور با بیان اینکه پهپاد با یک سامانه کاملاً بومی که موشک و رادار آن ساخت ایران بود، منهدم شد گفت: سرنگونی پهپاد باعث تقویت روحیه ملت ایران شد.
کد خبر: ۷۵۷۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴ 25 June 2019
روحانی در جمع مدیران نظام سلامت:سرنگونی پهپاد آمریکا موجب تقویت روحیه ملت شد/از آمریکا نمی‌ترسیم 
 

حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز (سه شنبه) در جمع مدیران ارشد نظام سلامت، اظهار داشت: سامانه الکترونیک سلامت هزینه های مردم را کاهش می‌دهد و از مفاسد احتمالی در این حوزه جلوگیری کرد و سلامت مردم را بهتر تامین می‌کند.

رئیس‌جمهور گفت: سیستم‌های تشخیصی ما در حوزه سلامت ممکن است اثرات ناگواری در سلامت افراد بگذارد و وقتی یک موردی را بدون ضرورت تکرار می‌کنیم، سلامت فرد را در معرض خطر قرار می‌دهیم.

وی افزود: ممکن است یک بیمار روزی ۱۰ بار بخواهد «سی‌تی‌اسکن» کند اما دولت و بیمه تا کجا موظف هستند هزینه آن را بپردازند؟ آنجایی که اقدامات تشخیصی صرفاً براساس سلیقه است، بیمار باید هزینه‌اش را خودش پرداخت کند.

روحانی جهل و خرافات را یکی از معضلات بزرگ در جامعه دانست و گفت: در گذشته بسیاری در مقابله با روش‌های نوین پزشکی مقاومت می کردند، البته مقصود من این نیست که طب سنتی و ایرانی را کنار بگذاریم، طب سنتی نیز می تواند مفید باشد اما باید بر اساس اصول خاص خود و توسط دانش آموختگان این حوزه انجام شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اصل موضوع بهداشت و درمان یک موضوع حاکمیتی است، اظهار کرد: بعضی بیماری‌های واگیردار کل جامعه را در معرض خطر قرار می‌دهد.

روحانی نحوه ارتباط پزشک با بیمار را بسیار مهم دانست و گفت: تماس پزشک و بیمار بسیار مهم است، زیرا همه آن مربوط به جسم نیست و بخشی از این مسائل میان پزشک و بیمار به مسائل روحی و روانی بر می گردد. اولین علامتی که در ارتباط با پزشک چهره و حال روحی و روانی افراد است، بسیار مهم است و در کشور مردم شاد و به آینده امیدوار باشند.

وی ادامه داد: دستگاه های تبلیغاتی، روزنامه ها و صدا و سیما باید به مردم امید بدهند و نباید در زندگی مردم مداخله کرد، باید در حد ضرورت در زندگی مردم مداخله کرد، مداخله در زندگی افردای به نوعی بر هم زدن آرامش و سلامت آنهاست.

رئیس جمهور گفت: مسئله آرامش مردم بسیار مهم است و این به معنای آن نیست که واقعیت‌ها را به آنها نگوییم. واقعاً در دولت یازدهم و دوازدهم کارهای بسیاری مهمی انجام شد. البته رسانه ها وظیفه دارند با صداقت این مطالب را انتقال دهند و همه باید تلاش کنیم واقعیت ها را به مردم بگوییم تا مردم نشاط پیدا کنند.

وی با بیان اینکه زمانی که به مردم گفته شود در زمینه سلامت این قدم ها برداشته شده است، آنها امیدوارتر می شوند گفت: کارهای بسیاری برای حوزه بهداشت و درمان انجام شده و رضایت مردمی را در پی داشته است. در گذشته حتی مردگان مردم را در بیمارستان‌ها گروگان نگاه می داشتند تا آنها ابتدا هزینه را پرداخت کند.

رئیس جمهور رسیدگی به مسائل بیماران و تسهیل شرایط را برای آنها یک وظیفه انسانی دانست و گفت: همه ما باید همدیگر را یاری و کمک کنیم و باید تلاش کرد تا آب و غذایی که به دست مردم می‌رسد و هوا و محیط زندگی آنها سلامت داشته باشد و در این مسیر تنها وزارت بهداشت مسئول نیست، سایر وزارتخانه ها و سازمان ها و حتی کشورهای دیگر باید در حوزه بهداشت با هم همکاری کنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بهبود شرایط محیط زیست در دولت های یازدهم و دوازدهم تصریح کرد: اقدامات بسیاری در حوزه کیفیت بنزین و احیای دریاچه ارومیه انجام شد که من در جایی گفتم احیای دریاچه ارومیه احیای زندگی ۱۴ میلیون نفر است. من بارها به آقای هاشمی وزیر بهداشت سابق گفتم که در طرح تحول سلامت پیش از هر چیزی حفظ کرامت عزت و شخصیت مردم از هر چیزی برای ما مهم‌تر است.

روحانی با اشاره به مشکلات حوزه بهداشت و درمان در گذشته بیان کرد: در گذشته قبل از اینکه به بیماری مردم رسیدگی شود، به این توجه می‌شد که آیا می تواند هزینه درمان را بپردازد یا خیر. این امر زیبنده جامعه اسلامی نبود اما در طرح تحول سلامت اقدامات بسیار خوبی انجام شد و بسیاری از مشکلات کاهش یافت.

اقدامات دولت موجب شد که مردم کاهش درآمد دولت را احساس نکنند

وی به اشاره به تحریم های آمریکا گفت: در دولت یازدهم تا دی ماه ۹۴ کشور تحریم بود و بعد از آن نیز با مسائل مشکلات قیمت‌نفت روبرو بودیم، این مشکلات موجب شد تا دولت با کاهش درآمد ارزی روبرو شد اما اقدامات دولت موجب شد مردم کاهش درآمد دولت را احساس نکنند.

روحانی با بیان اینکه اقدامات دولت موجب شد تا مردم متوجه نشوند که درآمد یک‌چهارم شده است، اظهار داشت: در عین حال دولت ابتدا با تحریم و بعد از آن با کاهش قیمت نفت، توانست مسیر خود را پیش ببرد و با برجام، گشایشی ایجاد شد اما نگذاشتند در همان یکی، دو سال مردم از این توافق لذت ببرند؛ ابتدا شروع کردند که این چه توافقی است؟ شرکت‌های خارجی به ایران می‌آمدند، می‌گفتند چرا می‌آیند؟ می‌رفتند، می‌گفتند چرا رفتند؟ قرارداد می‌بستیم، می‌گفتند خیانت به ملت است. قراردادها به هم می‌خورد، می‌گفتند خیانت به عالم بشریت شد. نگذاشتند شرایط بعد از برجام و نبود تحریم‌ها را حس و از آن لذت ببرند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: هواپیما خریداری می‌کردیم، می‌گفتند این خیانت است. پس ما چه کار می‌کنیم؟ در روزنامه‌ها می‌نوشتند اتوبوس خریداری کنید. اینها نمی‌فهمند که با اتوبوس نمی‌شود مکه رفت. با اتوبوس نمی‌شود همیشه به مقصدهایی که دارید، سفر کنید و نمی‌توان با اتوبوس، بیماران را برای درمان به موقع به مراکز درمانی رساند.

وی خاطر نشان کرد: ما وقتی ۱۵ هواپیمای نو وارد کردیم، هر هواپیما می‌آمد، یک عده‌ای غُر می‌زدند. ناچار شدیم که به آنها بگوییم ما برای خریداری این هواپیماها از خزانه و بودجه عمومی استفاده نکردیم. این هواپیماها هزینه‌شان را خودشان درمی‌آورند و شرکت‌هایی در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و برای اولین‌بار رئیس کارخانه ایرباس به من گفت که «در تاریخ این شرکت برای اولین‌بار است که خودمان اعتبار گذاشتیم و از اعتبارات، به شما هواپیما داده‌ایم»؛ این اقدام آنها در تاریخ سابقه ندارد اما نگذاشتند مردم در روز خوشحالی، شاد باشند و از شرایط لذت ببرند.

وی افزود: دیده‌ایم که در یک خانواده‌ای، کسی با یک عروسی مخالف است، مثلاً مادرشوهر آنقدر غُر زده و اذیت می‌کند که حتی نمی‌گذارد شب عروسی هم لذت ببرند. از اول می‌گویند این بدبختی و نکبت بود. برخی نمی‌گذارند و حالت «مادرشوهری» به خود گرفته و مردم را اذیت کرده است.

با رونمایی از سامانه جامع سلامت، گام بزرگی در حوزه بهداشت و درمان برداشته شد

روحانی مسئله نظام تحول سلامت را یکی از خدمات مهم دولت‌های یازدهم و دوازدهم دانست و گفت: در دیدار رهبران دنیا با من، بیش از ۳۰ نفر از آنها به من می‌گفتند «شما چطور توانستید نظام سلامت را پیاده کنید؟» و حتی رهبران اروپایی از اقدامات ما در حوزه سلامت دچار حیرت شده بودند. امروز با رونمایی از سامانه جامع سلامت، گام بزرگی در حوزه بهداشت و درمان برداشته شد. این گام مکمل گام اول است.

وی تصریح کرد: الکترونیکی شدن برای ما بسیار اهمیت داشت و کار را آسانتر می‌کند. افراد به راحتی می‌توانند حتی با تلفن‌همراهشان، نوبت گرفته و روند درمانشان را دنبال کنند. با چنین اقدامی، همه بخش‌های سلامت ما به هم متصل می‌شود.

رئیس‌جمهور افزود: با اطلاعاتی که به من دادند، از ۱۲ هزار داروخانه‌ای که موجود است، ۱۱ هزار داروخانه به هم متصل می‌شوند و با اتصال بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها به هم، خدمات بهداشتی و درمانی، روند بهتری پیدا می‌کند و اگر مجموع این مراکز را حساب کنیم، بیش از ۴۲ هزار مرکز به هم متصل می‌شوند که کار پزشکان و بیماران آسانتر می‌شود.

اقدامات پزشکان، معلمان و اساتید برای ترغیب مردم به منظور حضور در انتخابات کار بسیار مهمی است

روحانی با بیان اینکه بخش پزشکی یکسری وظایف ورای مسئولیت‌های درمانی و بهداشتی خود دارد، تصریح کرد: پزشکان به عنوان فرهیختگان جامعه، مورد اعتماد جامعه هستند؛ بنابراین در جامعه تأثیرگذار هستند. سخنان آنها می‌تواند بر روی مردم تأثیرگذار باشد. آنها می‌توانند با صحبت‌های خود، به مردم امید ببخشند. پزشکان، معلمان و اساتید از اقشار مرجع جامع هستند. بنابراین مهم است که ضمن انجام وظایف شغلی خود، روحیه خوبی نیز به مردم بدهند. اقدامات آنها در شرکت در انتخابات و ترغیب مردم برای حضور در انتخابات، کار بسیار مهمی است.

بخش پزشکی با نوشتن نامه و اعتراض به اقدامات آمریکا وظیفه ملی خود را عمل کنند

وی با بیان اینکه در شرایط تحریم که ما قرار داریم، پزشکان اقدامات سیاسی بسیاری انجام می‌دهند، گفت: جامعه پزشکی باید در شرایطی که شدیدترین تحریم‌ها علیه کشور وضع شده است، باید به دنیا بگویند که چه فجایعی با اقدامات آمریکا علیه ایران، در حال رخ دادن است. کار امروز آمریکا تنها تحریم نیست، اقدامات آنها ضدبشری است و فعالیت آنها علیه حقوق بشر است که تمام ملت ایران را تحت فشار قرار داده است. من خواهش می‌کنم که بخش پزشکی ما در این زمینه که در افکار عمومی و جهان و سازمان‌های بین‌المللی نفوذ دارند، با نوشتن نامه و اعتراض به اقدامات آمریکا، به وظیفه ملی خود عمل کنند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه اقداماتی که آمریکا امروز انجام می‌دهد، به معنای عدم موفقیت و شکست قطعی آنها در اقداماتشان است، تصریح کرد: من هیچ تردیدی در این زمینه ندارم. در هیئت حاکمه آمریکا و کاخ سفید، یک سرخوردگی عجیبی به وجود آمده و دچار سردرگمی بزرگی هستند. آنها سرخورده شده‌اند چون هر کاری می‌کنند، به نتیجه نمی‌رسد.

وی افزود: آنها توقع داشتند کشور ما را ظرف دو، سه ماه به هم بریزند اما در مقابل می‌بینند که مردم هر روز مستحکم‌تر و مقاوم‌تر و با روحیه خلاقانه در حال حرکت هستند. شما دیدید که با وجود این تحریم‌ها، در فروردین ماه سیلاب که آمد، بسیاری از استان‌های ما را فرا گرفت و مشکلاتی به همراه داشت، اگرچه آمریکایی‌ها نگذاشتند ایرانی‌های مقیم خارج به هموطنان خود کمک کنند، چگونه مردم به صحنه آمدند و همدیگر را یاری و کمک کردند؟

روحانی با اشاره به سخنان وزیر بهداشت گفت: آقای نمکی گفته است که ما با وجود سیل، دچار یک اپیدمی و بیماری فراگیر نبودیم. این به معنای آن است که ما در خدمات بهداشتی، کار بزرگی را انجام داده‌ایم و آب بهداشتی و غذای سالم در اختیار سیل‌زدگان قرار داده شده است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها دچار سرخوردگی شده‌اند و در هر مسیری که حرکت می‌کنند، می‌بینند نمی‌توانند نتیجه بگیرند. آنها سرخورده شده بودند و اخیراً سردرگم نیز شده‌اند و نمی‌دانند چه کاری باید انجام دهند؛ به همین دلیل دست به اقدامات عجیب و غریب می‌زنند. من در تاریخ دنیا سراغ ندارم که هیچ انسان عاقلی چنین رفتاری انجام دهد.

کاخ سفید دچار معلولیت ذهنی شده است

رئیس جمهور با بیان اینکه رفتار آمریکایی‌ها ناشی از سردرگمی و ناامیدی آنهاست، اظهار داشت: کاخ سفید دچار معلولیت ذهنی شده و نمی‌داند چه کاری باید انجام دهد. آنها هر روز با یک مشکل روبرو هستند و فکر نمی‌کردند که پهپاد آنها مورد اصابت قرار گیرد. از لحاظ نظامی، هدف قرار دادن یک پهپاد، کار آسانی نیست.

روحانی با اشاره به ساقط شدن پهپاد آمریکایی‌، اظهار کرد: کشف پهپاد خیلی آسان نیست چراکه اندازه این پهپادها کوچک است و بالای ۵۰ هزارپا پرواز می‌کنند.

‌سرنگونی پهپاد آمریکا موجب تقویت روحیه ملت شد

وی افزود: اگر این پهپاد را با اس ۳۰۰ می‌زدیم خیلی مهم نبود ولی این پهپاد با یک سامانه کاملاً بومی که موشک و رادار آن ساخت ایران بود، منهدم شد. این خیلی کار بزرگی بود. ما دست آنهایی که در وزارت دفاع و سپاه پاسداران این صنعت داخلی را بوجود آوردند، می‌بوسیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما در سرنگونی این پهپاد نمی‌خواستیم آمریکا را تحقیر کنیم، ما به دنبال کار تحقیر کسی نیستیم ولی این اقدام باعث تقویت روحیه ملت ایران شد.

روحانی با بیان اینکه صبر ما راهبردی است و صبر با ترس تفاوت دارد، گفت: ما از آمریکا نمی‌ترسیم. نمونه‌اش این بود که وقتی متجاوز به فضای ما می‌آید در عرض چند دقیقه منهدم می‌شود.

وی با اشاره به تحریم رهبر انقلاب توسط دولت آمریکا گفت: رهبری ایران فقط متعلق به ایران نیست؛ این همه مردم در لبنان، افغانستان، عراق و پاکستان مقلد رهبر ایران هستند. یک آدمی وقیحانه عقلش را از دست داده و رهبری یک کشور را تحریم می‌کند برای اینکه آمریکا نیاید. یا اینکه گفته اموال رهبر ایران را تصاحب می‌کنیم؛ اموال ایشان یک حسینیه و یک خانه ساده است و مانند رهبران دیگر دنیا نیستند که اموالی را در بانک‌های خارجی داشته باشند.

منبع:خبرگزاری مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار